2016-06-27, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så var det det här med amortering: Det är aldrig aldrig aldrig en kostnad....

Att lgh prissattes annorlunda under finanskrisen var för att det fanns ett större osäkerhetsmoment kring den långa räntan + allmän oro
Om du är tvingad att amortera så är det en kostnad.
2016-06-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om valet står mellan nybygge och gammalt med samma läge så väljer man hälare nybygge. Detta är förstås sällan möjligt på de populäraste adresserna.

Stiger räntan är det ganska uppenbart att priserna går ner. Ingen verkar dock kunna förklara varför räntan skulle stiga och vi kan antagligen förkasta det scenariot som ytterst osannolikt.
Ja det är osannolikt och ändå har boräntan konstant höjts sedan februari .
2016-06-27, 11:11
Medlem
När kan man förvänta sig att det börjas säljas lägenheter på Östermalm i Stockholm igen?
Väldigt glest just nu tycker jag..
2016-06-27, 11:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja det är osannolikt och ändå har boräntan konstant höjts sedan februari .
Vi har redan gått igenom detta. Räntan höjdes inte mellan apr-maj. Alltså har den inte höjts konstant.
2016-06-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halfyellow
När kan man förvänta sig att det börjas säljas lägenheter på Östermalm i Stockholm igen?

Oj, jag misstolkade nog tråden
2016-06-27, 11:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Till hösten. Det är glest överallt under sommaren.
2016-06-27, 11:16
Medlem
Citat:
Om du har något resonemang för att räntan kommer att stiga kan du skriva in det här.
(FB) Förklara varför räntan kommer stiga
Fram till någon kan producera något som låter närheten av vettigt så kommer jag betrakta alla påståenden om höjd ränta som fria fantasier.
Och ändå stiger boräntan månad efter månad? Är det en fantasi att boräntan stiger? Eftersom boräntorna stiger så är det ju inte vi som skall förklara varför de stiger utan snarare du som menar att det som sker nu är en omöjlighet som bör förklara för oss varför alla andra har fel och bara du som har rätt. Varför höjer bankerna boräntan, har de glömt rådfråga med dig eller varför sker detta som enligt dig är omöjligt och osannolikt?
2016-06-27, 11:19
Medlem
Citat:
De allra finaste adresserna kommer alltid vara svåra att lägga vantarna på, men är väl bara nån procent av bomarknaden som har fina adresser så betyder inget på den totala marknadens priser och tillgång/efterfrågan.
Men har ögonen på ett par sjötomter som jag vill lägga vantarna på om det blir till salu till rätt pris.
2016-06-27, 11:20
Medlem
Citat:
Vi har redan gått igenom detta. Räntan höjdes inte mellan apr-maj. Alltså har den inte höjts konstant.
Den har inte gått ner sedan februari, den har antingen legat på samma eller stigit, detta trots att RB sänkt reproräntan .
2016-06-27, 11:24
Medlem
Hur tror ni att studentstäder påverkas? Tänker främst på Jönköping, Växjö, Uppsala, Lund etc? Priserna här har ju gått upp väldigt mycket de senaste och de får fler och fler studenter. Samtidigt finns det relativt få studentbostäder eller andrahandsuthyrning..
2016-06-27, 11:32
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Om du har något resonemang för att räntan kommer att stiga kan du skriva in det här.
(FB) Förklara varför räntan kommer stiga
Fram till någon kan producera något som låter närheten av vettigt så kommer jag betrakta alla påståenden om höjd ränta som fria fantasier.

Hej Bortamatchen!

Av ren nyfikenhet. Jag känner till den andra tråden men frågar dig ändå här.

Vilket tidsperspektiv har du i din bedömning? Är det "fri fantasi" kommande 6 månader? Kommande året? Kommande 2 åren eller kommande 3 åren? Längre?

// CC
2016-06-27, 12:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Bortamatchen!

Av ren nyfikenhet. Jag känner till den andra tråden men frågar dig ändå här.

Vilket tidsperspektiv har du i din bedömning? Är det "fri fantasi" kommande 6 månader? Kommande året? Kommande 2 åren eller kommande 3 åren? Längre?

// CC
En prognos utan någon form av bakomliggande logik är fri fantasi.

En person som baserar sin slutsats på logik kan vara resonabel eftersom det går att påtala fel i logiken.

Någon så har ett religiöst ställningstagande och har bestämt sig för en slutsats baserat på personligt önsketänkande går det inte att diskutera med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in