Signaturen 'ojvamysigt' har beskrivit det hela rätt bra.
Sverige kommer inte åstadkomma någonting av värde.
Den som tror något annat kan ju gärna peka på några resultat från förra gången när Sverige valdes in, för tjugo år sedan.
Någon?
Näe, naturligtvis inte.
Det här handlar mer om politiker som vill glida runt på cocktailpartyn och umgås med de stora ledarna.
Att man i kandidaturen till platsen måste åka världen runt för och smeka diverse diktatorer medhårs visar en del på vad som är viktigt för politikerna.
Och som sagt när man väl kommer in så sitter Kina och Ryssland där och har veto.
En sak jag inte förstår är vissa skribenters problem med detta. Exakt vad är problemet med att Sverige nu får vara med i säkerhetsrådet? Som jag ser det är det lättare att påverka OM man är med än om man inte är det.
Allt jag ser hos de flesta är att det är en Sosseregering som fått in oss. Kan verkligen detta vara problemet?
Man ska använda de kanaler man förfogar över. Frågan är vilket förtroende Sverige åtnjuter, som hävdar neutralitet men har avvecklat sin egen försvarsmakt. Vilket föredöme Sverige visat som medgivit och stimulerat immigrationstsunamin till Sverige, och så snart de vidlyftiga orden testades genom anstormningen i höstas i panik fick göra en helomvändning i politiken (dock utan att yppa långtidskonsekvenserna av sin låt gå-politik, istället för fast ställda kvoter, eller volymtak osv osv). Kan Sveriges svagaste regering någonsin, som hyser islamister och sympatisörer, fokusera på internationella frågor när den inte förmår handskas med inrikes och tilltagande problem med ett land som glider isär demografiskt - när inte ens i den förmenta högkonjunkturen statsbudgeten kan balanseras utan årliga lån i omfånget 100 miljarder kr? När inte Migrationsverket eller finansministern kan spå ett kvartal framåt i tiden med någon tillförlitlighet, pga låt gå-politiken?
Säkerhetsrådet kan bli en distraktion för Sveriges regering, att känna inflytande bland de stora gossarna, de permanenta medlemmarna med vetorätt, medan kontrollen över Sveriges utveckling förpassats till laissez faire.
Vid en presskonferens inför den internationella presskåren på FN presenterar Wallström de viktigaste frågorna.
Enligt Wallström kommer kvinnor, fred och säkerhetsfrågor att toppa dagordningen när Sverige tar sin plats i Säkerhetsrådet.
"– Vi kommer alltid att fråga: var är kvinnorna?"
Hon kan ju börja leta i sitt hemland, de börjar bli en bristvara här.
mm plats i säkerhetsrådet är viktigt ,ett antal ambassadörer kan nu se fram mot toppjobb i New-
york. Svenska medborgare dör pga orimliga köer till cancervården på karolinska sjukhuset.
Vilket är viktigast tycker ni ?
En sak jag inte förstår är vissa skribenters problem med detta. Exakt vad är problemet med att Sverige nu får vara med i säkerhetsrådet? Som jag ser det är det lättare att påverka OM man är med än om man inte är det.
Allt jag ser hos de flesta är att det är en Sosseregering som fått in oss. Kan verkligen detta vara problemet?
Det är lika mycket regeringen Reinfeldts förtjänst. Arbetet för platsen har pågått i tio år.
Hur mycket makt har ett invalt land? Platsen gäller bara ett antal år. Sverige stödjer terrororganisationer så jag vet inte hur högt förtroende Sverige har utomlands. USA lär inte ha glömt Wallströms legitimerande av Palestina.
Senast redigerad av systemkollaps 2016-06-28 kl. 21:49.
Problemet är ju att man någonstans tror på någon form av ideologiska värden som också representerar verkliga värden. Man tror att FN och en rådsplats betyder något, att politik betyder något. Därför är det irriterande att se Löfven och Wallström lova bort 60 miljoner toaletter och försnilla pengar för motiv som är höljda i dunkel. Man kan också lätt misstänka att Sverige som land fått göra märkliga krumbukter under 10 års tid för att landa den här positionen för att inte tala om krypa i stoftet för skurkstater.
Det är irriterande att se en potentiell rymdödla som Margot Wallström med Löfven kidnappa Sverige och något man tror på. Man har rätt att bli irriterad, eftersom man tror på något. Man tror på sverige och ett svenskt sverige, som är befolkat av sansade och vettiga människor.
Men om kan släppa det här, så är det såklart inte irriterande, bara roligt.
Signaturen 'ojvamysigt' har beskrivit det hela rätt bra.
Sverige kommer inte åstadkomma någonting av värde.
Den som tror något annat kan ju gärna peka på några resultat från förra gången när Sverige valdes in, för tjugo år sedan.
Någon?
Näe, naturligtvis inte.
Det här handlar mer om politiker som vill glida runt på cocktailpartyn och umgås med de stora ledarna.
Att man i kandidaturen till platsen måste åka världen runt för och smeka diverse diktatorer medhårs visar en del på vad som är viktigt för politikerna.
Och som sagt när man väl kommer in så sitter Kina och Ryssland där och har veto.
Oavsett om man kan påverkad eller inte så kommer den nuvarande regeringen såklart hela tiden säga att vi påverkar genom att medverka b l a. Visserligen beslutar säkerhetsrådet saker men inget av vikt eftersom någon av vetomakterna vanligtvis lägger in sina veton.