2016-06-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta är en förvrängd propaganda.

Jaså? Är inte lojalitet mot organisationen viktig längre??
Citera
2016-06-29, 13:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo det är precis på grund av okunnighet i vad bibeln säger som präster i Svenska Kyrkan säger att Gud inte kommer att straffa onda människor. Det finns många skriftställen som jag kan hänvisa till om du vill.

Att du hänvisar till Svenska Kyrkan om vad som står i bibeln är som att hänvisa till anarkister om vad som står i den svenska lagen.

Det finns ingan som helst anledning till att anse att din och/eller JVs bibeltolkning är den rätta.
Citera
2016-06-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vet. Vilket är min främsta kritik av hela JVs apologetik, som ... åtminstone enligt ttsp ... presenteras som "might is right".

I Sverige så anser majoriteten att "might is right", d.v.s. att man följer det som politiker bestämmer, och det som poliser och domstolar genom sin makt driver igenom i samhället.

Anser du att politiker, polisen och domstolar inte har rätt att utöva sin makt? Varför i så fall?

Varför är "might is right" alltid fel?
Citera
2016-06-29, 13:45
Medlem
Citat:
Jo det är precis på grund av okunnighet i vad bibeln säger som präster i Svenska Kyrkan säger att Gud inte kommer att straffa onda människor. Det finns många skriftställen som jag kan hänvisa till om du vill.

Att du hänvisar till Svenska Kyrkan om vad som står i bibeln är som att hänvisa till anarkister om vad som står i den svenska lagen.

Tror du på fullt allvar att präster med en teologisk utbildning är okunniga om bibeln? Kan du inte tänka dig en mer sofistikerad förklaring till varför man anpassat och moderniserat läran? Det finns t ex någonting som heter religionsfilosofi,
Citera
2016-06-29, 13:47
Medlem
Citat:
Jag vet. Vilket är min främsta kritik av hela JVs apologetik, som ... åtminstone enligt ttsp ... presenteras som "might is right".

Detta gäller i o f s all fundamentalistisk kristendom.

Om Gud finns så gillar han nog inte fudamentalister.
Citera
2016-06-29, 13:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I Sverige så anser majoriteten att "might is right", d.v.s. att man följer det som politiker bestämmer, och det som poliser och domstolar genom sin makt driver igenom i samhället.

Nix, det är bara din förvirrade uppfattning om vad den svenska demokratin är.

Vilket ju ytterligare profilerar att du opererar med en falsk analogi.
Citera
2016-06-29, 13:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket är min främsta kritik av hela JVs apologetik, som ... åtminstone enligt ttsp ... presenteras som "might is right".

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta gäller i o f s all fundamentalistisk kristendom.

Om Gud finns så gillar han nog inte fudamentalister.

Japp. Men JVs demagogi omkring det är den mest prominente.
Citera
2016-06-29, 13:54
Medlem
Citat:
Jaså? Är inte lojalitet mot organisationen viktig längre??

Lojalitet mot organisationen/församlingen är en lojalitet mot Gud, eftersom det är Gud genom Jesus som har understött organisationen. Det finns ingen annan organisation på jorden som Gud stödjer, även om det finns problem i organisationen, den är inte ofullkomlig så som Gud skulle vilja.

Men detta arrangemang kommer du förmodligen aldrig att förstå, för du vill att alla Guds folk ska vara fullkomliga som Jesus från första början, trots att bibeln är full av berättelser av människor som tjänat Gud, men ändå varit ofullkomliga och har gjort misstag. Du är i princip en farisé som vill att allting ska ske enligt bokstaven, utan barmhärtighet.
Citera
2016-06-29, 13:54
Medlem
Citat:
Det finns ingan som helst anledning till att anse att din och/eller JVs bibeltolkning är den rätta.

Varför?
Citera
2016-06-29, 13:57
Medlem
Citat:
Lojalitet mot organisationen/församlingen är en lojalitet mot Gud, eftersom det är Gud genom Jesus som har understött organisationen. Det finns ingen annan organisation på jorden som Gud stödjer, även om det finns problem i organisationen, den är inte ofullkomlig så som Gud skulle vilja.

Men detta arrangemang kommer du förmodligen aldrig att förstå, för du vill att alla Guds folk ska vara fullkomliga som Jesus från första början, trots att bibeln är full av berättelser av människor som tjänat Gud, men ändå varit ofullkomliga och har gjort misstag. Du är i princip en farisé som vill att allting ska ske enligt bokstaven, utan barmhärtighet.

Ha ha ha...utrotningsteologin går ut på att 99,9% av mänskligheten ska slaktas (might is right).......och du snackar om barmhärtighet. Du är ju en riktigt kul typ!
Citera
2016-06-29, 13:58
Medlem
Citat:
Tror du på fullt allvar att präster med en teologisk utbildning är okunniga om bibeln?

Vet du vad präster i en teologisk utbildning läser om? Jag kan säga att dom i främsta hand inte läser bibeln.

Citat:
Kan du inte tänka dig en mer sofistikerad förklaring till varför man anpassat och moderniserat läran? Det finns t ex någonting som heter religionsfilosofi,

Jo jag förstår att präster och Svenska Kyrkan anpassar till en "moderniserat lära", det är där det går fel om man nu menar att man ska följa efter bibelns lära, som du själv menar är "primitiv".
Citera
2016-06-29, 14:00
Medlem
Citat:
Nix, det är bara din förvirrade uppfattning om vad den svenska demokratin är.

Vilket ju ytterligare profilerar att du opererar med en falsk analogi.

Så du menar att majoriteten (demokrati) inte följer efter vad politiker har bestämt, och det som polis och domstol genomdriver med sin makt?

Är du alltså för anarki?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in