2016-06-28, 23:40
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Ja, jag skrev ju just att sexualiteten fyller fler funktioner än enbart reproduktion.

Utomäktenskapligt sex har inte alltid varit normaliserat bland svenskar eller andra västerlänningar och är i många kulturer ännu ej normaliserat. Exempelvis bland många av de invandrare som kommer till Sverige.

utomäktenskapligt sex har nog alltid varit "normaliserat" för män i alla kulturer, via prostitution ex. är kvinnor som fått skit för sex och sin sexualitet oftast.

Och din fixering vid just kvinnor och sex är ju en direkt efterrapning i samma spår.
Världen har rört sig vidare och börjat resonera lite mer logiskt än vad man gjorde för 2000 år sen, kanske dags för dig att rapa något lite mer fräschare?
Citera
2016-06-28, 23:46
  #446
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jorå, jag kan nog betrakta en familj som en helhet eller enhet, men eftersom denna helhet/ enhet inte kommer med garantier och i dagens statistik delar på sig i över 50% så vore det ju ren idioti och ta på sig den där rollen som inte tjänar några pengar, inte samlar pensionspoäng, inte skaffar meriter etc. ingen normal funtad människa borde acceptera detta.

Istället för ett argument för att motverka hemmafrurollen, så har Du just konstruerat ett argument för ökad andel äktenskap - gifta par får helt enkelt betala in halva sina pensionspoäng på makens pensionskonto. Så var den saken löst och argumenten för äktenskap har stärkts!

Citat:
Så är just för att det är könet kvinna som utför lågavlönande jobb som de är långavlönande…

Där försa du dig.

Inte alls. Det vet väl varenda människa att de låga lönerna för kvinnodominerade yrken i offentlig sektor hålls nere för att det hela tiden finns gott om kvinnor som är beredda att jobba för småslantar. När sjuksköterskorna strejkade 2008 så var det verkligen inga imponerande resultat man åstadkom. Därför har stora mängder handlingskraftiga sköterskor flyttat till Norge, eller försökt hitta privata arbetsgivare: http://www.metro.se/nyheter/det-ar-ett-han/Objhlc!21_4902-45/

Det börjar ta sig, men kvinnor har allt för länge nöjt sig med småpengar och valt "att ingen skall behöva drabbas", dvs arbetat ideellt. Då får man skylla sig, men skyll inte på männen för det.

Citat:
Och tror att forskning just visat att 2 närvarande föräldrar + 2 självförverkligande föräldrar för barn är en gigantisk fördel för just barn.

Med 50% skilsmässor så blir det inte så särskilt närvarande föräldrar, men möjligen självförverkligande, när man prioriterar sig själv framför ens huvuduppgift.

Citat:
Och i äkta demokrati ligger inflytade av en enormt stor grupp, halva befolkningen, har självfallet en stort inflytande på vad makten numera prioriterar. Har man spm politiskt parti inte kivnnor med sig kommer man ingen vart, vet t.o.m SD.

Intressant nog är SD det parti som växer mest och som är det enda riksdagsparti som har en majoritet män som sympatisörer. Något udda är på gång där.

Citat:
små män = barn med pitt.

Ah, pojkar, som vi brukade säga på svenska.

Citat:
Män har sen feminismens inträde börjat både leva längre och bibehållit hälsa längre. Män har större ökning av sin medellivslängd än kvinnor. Högst troligt pga mindre stress i sina liv.

Eller bättre arbetsmiljöarbete och utvecklad medicinteknik.

Citat:
Fråga kvinnorna som levde före -68. Tror inte de håller med.

Det är säkert olika, men vad människor tror att de tycker och vad som är den objektiva sanningen behöver inte vara samma sak.

Citat:
Inte enbart nej, men är en självklar bidragande del, det är jag rätt säker på.
Alla samhällen som man hittills känner till som haft inflytande av kvinnor, dvs varit mer eller mindre jämställda har varit mer fredliga än de samhällen som varit strikt patriarkala.

Det tror jag är en förenkling. Med dåtidens mått mätt torde vikingatidens Sverige ha varit hjälpligt jämställt, men så särskilt fredligt kan man nog inte kalla det.

Citat:
Du måste ha väldigt svårt med läsförståelse om du läser "föräldraledighet" och får det till moderskapspenning.

Nej, inte alls. Läsförståelsen är utmärkt, det är bara uttalet som skiljer sig åt en aning.

Citat:
Och dessa 15% har en majoritet män. Ska dessa ta jobb som hemmafruar tycker du?
Du svarade inte på frågan. Vem ska ta hand om arbetarhemmet och barnen där? OM ett hem kräver 1,5 tjänst??

Har man inga pengar så får man lösa det själv. Så fungerar världen. Men alldenstund medelklassen i regel bor i egen villa, med större golvyta och trädgård, så kräver det mer än för arbetarklassen som i högre grad bor i lägenhet med mindre golvyta och utan trädgård.

Citat:
Hur kan du påstå att du säga att du har familjens bästa för ögonen? Även kivnnor ingår i familjen.
Och hur kan det vara det bästa för en kvinna ta ett obetalt arbete med att plocka andras tvätt, disk, och dammråttor?

Varför inte istället göra typiskt manliga yrken till gratis hemmamänsarbeten, försörjda av frugor?
Vägarbete ex. kan krävas ska skötas av gifta män, som tvingas göra detta obetalt mot tak över huvudet och lite hushållspengar.

Vi diskuterar huruvida kvinnor skulle vara lyckligare som hemmafruar, och för många tror jag det vore sant, särskilt som de då får känna glädjen i att få ha en fungerande familj.

Citat:
Vad var det för nuffra vi hittade från Sverige före fri abort. 50 döda avlidna kvinnor per år pga abortförsök. I USA var den siffran 5 000 per år som dog av illegala aborter per år.
I världen idag har jag för mig det ligger någonstans runt 70 000 döda kvinnor per år pga illegala, livsfarliga aborter och abortförsök som tar kål på dem. Sen kan du lägga till alla unga flickor och äldre slitna kvinnor som dör pga att det inte får lov göra en abort trots att deras kroppar inte klarar föda.
Totalt sett är det drygt 300 000 kvinnor per år världen över som dör pga att de hindras ha legala aborter eller har vettig förlossningsvård.
Men just deras liv är ju inget viktigt. Ett embryo= en klunga ofödda celler däremot! Är ju mycket viktigare än en född elvande männsikas liv, SPECIELLT som vi människor idag är så otroligt fåtaliga så måste vi ju alltid prioritera lite klungor av celler framför kvinnor och kivnnors liv.

Äkta uvlogik konserverad in absurdum gelé.

Varför tror Du att dagens abortsiffror skulle behöva påminna om de för ca 100 år sedan när vi har så oerhört mycket bättre preventivmetoder idag?
Citera
2016-06-28, 23:47
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
utomäktenskapligt sex har nog alltid varit "normaliserat" för män i alla kulturer, via prostitution ex. är kvinnor som fått skit för sex och sin sexualitet oftast.

Och din fixering vid just kvinnor och sex är ju en direkt efterrapning i samma spår.
Världen har rört sig vidare och börjat resonera lite mer logiskt än vad man gjorde för 2000 år sen, kanske dags för dig att rapa något lite mer fräschare?

Stora delar av världen har fortfarande en oskuldsnorm och man behöver givetvis inte backa tillbaka så långt som 2000 år för att hitta oskuldsnormer i västvärlden.

Dessutom handlade inlägget om hur man undviker massa oönskade graviditeter och aborter. Även du måste väl erkänna att aborter inte är bra för kvinnors kroppar?
Citera
2016-06-28, 23:56
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Stora delar av världen har fortfarande en oskuldsnorm och man behöver givetvis inte backa tillbaka så långt som 2000 år för att hitta oskuldsnormer i västvärlden.

Dessutom handlade inlägget om hur man undviker massa oönskade graviditeter och aborter. Även du måste väl erkänna att aborter inte är bra för kvinnors kroppar?

Man undviker oönskade graviditet via preventivmedel och ev. abort.
Så oskuldsnorm för kvinnor är alltså extremt förlegat och helt onödigt. Finns idag större praktiskt incitament för att att kräva oskuldsnorm för män än för kvinnor. Är avsevärt mer riskfyllt för män ha sex än vad det är för kvinnor.
1. män är fertila 24/7 alla dagar på året hela livet ut efter könsmognad. Kvinnor är det 2-5 dagar per månad under enbart 35-40 år.
2. Kvinnor äger rätten bestämma abort inte män. Risken att bli oönskad förälder är alltså idag i västvärlden så gott som enkom mäns.

Aborter medföljer en risk ja, men väldigt liten sådan. Skulle tro att den frustration att inte få lov ha sex eller intim kontakt med andra är avsevärt mer hälsofarligt faktiskt.
Fråga alla oönskade oskulder som häckar på detta forum så får du se.
Citera
2016-06-29, 00:38
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man undviker oönskade graviditet via preventivmedel och ev. abort.
Så oskuldsnorm för kvinnor är alltså extremt förlegat och helt onödigt. Finns idag större praktiskt incitament för att att kräva oskuldsnorm för män än för kvinnor. Är avsevärt mer riskfyllt för män ha sex än vad det är för kvinnor.
1. män är fertila 24/7 alla dagar på året hela livet ut efter könsmognad. Kvinnor är det 2-5 dagar per månad under enbart 35-40 år.
2. Kvinnor äger rätten bestämma abort inte män. Risken att bli oönskad förälder är alltså idag i västvärlden så gott som enkom mäns.

Aborter medföljer en risk ja, men väldigt liten sådan. Skulle tro att den frustration att inte få lov ha sex eller intim kontakt med andra är avsevärt mer hälsofarligt faktiskt.
Fråga alla oönskade oskulder som häckar på detta forum så får du se.

Sexualiteten är alltså enligt dig riskfylld eftersom den kan leda till graviditet? Reproduktionen är inte en fin del av sexualiteten utan en hemsk sidoeffekt som ansvarsfulla måste skydda sig emot?

Inte undra på att det föds så få barn i dagens Europa.

Det finns inget farligt eller riskfyllt med sexualitet inom ett kärleksfullt och respektfullt äktenskap. Reproduktionen är en del av sexualiteten.

Flashbackare som gråter över att de är oskulder är till 100% killar. Det är inga tjejer som gråter över det. Dessutom har jag inte förespråkat celibat för något av könen. Inomäktenskapligt sex är ej celibat. Att ha ett rikt, aktivt och glädjefyllt sexliv inom ett äktenskap ser jag inget frustrerande med.
Citera
2016-06-29, 00:46
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad har detta med mitt inlägg att göra?

Hur som helst, din källa visar på att män jagade och utförde de mer fysiska uppgifterna, vilket är en evolutionär förklaring till varför män är mer anpassade att arbeta och kvinnor mer anpassade att uppfostra barn.
Båda uppdragen är lika viktiga, men ändå olika.

Om du vill besvara mitt inlägg så gör det genom dina egna och ord och tankar. Annars förstår jag faktiskt inte vad din poäng är och jag kommer antagligen i fortsättningen att bara skaka på huvudet åt dina inlägg.
Om du inte förstår hur man utformar ett argument så kan jag tipsa dig om denna hemsida: http://clas.uiowa.edu/history/teaching-and-writing-center/guides/argumentation
Vissa människor har inte lärt sig hur man konstruerar argument och självständiga tankar, så jag vill helt enkelt hjälpa dig att förstå hur man gör detta på bästa sätt.
Sätt dig ner, drick en kopp kaffe och sedan formulera ett inlägg till mig eller någon annan som är någorlunda förståelig så lovar jag att svara dig.

Lycka till!

Skall kolla upp hur man gör.

Som jag ser det är det inte så att en lösning passar alla. Vi är alla olika och har olika behov, tankar och åsikter. Vet inte om du känner till Anna Ekelund, f.d. frilansjournalist men numera hemmafru, som har skrivit en väldigt bra text om varför hon tycker det är bra att vara hemma.

http://www.svt.se/opinion/med-en-av-oss-hemma-far-vi-mer-tid-over
Citera
2016-06-29, 00:49
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Sexualiteten är alltså enligt dig riskfylld eftersom den kan leda till graviditet? Reproduktionen är inte en fin del av sexualiteten utan en hemsk sidoeffekt som ansvarsfulla måste skydda sig emot?

Inte undra på att det föds så få barn i dagens Europa.

Det finns inget farligt eller riskfyllt med sexualitet inom ett kärleksfullt och respektfullt äktenskap. Reproduktionen är en del av sexualiteten.

Flashbackare som gråter över att de är oskulder är till 100% killar. Det är inga tjejer som gråter över det. Dessutom har jag inte förespråkat celibat för något av könen. Inomäktenskapligt sex är ej celibat. Att ha ett rikt, aktivt och glädjefyllt sexliv inom ett äktenskap ser jag inget frustrerande med.

Reproduktion är självfallet en fin del, men inte om det är oönskat, säger sig självt.

nej det är få tjejer som sitter på FB och klagar på att de är oskulder ja.
1. de har inte samma motstånd hos det motsatta könet, dvs det motsatta könet har inte samma krav på sig att inte ha sex, eller inte gilla sex, eller skydda sig mot våldtäkt etc. etc. Därför får tjejer lättare sex än killar får det. Surprise!

2. Pga ovan att som tjej klaga på att de inte får sex är som att säga att man är sämre än värsta losern, finns liksom inget att skylla på.

Därför.

Sen lever vi i väst, här gifter man sig när man vill gifta sig just, inte för att man vill ha sex. Är avsevärt smartare system.
Citera
2016-06-29, 02:30
  #452
Medlem
Pansarveckets avatar
Jag orkar inte lupac.
Nu citerar du vad jag skriver dubbelt och ber mig svara på samma sak igen, trots att du redan bekräftat det jag sagt med dina egna länkar.
Det är dessutom OT och kontraproduktivt i en tråd som handlar om att hemmafruar är lyckligare om de får göra sånt där själv.
Alla kvinnors val, som fria och jämställda pekar åt samma håll, utom bland de nyttiga idioterna.
Citera
2016-06-29, 11:07
  #453
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du menar människor ska inte ha sex, annat än för reproduktiva skäl?

eller vad försöker du säga?

Vi har liksom redan testat detta, och funkade det? svar: Nej.

Man kan ju försöka vänta tills man har ett stabilt förhållande, och även i övrigt lever under sådana omständigheter att det går att ta emot ett barn om det skulle bli ett sådant. Kan man inte vänta så är det jätteviktigt att skydda sig, och det borde inte vara några problem i Sverige idag med all den hjälp som går att få på mödravårdscentraler t.ex.. Sedan finns det förstås fall där en abort är den bästa lösningen för alla, jag tänker t.ex. på begåvningshandikappade kvinnor, missbrukande kvinnor, fall där barnafadern kommer att bli farlig för kvinnan eller barnet eller båda, och där han kan använda barnet som en hållhake på kvinnan i en massa år så att hon aldrig blir fri... Och naturligtvis efter incest eller våldtäkt. Men det finns inga ursäkter för de aborttal vi har idag, jag tror att den sista siffran jag läste var 36 000 aborter/år - och de kan inte alla bero på att en begåvningshandikappad flicka utnyttjats av sin personliga assistent...
Citera
2016-06-29, 11:14
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan ju försöka vänta tills man har ett stabilt förhållande, och även i övrigt lever under sådana omständigheter att det går att ta emot ett barn om det skulle bli ett sådant. Kan man inte vänta så är det jätteviktigt att skydda sig, och det borde inte vara några problem i Sverige idag med all den hjälp som går att få på mödravårdscentraler t.ex.. Sedan finns det förstås fall där en abort är den bästa lösningen för alla, jag tänker t.ex. på begåvningshandikappade kvinnor, missbrukande kvinnor, fall där barnafadern kommer att bli farlig för kvinnan eller barnet eller båda, och där han kan använda barnet som en hållhake på kvinnan i en massa år så att hon aldrig blir fri... Och naturligtvis efter incest eller våldtäkt. Men det finns inga ursäkter för de aborttal vi har idag, jag tror att den sista siffran jag läste var 36 000 aborter/år - och de kan inte alla bero på att en begåvningshandikappad flicka utnyttjats av sin personliga assistent...

Alla flickor är begåvningshandikappade, men det är inte de som blir utnyttjade utan det är de som utnyttjar sina personliga assistenter, män.
Citera
2016-06-29, 11:15
  #455
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
utomäktenskapligt sex har nog alltid varit "normaliserat" för män i alla kulturer, via prostitution ex. är kvinnor som fått skit för sex och sin sexualitet oftast.

Och din fixering vid just kvinnor och sex är ju en direkt efterrapning i samma spår.
Världen har rört sig vidare och börjat resonera lite mer logiskt än vad man gjorde för 2000 år sen, kanske dags för dig att rapa något lite mer fräschare?

Vi snackar inga 2000 år ens i Sverige. Så sent som i början/mitten av 1960-talet förutsattes flickor hålla på sig till bröllopsnatten (även om såklart inte alla gjorde det), och ett utomäktenskapligt barn var fortfarande en katastrof. Det fanns fortfarande mödrahem i Sverige dit gravida unga flickor fick åka innan graviditeten började synas, och stanna till efter förlossningen då barnet adopterades bort. Flickans frånvaro förklarades av föräldrarna med att hon "är på hushållsskola med internat" eller "håller sin faster sällskap på en resa i Europa".
Citera
2016-06-29, 11:20
  #456
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man undviker oönskade graviditet via preventivmedel och ev. abort.
Så oskuldsnorm för kvinnor är alltså extremt förlegat och helt onödigt. Finns idag större praktiskt incitament för att att kräva oskuldsnorm för män än för kvinnor. Är avsevärt mer riskfyllt för män ha sex än vad det är för kvinnor.
1. män är fertila 24/7 alla dagar på året hela livet ut efter könsmognad. Kvinnor är det 2-5 dagar per månad under enbart 35-40 år.
2. Kvinnor äger rätten bestämma abort inte män. Risken att bli oönskad förälder är alltså idag i västvärlden så gott som enkom mäns.

Aborter medföljer en risk ja, men väldigt liten sådan. Skulle tro att den frustration att inte få lov ha sex eller intim kontakt med andra är avsevärt mer hälsofarligt faktiskt.
Fråga alla oönskade oskulder som häckar på detta forum så får du se.

Måste bara rätta ett faktafel: kvinnan är inte fruktsam i 35-40 år, utan faktiskt endast i c:a 25 år, högst 30 år. Från 13-16 år till 38-43 år. Det är individuellt och den som tidigt kommer i puberteten kommer vanligen tidigt i klimakteriet också, och vice versa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in