2016-02-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är tydligt att predikandet ska ske över hela jorden:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matteus 24:14 Bibel2000)

Varför skulle Gud vara tyst om hans avsikt?

Även ttsp dammar på med samma skriftställe utan att bemöta invändningen.
Lite goddag yxskaft.
Läs om läs rätt!
Citera
2016-02-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Jesus gav sitt liv för alla, ta till vara på det du

Jorden kommer att finnas för evigt, men himlen (styresmän) jorden (undersåtar) de som fördärvar jorden måste bort för att Jorden inte ska förintas av oss människor, du ser väl vad som händer i världen.

Vad tror du om det här stället då? Apropå att Jesus gav sitt liv för alla.
För vilka är Jesus medlare?

1 Tim 2:5
Citat:
Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus,
Citera
2016-02-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Även ttsp dammar på med samma skriftställe utan att bemöta invändningen.
Lite goddag yxskaft.
Läs om läs rätt!

Vad menar du? Att kristna inte ska vittna om Gud? Att kristna ska hålla tyst?
Citera
2016-02-13, 00:44
Medlem
Citat:
Jo jag känner dig genom dina svar på FB, jag är inte imponerad, men kanske Gud är, jag kan inte döma.
Jag försöker inte imponera på dig. Du blir säkert imponerad av likasinnade? Så att inte imponera på dig, kan ses som ett gott betyg. Att man är en öppen människa, inte låst vid en ide'.
Citera
2016-02-13, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag försöker inte imponera på dig. Du blir säkert imponerad av likasinnade? Så att inte imponera på dig, kan ses som ett gott betyg. Att man är en öppen människa, inte låst vid en ide'.

Komiskt
Citera
2016-02-13, 01:14
Medlem
Citat:
Komiskt
Tack!
Citera
2016-02-13, 03:07
Medlem
Citat:

Har en fråga om Jehovas, varför strider ( ligger i konflikt ) Jehovas med andra människor alltid när de är ute och evangeliserar ? Varför kan de inte bara acceptera andras tro eller icke tro ?
Det var väl inte det Jesus sa att man skulle trycka ner sin uppfattning i andras halsar.
Citera
2016-02-13, 07:29
Medlem
Citat:

Frågan var om Bibeln kräver att varje enskild individ skall predika.
Citera
2016-02-13, 08:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Man kan ju "vittna" på olika sätt. T.ex. kan (det jag definierer som) vettiga teister vara mycket allmänt acceptabla personer, som genom sina personliga exempel ger sin religion ett bra rykte.

Däremot är pådyvlande teister oftast varken intellektuellt hederliga eller verklighets-relaterande i sitt vittnande; vilket naturligvis upplevs som frånstötande.
Citera
2016-02-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Man kan ju "vittna" på olika sätt. T.ex. kan (det jag definierer som) vettiga teister vara mycket allmänt acceptabla personer, som genom sina personliga exempel ger sin religion ett bra rykte.

Däremot är pådyvlande teister oftast varken intellektuellt hederliga eller verklighets-relaterande i sitt vittnande; vilket naturligvis upplevs som frånstötande.

Exakt, alla religioner som religion betraktade, framför sitt budskap på ett eller annat sätt. Annars skulle de upphöra eftersom inga nya medlemmar tillkommer.

Så att JV slår sig för bröstet och menar att det är bara de som gör det är hårklyveri.
Citera
2016-02-13, 09:35
Medlem
Citat:

Frågan var om alla skulle delta i ett organiserat missionerande. Tittar du på andra samfund, typ pentekostala, evangelistika och karismatiska så ökar dessa betydligt mer än JV världen över,fr a i Asien. Detta trots att medlemmarna inte är skyldiga att rapportera hur mycket de knackat dörr.

Jag skulle faktiskt tro att dörrknackandet skrämmer bort folk från JV.......de flesta ser det som ett irritationsmoment.

Men återigen......kan du se något hos Paulus (som skrev detaljerde instruktioner i många frågor) att alla kristna skulle ut och knacka dörr?
Citera
2016-06-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jippa86
Många som går hårt mot JV är folk som inte egentligen vet vad det är och vad dom gör osv. Folk som tror på allt alla andra säger om dom som är emot JV.

Själv va jag emot dom och hatade dom som fan pga allt man hörde om dom och pga okunskap och man trodde man visste efter allt man hört andra säga.

Men det ändrade sig ganska snabbt efter jag själv lärt känna en JV familj och snackat om allt och frågat mycke osv. Dom försöker inte få med mig i JV och jjag lär inte gå med heller men jag respekterar deras tro. Och är man lite insatt och kan något om vad dom tror på och religion över lag så är deras tro den mesta kristna och logiska. t ex som begås det mord i andra religioner och Gud hatar folk som begår mord. Att amerikaner hela tiden yrar om att gud skyddar soldaterna när dom är i krig är ju helt fel. Varför skulle gud skydda dom när gud hatar krig och mord över allt annat? så en del kristna tror på det som låter bra men inte har full koll ändå vad som står i bibeln.

Gud kan omöjligt hata krig och mord. Gud dränkte en massa människor i syndafloden och straffat folk för det ena å andra. Men människor ska tydligen va bättre en Gud , vilket hyckleri. Vet att detta är en gammal tråd och inlägg. Men kunde inte låta bli att kommentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in