Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-06-29, 13:58
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Både Pazuzu80 och Ondahamstern har en lång historia av manipulation av fakta.

Du anar inte hur många vänner, kollegor och andra som skulle hålla med dig om just den saken. Även en blind höna...

Vi menar nog inte samma sak, men skriven diskussion med folk som tycker [väldigt] annorlunda innebär alltid en viss "manipulation av fakta" som du kallar det, eller stilistik som jag kallar det. Längre än så har jag inte gått. Jag kan inte svara för dig eftersom det mest blir skummande bland alla könsord och smileys.

/Pz
2016-06-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Quinnipiac har visserligen i tidigare val varit bland de bättre mätarna och med minst bias, så det är inte en oseriös pollster eller så, däremot är nationella mätningar mindre bra på att förutsäga val som sker på delstatsnivå, särskilt eftersom en sample size på 1600 respondenter då ska predicera beteende hos 130 miljoner väljare. I en så stor väljargrupp finns det oerhört många fler än 1600 personer med sinsemellan unika och relevanta egenskaper för statistiska syften. Så jag är väldigt fundersam över den redovisade statistiska felmarginalen som ju är en matematisk produkt. Som sådan bygger den på att respondenterna utgjort ett representativt urval, att intervjuerna skett under en så kort tidsperiod som möjligt och utan större nyhetshändelser som påverkade opinionen under tiden då mätningen genomfördes, d.v.s. mellan 21 och 27 juni.

I vårt fall är nog Brexit, eller i vart fall kandidaternas reaktioner på folkomröstningen en större nyhetshändelse, så det kan finnas anledning att vara försiktig med den mätningen, i vart fall just nu.

/Pz

Här har du min vän:

CBS News/YouGov 6/21 - 6/24 Wisconsin

Independent voters Trump 43% Clinton 28% Trump +15%
--------------------------------------------------------------------------------

Vänsterdrivna PPP

PPP poll 6/23 - 6/24 Wisconsin:

Independent voters Clinton +3

Båda undersökningarna gjorda samma dag, samma stat.
Senast redigerad av seeeg321 2016-06-29 kl. 14:04.
2016-06-29, 14:27
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Haha, du själv tagit upp Bloombergs OU som baserade på 500 (!) adults(!!!). Det vill säga, att även de som inte får rösta [illegala t.ex?, inte säker här], kunde vara med.

Tänk först, kanske på äpplen och päron, ta ett djupt andetag och tänk igen innan du skriver nästa gång, så slipper kanske att för en gångs skull framstå som en åsna.

Den mätning jag hänvisade till gör inte anspråk på att förutsäga ett valresultat utan mäter förekomsten, vid mättillfället, av en specifik attityd hos en väl definierad och avgränsad grupp inom elektoratet. Det måste ju till och med en typ a-personlighet som du förstå är en annan och oerhört mycket enklare sak än att predicera sammansättningen hos elektorskollegiet efter valet i november.

Citat:
Och jo, 1600 är mer än tillräckligt. Det kan vara en outlier självklart, men du är ju fan pinsam

Problemet är att vi varken kan eller kommer att få svar på den frågan. Jag önskar att jag hann titta närmare på metod och matte nu/idag, men det får nog tyvärr vänta - du kanske har lust? Sample and Methodology detail

Citat:
På tal om fav/unfav siffror:
Johnson 11/11% for +/-0
Stein 5/7% for -2%
Clittan 37/57% for -20%
Trump 34/57% for -23%
Kul, att plocka ut enstaka OU, tycker du inte det?

Jag återkommer gärna med stats över trenderna för de items vi är intresserade av om du hellre tittar på dem. Eller missförstod jag?

/Pz
2016-06-29, 14:38
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Här har du min vän:

CBS News/YouGov 6/21 - 6/24 Wisconsin

Independent voters Trump 43% Clinton 28% Trump +15%
--------------------------------------------------------------------------------

Vänsterdrivna PPP

PPP poll 6/23 - 6/24 Wisconsin:

Independent voters Clinton +3

Båda undersökningarna gjorda samma dag, samma stat.

Har inte hunnit gå till källorna, men har någon av oss uttryckt något som helst intresse av en mätning av vad (och jag tar dina uppgifter för goda här) independents tycker?

När jag bodde i Minnesota var Jesse The Body Ventura guvernör. Han var independent. Likaså Ross Perot och för all del Bernie Sanders innan han skaffade partibok. Eftersom den gruppen bara förenas av partierna de inte sympatiserar med är det också svårt att veta om det talar för eller mot en kandidat i resten av opinionen att ha deras stöd.

/Pz
2016-06-29, 15:08
Medlem
Citat:
Har inte hunnit gå till källorna, men har någon av oss uttryckt något som helst intresse av en mätning av vad (och jag tar dina uppgifter för goda här) independents tycker?

När jag bodde i Minnesota var Jesse The Body Ventura guvernör. Han var independent. Likaså Ross Perot och för all del Bernie Sanders innan han skaffade partibok. Eftersom den gruppen bara förenas av partierna de inte sympatiserar med är det också svårt att veta om det talar för eller mot en kandidat i resten av opinionen att ha deras stöd.

/Pz

Nej men ville visa att det inte går att lita på någon undersökning just vare sig Clinton leder eller Trump. Pågår just nu fullt krig mellan de som gör undersökningarna, för att försöka vinkla människorna att tro på något.
2016-06-29, 15:12
Medlem
Börjar redan se bättre ut för Trump igen- trots att han inte börjat med reklam än. Snart kommer han ha ledning i vissa polls igen.
2016-06-29, 15:18
Bannlyst
Citat:
Du anar inte hur många vänner, kollegor och andra som skulle hålla med dig om just den saken. Även en blind höna...

Vi menar nog inte samma sak, men skriven diskussion med folk som tycker [väldigt] annorlunda innebär alltid en viss "manipulation av fakta" som du kallar det, eller stilistik som jag kallar det. Längre än så har jag inte gått. Jag kan inte svara för dig eftersom det mest blir skummande bland alla könsord och smileys.
/Pz
Ehm, va?
Koftfattat, vad du gjort:
a) tog upp, att Trump har historiskt dåliga favs/unfavs, men råkade glömma att ta upp, att Clittan har liknande siffror.
b) plockade citat ur sammanhang
c) svamlade och fortfarande svamlar om mätningarna. Du hånade den som var emot dig, samtidigt som du inte alls var kritisk mot den som gynnat dig. Hyckleri kallas det väl?

Du kan kalla det vad fan du vill. Som jag redan skrivit, bryr jag mig inte om etiketter
Citat:
Tänk först, kanske på äpplen och päron, ta ett djupt andetag och tänk igen innan du skriver nästa gång, så slipper kanske att för en gångs skull framstå som en åsna.

Den mätning jag hänvisade till gör inte anspråk på att förutsäga ett valresultat utan mäter förekomsten, vid mättillfället, av en specifik attityd hos en väl definierad och avgränsad grupp inom elektoratet. Det måste ju till och med en typ a-personlighet som du förstå är en annan och oerhört mycket enklare sak än att predicera sammansättningen hos elektorskollegiet efter valet i november.
Ehm, vaaa?
Pratar vi om samma mätning? Varför påstår du att den "inte gör anspråk på att förutsäga ett valresultat"
Det andra mätningen gör exakt samma sak, förutom att den är "bättre" enligt vissa parametrar. Den har större urval. Den kommer från en OI som varit mer träffsäkert.
Hur skulle du rösta om valet var idag:
Kvinnor: Clittan 50% mot 33% Trump
Män: Clittan 34% mot 47% Trump.
Vita kvinnor: Clittan 42% mot 39% Trump
Vita män: Clittan 25% mot 56% Trump.

Enligt din "logik" borde det innebära, att Clittan är en vitmänhattande hora. Ehhmmm. Jag håller jag faktiskt med det Fan också. Argumenterat mot mig själv
Eller har Quinnipiacs mätning inte lyckats "mäta förekomsten, vid mättillfället, av en specifik attityd hos en väl definierad och avgränsad grupp inom elektoratet"?

Citat:
Problemet är att vi varken kan eller kommer att få svar på den frågan. Jag önskar att jag hann titta närmare på metod och matte nu/idag, men det får nog tyvärr vänta - du kanske har lust? Sample and Methodology detail
Fattar nada
Vad vill du ha sagt? Svenska är inte mitt modersmål

Citat:
Jag återkommer gärna med stats över trenderna för de items vi är intresserade av om du hellre tittar på dem. Eller missförstod jag?
/Pz
Du råkade missförstå. Jag var ute efter att bevisa, att du en manipulerande hora som plockar ut outliers
2016-06-29, 15:20
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Börjar redan se bättre ut för Trump igen- trots att han inte börjat med reklam än. Snart kommer han ha ledning i vissa polls igen.

Nu har du inte entydigt tagit ställning för nån kandidat så du ska inte känna dig träffad, men jag måste säga att jag är överraskad, i huvudsak positivt, av att hitta något i Sverige så sällsynt som Trump-supportrar, dessutom som det verkar flera stycken och av det mesta att döma inte helt och hållet på skoj.

Det kan bli en kul höst! Fram till konventen brukar det bara gå att skymta huvuddragen i opinionsläget.

/Pz
2016-06-29, 17:05
Medlem
Citat:
Nu har du inte entydigt tagit ställning för nån kandidat så du ska inte känna dig träffad, men jag måste säga att jag är överraskad, i huvudsak positivt, av att hitta något i Sverige så sällsynt som Trump-supportrar, dessutom som det verkar flera stycken och av det mesta att döma inte helt och hållet på skoj.

Det kan bli en kul höst! Fram till konventen brukar det bara gå att skymta huvuddragen i opinionsläget.

/Pz

Dom flesta som inte är extremvänster eller gått på medias propaganda stöttar Trump och vet att han är det bästa valet mellan honom och Hillary, inte sant? Även om man inte gillar honom så borde man fatta detta.

Skräll att du bott i Minnesota, den största cuck staten med såklart Svenska rötter....
2016-06-29, 17:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
seeeg321 skrev

Quinnipiac University Poll:

Clinton 42%

Trump 40%

-too close to call

Trump hispanics 33%

Crooked Hillary är ner -3 och Donald Trump är ner -1, sedan senaste Q pollen.

Ny mätning från Pew också, Sverige älskar mest av alla länder Crooked Hillary och hatar mest av alla länder Donald Trump:

Confidence in Hillary Clinton, Sweden: Confidence 83% No confidence 14%

Confidence in Donald Trump, Sweden: Confidence 6% No confidence 92%

http://www.pewglobal.org/2016/06/29/2-obamas-international-image-remains-strong-in-europe-and-asia/

2016-06-29, 17:37
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Nej men ville visa att det inte går att lita på någon undersökning just vare sig Clinton leder eller Trump. Pågår just nu fullt krig mellan de som gör undersökningarna, för att försöka vinkla människorna att tro på något.

Enskilda mätningar har begränsad validitet, det stämmer, men om en statistiker väger samman olika mätningar genomförda under samma tidsperiod och med samma frågeställning, så får hen ett mycket bättre underlag som också ger en mycket mindre felmarginal, dock fortfarande begränsat till vad man mäter såklart. Vad jag menar med det sista är att exempelvis nationella mätningar som endast ställer Clinton mot Trump inte liknar presidentvalets process, där varje enskild delstat utser elektorer som i sin tur står för presidentvalet, eller speglar de verkliga valmöjligheter mellan flera kandidater som väljarna kan räkna med i november.

Med det sagt har en sådan operation exempelvis gjorts av RealClearPoliticssom vägt samman sju nationella mätningar genomförda från mitten till slutet av juni där frågan har stått mellan Clinton och Trump. Clinton leder med någon eller några procentenheter i samtliga och ligger vid en sammanvägning av samtliga mätningar 6 procentenheter före Trump.

Clinton leder även i mätningarna gjorda i Ohio, Florida och Pennsylvania undantaget en mätning i Florida av PPP som ger Trump en (1) procentenhets övertag.

Länkar till sammanställningar av delstatsmätningarna:

Ohio

Florida

Pennsylvania

/Pz
2016-06-29, 17:47
Medlem
Citat:
Enskilda mätningar har begränsad validitet, det stämmer, men om en statistiker väger samman olika mätningar genomförda under samma tidsperiod och med samma frågeställning, så får hen ett mycket bättre underlag som också ger en mycket mindre felmarginal, dock fortfarande begränsat till vad man mäter såklart. Vad jag menar med det sista är att exempelvis nationella mätningar som endast ställer Clinton mot Trump inte liknar presidentvalets process, där varje enskild delstat utser elektorer som i sin tur står för presidentvalet, eller speglar de verkliga valmöjligheter mellan flera kandidater som väljarna kan räkna med i november.

Med det sagt har en sådan operation exempelvis gjorts av RealClearPoliticssom vägt samman sju nationella mätningar genomförda från mitten till slutet av juni där frågan har stått mellan Clinton och Trump. Clinton leder med någon eller några procentenheter i samtliga och ligger vid en sammanvägning av samtliga mätningar 6 procentenheter före Trump.

Problemet är att mätningarna med >+10% Clinton väger sina resultat så att de har 50% fler demokrater än republikaner- Att ta med dessa i ett genomsnitt är (i min åsikt) missvisande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in