Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-06-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Alltså, är du dum?
Det är så man alltid räknat. Det är inte något jag eller Forbs kommit på för att smörja Trump Varken Bill Gates eller Mark Zuckerberg har tiotals miljarder på sina bankkonton [ok, kanske vissa har, men det är väldigt ovanlig. Säger det, eftersom du annars skulle ta upp något enstaka fall ]. Herregud, det är ditt "all-time-low"

Haha, mens eller?
Vågar du fortfarande påstå, att Trump pratade om alla kvinnor, och inte om sådana som gillar "to be treated like shit"?
Eller menar du kanske, att du inte en ljugande manipulerande hora som plockade citat ur kontext?

1% av svarta!
Vilket jävla inbördeskrig

Ny The Economist/YouGov Poll:

Clinton 40%

Trump 35%

Trump svarta 11% Clinton 73% långt ifrån Obamas 94%

Som jag sa Trump ligger nog på respektabla 8-9%
2016-06-29, 18:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Ny The Economist/YouGov Poll:

Clinton 40%

Trump 35%

Trump svarta 11% Clinton 73% långt ifrån Obamas 94%

Som jag sa Trump ligger nog på respektabla 8-9%

Obama 94% bara 6% röstskolkade det låter fantastiskt. Men jag tro inte på mer än max 70% röstade.
Trump 11% + Hillary 73% = 84% 16% tänker röstskolka. Också fantastiskt. Kan tänka mig att svarta minskar sitt röstande till 50%, men de som vill ha Trump är mer angelägna när de gör ett så osannolikt val.

Alltså Clintons svarta är övervärderade de kommer att svika på valdagen men inte Trumps och därmed är det mycket jämnar. Svarta som röstar Trump vill inte ha in hispanics och latinos som tar deras jobb.
2016-06-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Obama 94% bara 6% röstskolkade det låter fantastiskt. Men jag tro inte på mer än max 70% röstade.
Trump 11% + Hillary 73% = 84% 16% tänker röstskolka. Också fantastiskt. Kan tänka mig att svarta minskar sitt röstande till 50%, men de som vill ha Trump är mer angelägna när de gör ett så osannolikt val.

Alltså Clintons svarta är övervärderade de kommer att svika på valdagen men inte Trumps och därmed är det mycket jämnar. Svarta som röstar Trump vill inte ha in hispanics och latinos som tar deras jobb.

Nej min vän:

Obama 94%

Romney 6%

av 100% svarta 13% av alla som röstade 2012 var svarta.
2016-06-29, 20:19
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Ehm, va?
Koftfattat, vad du gjort:
a) tog upp, att Trump har historiskt dåliga favs/unfavs, men råkade glömma att ta upp, att Clittan har liknande siffror.

Clintons fav/unfavs följer mönstren för hur den demokratiska presidentkandidaten brukar tas emot av bland väljargrupperna.

Trumps siffror bland kvinnor och minoriteter är däremot historiska bottennoteringar.

Du hade således fel och försökte då göra nån sorts glidning genom ett feltänkt resonemang om "vita" och "kristna" som enorma väljargrupper i Trumps hörna trots att de såklart innehåller den stora majoritet kvinnor som inte tål Trump.

Citat:
b) plockade citat ur sammanhang

...vilket enligt dig var manipulativt horbeteende, jo jag minns.

Ge upp nån gång! Alla citat plockas ur något sammanhang, det är liksom så citat fungerar. Gråt mig en flod, som det kanske skulle ha hetat på svenska, kom över mitt onda horeri och gå vidare.

Citat:
c) svamlade och fortfarande svamlar om mätningarna. Du hånade den som var emot dig, samtidigt som du inte alls var kritisk mot den som gynnat dig. Hyckleri kallas det väl?

Jag säger samma sak en gång till på ett sätt som jag verkligen hoppas att du förstår för aldrig att jag orkar skriva det här igen:

En enstaka nationell mätning ger nästan inget underlag alls för att spå valutgången. Exempel: Ingen rationell spelare som hade en säg $5000 att satsa på vem som blir POTUS efter valet i november skulle inte göra nåt bet grundat på den informationen.

Jag hänvisade till en mätning av kvinnors attityder just nu till idén att rösta på Trump, som utvisade att 68% inte kunde tänka sig att rösta Trump, vilket är ett starkt resultat. Den mätningen hade som du påpekade ett mindre sample (av intervjuade/tillfrågade).

Du trodde uppenbarligen och verkar tro alltjämt att ett lågt antal intervjupersoner hade samma betydelse för "kvinnomätningen" som för "enskild nationell mätning med Clinton +2", det vill säga att de bägge saknade större värde.

Men det är fel - vilket jag inte trodde att du skulle ha så svårt att förstå. Det krävs inte ett lika stort antal tillfrågade personer för de bägge mätningarna. Det är till och med så att mätning 1 ger en bättre bild av hur opinionen ser ut vad gäller kvinnors attityd till att rösta på Trump. Där har man nämligen först och främst mycket bättre kontroll över vad man rent faktiskt mäter eftersom attityden följer direkt av svaret på frågan till deltagaren av typen "kan du tänka dig att rösta på Donald Trump?". Vidare gör mätningen bara anspråk på att mäta just kvinnors attityder och det förenklar en del, då de utgör 53 procent av väljarkåren.

Jämför med den enskilda nationella mätningen. Den gör på grundval av en undersökning av en grupp intervjupersoners attityder i juni därefter anspråk på att antingen mäta ett hypotetiskt valresultat idag eller förutsäga utgången av presidentvalet i november 2016, vilket ställer krav av en helt annan art än vid mätning 1. Först och främst saknar man kontroll över vad man faktiskt lyckas mäta genom intervjuerna -- intervjufrågor idag kan helt enkelt inte simulera de betingelser som kommer att gälla då väljarna röstar i november. Dessutom gör den nationella mätningen anspråk på gälla samtliga väljare i USA, vilket av naturliga skäl kräver en mycket större grupp av tillfrågade för att kunna vara något sånär representativ.

Den första mätningen har högre validitet än den andra, mest för att den direkt kan mäta vad den också gör anspråk på att mäta, jämfört med mätning 2 som förutsätter fler antaganden från den som utför mätningen och som dessutom kräver omfattande statistisk behandling som ställer stora krav på erfarenheter/databaser och prognoser, exempelvis av hur väljarkåren kommer att vara sammansatt i november m.m.

Så nej - pust - hyckleri är det inte. Jag har tagit hänsyn till statistikens begränsningar, vilka gör vissa företeelser betydligt mer svårmätta än andra och då ställer betydligt större krav på mätaren.

Citat:
Du kan kalla det vad fan du vill. Som jag redan skrivit, bryr jag mig inte om etiketter

Ok - jag kallar det fel påståenden av dig och mer riktiga påståenden av mig.

Citat:
Ehm, vaaa?
Pratar vi om samma mätning? Varför påstår du att den "inte gör anspråk på att förutsäga ett valresultat"
Det andra mätningen gör exakt samma sak, förutom att den är "bättre" enligt vissa parametrar. Den har större urval. Den kommer från en OI som varit mer träffsäkert.
Hur skulle du rösta om valet var idag:
Kvinnor: Clittan 50% mot 33% Trump
Män: Clittan 34% mot 47% Trump.
Vita kvinnor: Clittan 42% mot 39% Trump
Vita män: Clittan 25% mot 56% Trump.

Vi pratade delvis om olika saker. Jag har diskuterat en mätning av kvinnors generella inställning till Trump (75 % unfavorable), men den invände du inte emot så det blev mer snack om resultatet av "undersökning 1", där 68 % av kvinnliga väljare idag utesluter att kunna rösta på Trump. Sen missade du helt min poäng, som jag skev om ovan.

Citat:
Enligt din "logik" borde det innebära, att Clittan är en vitmänhattande hora. Ehhmmm. Jag håller jag faktiskt med det Fan också. Argumenterat mot mig själv

Betyder "hora" något annat på ditt hemspråk än vad det betyder på svenska? Du verkar använda det så ofta, men allra mest då du blir förvirrad eller upphetsad.

Citat:
Eller har Quinnipiacs mätning inte lyckats "mäta förekomsten, vid mättillfället, av en specifik attityd hos en väl definierad och avgränsad grupp inom elektoratet"?

Det får väl du kolla upp om du är nyfiken. Jag diskuterade som sagt värdet av olika mätningar.

Citat:
Fattar nada
Vad vill du ha sagt? Svenska är inte mitt modersmål

Nu måste jag ha kommunicerat det jag ville ha sagt, yes?

Citat:
Du råkade missförstå. Jag var ute efter att bevisa, att du en manipulerande hora som plockar ut outliers

Har det inte visat sig att det faktiskt är du som haft lite klent statistiskt stöd för pratet när du åberopat mätning 2 - den nationella Quinnipiac-mätningen? Jo.

/Pz
2016-06-29, 20:31
Medlem
Förvånande bra nyheter från ny Florida poll:

Clinton 46%

Trump 42%

Svarta: Trump 10% Romney 5% 2012

Clinton 73% Obama 95% 2012

Cuban: Trump 45% Romney 47% 2012

Clinton 34% Obama 49% 2012

Allt som gör att Trump inte har ledningen i Florida är kvinnorösten och de yngre.

Men helt otroligt att han gör bättre ifrån sig med minoriteterna än Romney gjorde mot Obama.
2016-06-29, 22:40
Medlem
Pazuzu80s avatar
Någorlunda nyss släppte den nästan övernaturligt träffsäkra statistik-sajten FiveThirtyEight sin första prognos gällande presidentvalet 2016. Just nu ges Donald Trump en chans på fem, mot Clintons fyra av fem. Nate Silver, som är grundaren och hjärnan bakom sajtens statistiska modell, skriver om bristen på passande historiska prejudikat att tillämpa på Trump-kandidaturen men att det går att göra förutsägelser på delvis nya sätt.

Algoritmen/Modellen och samtliga data som bearbetas för prognoserna finns tillgängliga för allmänheten på https://github.com/fivethirtyeight

/Pz
2016-06-29, 22:56
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Någorlunda nyss släppte den nästan övernaturligt träffsäkra statistik-sajten FiveThirtyEight sin första prognos gällande presidentvalet 2016. Just nu ges Donald Trump en chans på fem, mot Clintons fyra av fem. Nate Silver, som är grundaren och hjärnan bakom sajtens statistiska modell, skriver om bristen på passande historiska prejudikat att tillämpa på Trump-kandidaturen men att det går att göra förutsägelser på delvis nya sätt.

Algoritmen/Modellen och samtliga data som bearbetas för prognoserna finns tillgängliga för allmänheten på https://github.com/fivethirtyeight

/Pz

Just vad gäller Trumps chanser har Silver dock haft fel. Fortfarande i januari 2016 gav han Trump bara 12-13% chans att bli republikanernas kandidat.

http://fivethirtyeight.com/features/three-theories-of-donald-trumps-rise/#fn-1

2015 angav han sannolikheter på 2-7%.

Till hans försvar skall sägas att han inte har hymlat med sitt misslyckande. Dock lät han sina privata antipatier påverka omdömet.

http://fivethirtyeight.com/features/how-i-acted-like-a-pundit-and-screwed-up-on-donald-trump/
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2016-06-29 kl. 23:30.
2016-06-29, 23:09
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Dom flesta som inte är extremvänster eller gått på medias propaganda stöttar Trump och vet att han är det bästa valet mellan honom och Hillary, inte sant? Även om man inte gillar honom så borde man fatta detta.

Jag är inte direkt jätteentusiastisk inför Hillary, men ändå mer än jag var då John Kerry hasade runt på valmöten och såg allmänt trött ut.

Citat:
Skräll att du bott i Minnesota, den största cuck staten med såklart Svenska rötter....

Jag vet inte vad du menar med cuck men jag gillade verkligen MN. Sedan partierna blev vad de är idag har MN röstat på en republikansk president och det var när Ike vann hela paketet. Minnesota var fint.

Jag bodde i Illinois i andra vändan. Där kunde det - upstate - på sina håll se ut som att hela fält var enorma ostädade bakgårdar i nån mellansvensk bruksort, typ Hofors. En massa hus som såg ut att vara byggda i plywood, gamla uppallade skrotbilar på ödetomterna (i vilka det boddes) och mängder av Wall-Marters som vaggade omkring och blängde misstänksamt på en där man kom åkandes.

Kolla in Decatur, IL, till exempel. http://www.decaturil.gov/index.html. Det är tack vare hundratusentals såna glesbefolkade semi-urban areas som Republikanerna fortfarande kan vinna i mellanvästern...

/Pz
2016-06-29, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

/Pz

"Fantastiskt".., då är det väl lika bra att ställa in valet i november.., och låta polls sköta valet.., eller hur ?

När det är sagt, så ställer jag nog mig frågan var Trump har sina prioriteringar..

-Är under så det sjunger i polls.., detta är inte vackert mina damer och herrar !
-Reser till Skottland för att inviga en golfbana..(Skottar får ej rösta i USA)
-fru Clinton "ror" hem Sanders supporters..
-Och efter terrorn i Turkiet : meeeer waterboarding..

(Man väntar att ingen framtida president, med ansiktet utåt på TV skall officiellt förespråka tortyr. Detta lämnas ju till "bakrummen", om och när det skulle vara dags..)

Han har tagit ett steg upp.., generellt sätt.., det erkänner jag. Men f-n.., han ligger långt efter Clinton-maskinen..
2016-06-29, 23:25
Bannlyst
Citat:

/Pz
Som Napoleon.Snowball skrev, har Nate inte varit speciellt "opartisk", när det gäller Trump. Vill minnas, att han gav honom 0 (noll), det vill säga tyckte, att det var helt omöjligt, att Trump skulle bli R:s kandidat.

Jag är dock en trogen anhängare av 538, och tycker att 20%-25% är en rimlig bedömning av nuvarande läge. Jag skulle dock ge 30-35% just nu.

Så om Trump fortsätter med sina idiotiska uttalanden, då stämmer det ganska bra. Däremot, om Trump hittar ballansen mellan hans kontroversiella förslag och "normala" tal, kommer Silvers modell självklart att höja Trump chanser, eftersom Trump kommer sannolikt att öka i OU.

Senaste veckor har Trump lyckats, enligt mig, hitta ballansen. På sina rally säger att
Trump also renewed his praise of waterboarding, which was banned by the Bush administration in 2006 as both potentially illegal and ineffective. “What do you think about waterboarding?” Trump asked the crowd. They cheered as he gave his answer: “I like it a lot. I don’t think it’s tough enough.
, vilket gör vänster gå bananas
Så ska det vara! Han ska inte attacker någon personligt, förutom Clittan givetvis

Samtidigt som han ger mer "normala" tal med telepromter.

“I like it [waterboarding] a lot. I don’t think it’s tough enough.” Trump
Fan, var bra
2016-06-29, 23:34
Medlem
Snapcounts avatar

-29. juni 2016 kl. 23:11 Hollande frykter Trump-seier i USA Det ville være farlig og komplisere forholdet mellom USA og Europa om Donald Trump blir valgt til president i USA, mener Frankrikes president François Hollande, melder NTB.

https://www.nrk.no/nyheter/hollande-frykter-trump-seier-i-usa-1.13021149

Den mest impopulära politikern i Frankrike uttalar sig.., och blir nyheter (dvs "sanning") och skall sprida skräck.

Då fattar man nog det är dags med ett byte på kaptens-posten !
2016-06-30, 00:09
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Just vad gäller Trumps chanser har Silver dock haft fel. Fortfarande i januari 2016 gav han Trump bara 12-13% chans att bli republikanernas kandidat.

Som du säger verkar det inte vara något han satte prestige i och han återkommer ju också ständigt till att han inte är inte bättre än sin data. Just därför kanske han ska strunta i att tippa primärval - opinionsundersökningarna innehåller ingen information, en mätning kan ge single digits för sju-åtta kandidater samtidigt som hälften är svarar undecided.

Han är nog helt enkelt matte-snille och kalenderbitare first och pundit second.

Citat:
Till hans försvar skall sägas att han inte har hymlat med sitt misslyckande. Dock har han låtit sina privata antipatier påverka omdömet.

Och nu vet han det.

Annars kan det ju sägas att hans och andras åsikter om republikanernas destruktiva missbruk av kongressmajoriteten under senare år inte tycks ha påverkat träffsäkerheten i förutsägelserna för 2012 års president- och kongressval och 2014 års kongressval. Frågan är om modellen ger så värst mycket utrymme för skönsmässiga justeringar.

/Pz

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in