2016-06-26, 08:15
Medlem
Sunimods avatar
De kommer kräva att du infinner dig på polisstationen för ett förhör. Sedan kommer mopeden undersökas så den inte är olaglig.

Ja resten kan du nog räkna ut själv.
Citera
2016-06-26, 08:21
Bannlyst
det är lugnt TS , de måste ta dej på bar gärning för att straff ska kunna utdömmas om de hör av sej så är det bara att påstå att du försökte sälja moppen och det va någon okänd som tog sej en provtur , erkänn aldrig nått i efterhand kör med förstånd i framtiden
Citera
2016-06-26, 12:09
Medlem
Oj, tack så mycket för alla svar. Har tänkt att på att göra mopeden original igen för att dom vet ju min registreringsskylt och även vart jag bor (?) så det bästa är nog att göra mopeden original igen va? Bara att sätta dit V ringen igen.
Citera
2016-06-26, 13:17
Medlem
Scherings avatar
Ditt regnummer har lämnats över till utredningsenheten (som ligger under Rikskrim). Troligen har de span på dig redan. Om du erkänner självmant på måndag så blir det bara fängelse.

Nä, men seriöst. De skiter troligen i dig. Om inte så hör de av sig och i så fall kan du ju bara neka eller fråga i tråden igen. Om det värsta händer och de tar in moppen på kontroll så var det för övrigt ändå inte du som körde.
Citera
2016-06-26, 14:57
Medlem
Hallu!
Nu är det så här. Jag åkte dit efter jag hade rökt en med några polare. Jag körde fordornet när vi blev stoppade. Dom tog mitt körkort på plats och har nu fått info från transportstyrelsen att det är indraget i ett år.

Jag uppträde verkligen inte hetsigt, raka motsatsen och samtalade artigt med poliserna. Samt så bröt jag ihop på stationen (aldrig pratat med en polis innan detta så var livrädd).

Jag fick hänga med upp till sjukan ta urin samt blodprov. Blodprovet visade 0,0047 ug/g cannabis, inte något annat.

Jag är nu misstänkt för grov rattfylla under narkotikapåverkan (inte fått domen än) och är 19 år. Aldrig haft med polisen att göra tidigare.

Jag har kollat andra trådar lite halvt och de säger att det är antagligen är fängelse... Hur över är mitt liv? Någon som har mer koll än jag.

tack
Citera
2016-06-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwarzeneger
Hallu!
Nu är det så här. Jag åkte dit efter jag hade rökt en med några polare. Jag körde fordornet när vi blev stoppade. Dom tog mitt körkort på plats och har nu fått info från transportstyrelsen att det är indraget i ett år.

Jag uppträde verkligen inte hetsigt, raka motsatsen och samtalade artigt med poliserna. Samt så bröt jag ihop på stationen (aldrig pratat med en polis innan detta så var livrädd).

Jag fick hänga med upp till sjukan ta urin samt blodprov. Blodprovet visade 0,0047 ug/g cannabis, inte något annat.

Jag är nu misstänkt för grov rattfylla under narkotikapåverkan (inte fått domen än) och är 19 år. Aldrig haft med polisen att göra tidigare.

Jag har kollat andra trådar lite halvt och de säger att det är antagligen är fängelse... Hur över är mitt liv? Någon som har mer koll än jag.

tack

Med den åldern skulle jag gissa på dagsböter.
Citera
2016-06-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwarzeneger
Hallu!

tack
Böter och samhällstjänst eller villkorlig dom pga ringa ålder tror jag
Citera
2016-06-28, 18:42
Medlem
Psypoteks avatar
Hej!

Nu är det så att jag fick husrannsakan i våras och blev nyligen kallad och gick på polisförhör.

Det de hitta hos mig var 2.54 gram av vad de säger är "Cannabisväxtdelar (Frön)".

De vill sätta dit mig för innehav av cannabis helt enkelt, hävdar polisen. De sa strikt att det var olagligt att inneha frön och att det räknas som hasch och marijuana.

Så vitt jag vet är det inte olagligt att inneha frön för de inte innehåller något olagligt, såvida inte de misstänker att du ska odla, då kan det bli förberedelse till brott mot narkotikastrafflagen om de har bevis. Då är det en annan femma.

I detta fall är det långt ifrån det, jag slänger inte mina frön. Jag är en liten hoarder när det gäller det. Det var min fina återförslutningsbara souvenirpåse från alla påsar gräs jag köpt under ett antal år.

Är det någon annan som blivit straffad för att inneha frön?

Ska jag prompt överklaga detta, eller har det blivit någon lagändring?
Citera
2016-06-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psypotek
Hej!

Nu är det så att jag fick husrannsakan i våras och blev nyligen kallad och gick på polisförhör.

Det de hitta hos mig var 2.54 gram av vad de säger är "Cannabisväxtdelar (Frön)".

De vill sätta dit mig för innehav av cannabis helt enkelt, hävdar polisen. De sa strikt att det var olagligt att inneha frön och att det räknas som hasch och marijuana.

Så vitt jag vet är det inte olagligt att inneha frön för de inte innehåller något olagligt, såvida inte de misstänker att du ska odla, då kan det bli förberedelse till brott mot narkotikastrafflagen om de har bevis. Då är det en annan femma.

I detta fall är det långt ifrån det, jag slänger inte mina frön. Jag är en liten hoarder när det gäller det. Det var min fina återförslutningsbara souvenirpåse från alla påsar gräs jag köpt under ett antal år.

Är det någon annan som blivit straffad för att inneha frön?

Ska jag prompt överklaga detta, eller har det blivit någon lagändring?
Om du innehar frön med avsikt att odla dom så kan du begå förberedelse till brott mot narkotikastrafflagen
Citera
2016-06-28, 20:05
Medlem
Psypoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Om du innehar frön med avsikt att odla dom så kan du begå förberedelse till brott mot narkotikastrafflagen
Det är just det jag inte har haft. De sa till mig att cannabisfrön är lika olagligt som hasch och marijuana. Det finns inga bevis alls för odlingssyfte, enbart en återförslutningsbar påse med massa olika frön i.
Citera
2016-06-30, 03:32
Medlem
Olovlig körning ej inkomst

Lillebrorsan hamnade på en kontroll, han körde olovligt på en parkering, med en vän...

Nykter, första gången och ej inkomst nu efter studenten.

Hur blir det med böterna?
Citera
2016-06-30, 03:47
Medlem
Han får böter ändå. Kan han inte betala hamnar de hos kronofogden och tickar ränta till det att han kan betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in