2016-06-27, 15:30
Medlem
Det enda vi vet är att det är osäkert vad som händer framöver... hösten får visa vägen.

Men om Londons finansdistrikt brakar samman och de stora affärsbankerna flyttar så flyttar de väl till Frankfurt, möjligen Paris. Om företag flyttar från London så flyttar de någonstans till det kontinentala Europa.

Jag är ganska övertygad om att britterna vill ha frihandel, och med det får de acceptera en stor del av EUs regelverk i alla fall... jag ger mig fasen på att det blir ett västgötaklimax av alltsammans...

Se där... mitt första inlägg på flashback.

Kanske, kanske detta blir framväxten av ett annat lite smartare EU.
Citera
2016-06-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
En annan positiv utveckling av Brexit är att Skottland nu vill rösta om självständighet.

Det vore fantastiskt kul om de fick sin egen nationalstat.

Ja det tror jag också skulle bli bra. Dom har väl bra ekonomi - nordsjöoljan.
Citera
2016-06-27, 15:39
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det enda vi vet är att det är osäkert vad som händer framöver... hösten får visa vägen.

Men om Londons finansdistrikt brakar samman och de stora affärsbankerna flyttar så flyttar de väl till Frankfurt, möjligen Paris. Om företag flyttar från London så flyttar de någonstans till det kontinentala Europa.

Mellan 50.000 - 70.000 jobb i finanssektorn försvinner i GB de kommande månaderna, precis som finansinstitutionerna flaggat för vid en Brexit:

http://www.di.se/artiklar/2016/6/27/tusentals-bankjobb-i-london-forsvinner/

Blir kul att se hur pajasen Boris Johnson ska hantera sina Eton-polare i The City om och när han faktiskt måste fatta svåra beslut, dvs om han blir ny PM.
Citera
2016-06-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Jag är ganska övertygad om att britterna vill ha frihandel, och med det får de acceptera en stor del av EUs regelverk i alla fall... jag ger mig fasen på att det blir ett västgötaklimax av alltsammans...

Se där... mitt första inlägg på flashback.

Kanske, kanske detta blir framväxten av ett annat lite smartare EU.
Fint första inlägg - välkommen!
och jag håller med om att det är rätt tid för ett smartare och bättre EU
Citera
2016-06-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Fint första inlägg - välkommen!
och jag håller med om att det är rätt tid för ett smartare och bättre EU
Förresten jag vill lägga till: Det är nu självklart att EU gör en STOR rannsakan - en inre revision och ser efter vad som inte fungerat -
Helt enkelt EU ska ta chansen till att sopa ut skräp. Sopa och städa. Och ta nya tag. Som inte är så himla stela som dom varit. Om inte EU visar viljan att förändras så kommer fler att undra vad det är för organisation.. - fler utträden, med andra ord.
Citera
2016-06-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Mellan 50.000 - 70.000 jobb i finanssektorn försvinner i GB de kommande månaderna, precis som finansinstitutionerna flaggat för vid en Brexit:

Blir kul att se hur pajasen Boris Johnson ska hantera sina Eton-polare i The City om och när han faktiskt måste fatta svåra beslut, dvs om han blir ny PM.
Man undrar vad nämnda experter sa när Storbritannien inte gick med i EMU - och hur blev utfallet?
Sök på nätet så får du lite kunskap i frågan!

Edit: "Xavier Rolet, chef för London Stock Exchange, har sagt att hela 100.000 jobb i London kan förloras om Storbritannien lämnar EU, kopplat till att värdepapper noterade i euro förväntas lämna London.

Brexit-förespråkaren Boris Johnson som tidigare varit borgmästare i London hänvisade till liknande varningar, vilka inte infriades, när Storbritannien inte anslöt sig till EMU"
http://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Borsnotiser/2016/maj/Finansministern-Skulle-kosta-tiotusentals-jobb/
Senast redigerad av slovju 2016-06-27 kl. 15:51.
Citera
2016-06-27, 15:46
Medlem
Citat:

Citatet handlar om Skottland och deras ev "Brexit", dvs att de lämnar UK. Någon som är insatt i Nordsjöoljan? Hur lönsam är den idag med rådande oljepriser. Mitt intryck är att Norge har dålig lönsamhet på sin olja, detta borde väl vara fallet med Skottlands oxå? Jag tänker då på att det är dyrt att utvinna oljan till havs.
Citera
2016-06-27, 15:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Citatet handlar om Skottland och deras ev "Brexit", dvs att de lämnar UK. Någon som är insatt i Nordsjöoljan? Hur lönsam är den idag med rådande oljepriser. Mitt intryck är att Norge har dålig lönsamhet på sin olja, detta borde väl vara fallet med Skottlands oxå? Jag tänker då på att det är dyrt att utvinna oljan till havs.

Skottland har stora och växande inkomster av service/turism mer än 10% av BNP dvs nästan dubbelt så mycket som oljeindustrin bidrar med och den enskilt största inkomstkällan i Skottlands ekonomi.

Självklart vill man (bland annat) inte riskera en nedgång i servicesektorn genom att inte kunna erbjuda samma konkurrensfördelar som övriga EU-länder.
Citera
2016-06-27, 16:00
Medlem
Citat:

UK kommer tjäna på frihandel var så säker.

EU har slaktat halva UKs industri genom att förbjuda eller göra det omöjligt att handla utanför Europa.

Sen har UK samma problem som Sverige med invandring och skyhög skuldsättning. Både börs och fastighetspriser kommer rasa med eller utan Brexit eftersom räntan varit så låg under 10 år hoppas detta blir en katalys, ett 50% börsfall och 10% ränta hade gjort susen så alla svaga företag och skuldsatta individer kan rensas ut ur systemet.

Helt sjukt att folk kan tro att lilla Brexit berättigar att 6% av hela Världens börsvärde raderas ut Hur sanslöst dum i huvudet är man om man inte förstår att Brexit bara blottar de stora problemen. Vänta tills det faktiskt händer något då, UK har inte ens lämnat och ni tror redan att Världen ska gå under.

USA befinner sig redan i recenssion och halva Europa är redan U-länder, 2008 kommer framstå som en söndagspicknick när FED tvingas höja räntan.

Tyskland kommer införa d-marken inom 5 år då försvinner både EU och EMU. Europa samarbetet kommer leva kvar genom Schengen och nya avtal utan hundratusentals byråkrater som stoppar pengar i fickan på sig själva och storfinansen.
Citera
2016-06-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag konstaterar bara vad såväl svensk som brittisk lag säger i detta fall. Folkomröstningarna är rådgivande. Det är troligt att man kommer att följa reultatet men det återstår att se. I Sverige valde politkerna att bortse från att väljarna ville ha kvar vänstertrafiken och införde högertrafik. Tror att få idag tyckte att det var dumt.

Om t.ex skottarna gör allvar med en folkomröstning vid en brexit så kan vi konstatera att det inte var uppe vi omröstningen och då kan enskilda politiker göra bedömningen att Storbrittaniens bevarande är viktigare än brexit.

Därför konstaterar jag faktum det är ingen brexit innan artikel 50 är aktiverad. Vad jag däremot inte vet är om man kan avbryta en utträdesförhandling. Dvs om britterna tycker att dom får för usla villkor kan dom då stoppa processen eller är den fullständigt oåterkallelig

Det sjuka är fusket,

Om JA sidan får 51% så gäller det,

Om NEJ sidan vinner så tar man helt plötsligt bort 5 miljoner röster,

Så jävla vidrigt så det liknar ingenting, kunde inte skottarna sagt det innan då, då hade NEJ sidan får 60%.

Sen så kommer Skottland inte lämna, detta är en mediahype för att skapa extra kaos, rena guldgruvan för George Soros och hans kupaner.
Punden kommer rusa så fort folk förstår att EU inte kan göra ett skit för att "bestraffa" UKs medborgare.
Citera
2016-06-27, 16:09
Medlem
Citat:

Jo, skottarna har nog mer än nordsjöolja. De har en stor försvarsindustri både för flottan och flyg. Har för mig SAAB handlar sin radar till NG Gripen från Skottland. De är rikare än England idag, och det är en utveckling som skett de sista åren.

Skottarna klarar sig bra utan England.

Men läget är knepigt. Enligt wiki säljer man för 15 miljarder pund till övriga världen, 11,2 miljarder pund till EU och 48,5 miljarder pund till resten av UK... 4 miljarder pund går till USA... EU är alltså inte så viktigt för exporten som man kan tro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Scotland
Citera
2016-06-27, 16:11
Medlem
Citat:
Skottland har stora och växande inkomster av service/turism mer än 10% av BNP dvs nästan dubbelt så mycket som oljeindustrin bidrar med och den enskilt största inkomstkällan i Skottlands ekonomi.

Självklart vill man (bland annat) inte riskera en nedgång i servicesektorn genom att inte kunna erbjuda samma konkurrensfördelar som övriga EU-länder.

Mmm och 90% av detta kommer från UK, knappast rumäner och jugoslaver som turistar och köper tjänster i Skottland.

Och vad är det för konkurrensfördelar du pratar om? En övervärderad euro?

Du är medveten om att Skottland har brittisk pund va? Och passfrihet kommer råda oavsett.

Tror du EU ska attackera UK militärt eller vad är problemet? Enda skillnaden är att det kommer komma fler turister nu när GBP är undervärderat. Tyvärr för turistnäringen så kommer GBP att rusa något kopiöst den dagen dem lämnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in