2016-06-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut och därmed så går det inte att jämföra ett potentiellt självständigt skottland med ett potentiellt självständigt Katalonien då Katalonien troligen kommer att tvingas till kamp först, men även om det skulle ske fredligt så finns det inte en enda anledning till varför EU aktivt skulle säga "nej, ni har gått ut ur Spanien fredligt och rättvist och därmed så kan vi inte ta emot er ansökan"

Det är helt enkelt ologiskt.

Man behöver inget säga alls. Man röstar. Spanien röstar mot Kataloniens medlemsskap. Då blir inte Katalonien medlem.
Citera
2016-06-27, 14:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Nej, du får förklara.

Elitstyre. Det känner du säkert till.

Underställd av statens behov. Den påtvingade flyktinginvandringen är ett solklart färskt exempel. Löser (tillfälligt) statens problem med demografin.

Fascismen vill vidare ofta skapa en stark nationell identitet. I det här fallet en "europeisk". Vi skall inte längre vara svenskar, tyskar eller greker. Vi ska identifiera oss som "européer". Bryssel brukar göra återkommande opinionsundersökningar om detta och det går trögt men framåt. Hos britterna har det dock gått bakåt.

Fascismens mål är att upprätta en nationalistisk och auktoritär, ej traditionsbunden stat.
Citera
2016-06-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag tror inte på något från politiker förens jag ser det. Framför allt inte från politiker av Boris typ.
Först när artikel 50-förhandlingarna sätter igång är det fakta.

Jag har ingen som helst aning om vad som händer om t.ex skottarna gör allvar av sina planer på en folkomröstning. Kommer engelsmännen tycka att det är värt att riskera Storbritanien i så fall. Den frågan var knappast uppe till omröstning.

Så innan förhandlingarna startat så har inget hänt. Dessutom har jag för mig att underhuset ska godkänna att man inleder förhandlingaran ( kan minnas fel ). Det är inte hel givet att engelska parlamentsledamöter är lika lydiga som svenska riksdagsmän
De som inte vill följa folkomröstningsresultatet bör påminna sig om artikel 7:
Article 7, the EU could suspend a member if it deems it to be in breach of basic principles of freedom, democracy, equality and rule of law.
[url]http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/
Citera
2016-06-27, 14:52
Medlem
Sperssons avatar
.
En annan positiv utveckling av Brexit är att Skottland nu vill rösta om självständighet.

Det vore fantastiskt kul om de fick sin egen nationalstat.
Citera
2016-06-27, 15:00
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
De som inte vill följa folkomröstningsresultatet bör påminna sig om artikel 7:
Article 7, the EU could suspend a member if it deems it to be in breach of basic principles of freedom, democracy, equality and rule of law.
[url]http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/

Men enligt Brittisk lag är folkomröstningarna enbart rådgivande. Att sedan inte följa det man utlovat är naturligtvis illa men knappast överraskande när det gäller politiker. Se bara på Brexitförträdarna som lovade minskad invandring och pengar till NHS något som man dagen efter sprang ifrån.

Det är nog att dra det lite väl långt att tro att artikel 7 kan bli gällande
Citera
2016-06-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Elitstyre. Det känner du säkert till.

Underställd av statens behov. Den påtvingade flyktinginvandringen är ett solklart färskt exempel. Löser (tillfälligt) statens problem med demografin.

Fascismen vill vidare ofta skapa en stark nationell identitet. I det här fallet en "europeisk". Vi skall inte längre vara svenskar, tyskar eller greker. Vi ska identifiera oss som "européer". Bryssel brukar göra återkommande opinionsundersökningar om detta och det går trögt men framåt. Hos britterna har det dock gått bakåt.

Fascismens mål är att upprätta en nationalistisk och auktoritär, ej traditionsbunden stat.
Jag ser inte att EU har auktoritära ambitioner. EU verkar vara mer inriktat på mångkultur än på nationalism. Invandringen är inte påtvingad. Olika länder har olika mycket invandring baserat på hur de utformat sin invandringspolitik.
Citera
2016-06-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
En annan positiv utveckling av Brexit är att Skottland nu vill rösta om självständighet.

Det vore fantastiskt kul om de fick sin egen nationalstat.
Man röstar om självständighet från Storbritannien, för att slippa bli styrda från London, för att i nästa andetag gå med i EU och istället bli styrda från Bryssel. Är inte det lite motsägelsefullt? Vill de ha självständighet eller inte?
Citera
2016-06-27, 15:11
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Man röstar om självständighet från Storbritannien, för att slippa bli styrda från London, för att i nästa andetag gå med i EU och istället bli styrda från Bryssel. Är inte det lite motsägelsefullt? Vill de ha självständighet eller inte?

Det måste rimligen skottarna själva avgöra
Citera
2016-06-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men enligt Brittisk lag är folkomröstningarna enbart rådgivande. Att sedan inte följa det man utlovat är naturligtvis illa men knappast överraskande när det gäller politiker. Se bara på Brexitförträdarna som lovade minskad invandring och pengar till NHS något som man dagen efter sprang ifrån.

Det är nog att dra det lite väl långt att tro att artikel 7 kan bli gällande
Om inte viktiga val kan avgöras vid valurnorna så återstår väpnat uppror. Jag tror inte att EU vill vara ansvariga för det. Vad sa partierna innan och efter valet, avsåg dom att följa folkomröstning resultatet?
Senast redigerad av slovju 2016-06-27 kl. 15:15.
Citera
2016-06-27, 15:15
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
...

Jag ser inte att EU har auktoritära ambitioner.
Är du blind?

Invandringen är inte påtvingad.
Invandringen är påtvingad. Både den som kommer inom unionen och den som kommer utifrån. Kvotsystemet är bindande. Ungern ska hålla folkomröstning i hopp om att Bryssel lyssnar på folket, för på landets ledning lyssnar de inte. Sanktioner redan utfärdade: 2 miljoner Euro i straffavgift tror jag det rör sig om per varje nekad migrant. Inte auktoritärt beteende?
Citera
2016-06-27, 15:24
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Om inte viktiga val kan avgöras vid valurnorna så återstår väpnat uppror. Jag tror inte att EU vill vara ansvariga för det. Vad sa partierna innan och efter valet, avsåg dom att följa folkomröstning resultatet?

Jag konstaterar bara vad såväl svensk som brittisk lag säger i detta fall. Folkomröstningarna är rådgivande. Det är troligt att man kommer att följa reultatet men det återstår att se. I Sverige valde politkerna att bortse från att väljarna ville ha kvar vänstertrafiken och införde högertrafik. Tror att få idag tyckte att det var dumt.

Om t.ex skottarna gör allvar med en folkomröstning vid en brexit så kan vi konstatera att det inte var uppe vi omröstningen och då kan enskilda politiker göra bedömningen att Storbrittaniens bevarande är viktigare än brexit.

Därför konstaterar jag faktum det är ingen brexit innan artikel 50 är aktiverad. Vad jag däremot inte vet är om man kan avbryta en utträdesförhandling. Dvs om britterna tycker att dom får för usla villkor kan dom då stoppa processen eller är den fullständigt oåterkallelig
Citera
2016-06-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Jag ser inte att EU har auktoritära ambitioner.
Är du blind?

Invandringen är inte påtvingad.
Invandringen är påtvingad. Både den som kommer inom unionen och den som kommer utifrån. Kvotsystemet är bindande. Ungern ska hålla folkomröstning i hopp om att Bryssel lyssnar på folket, för på landets ledning lyssnar de inte. Sanktioner redan utfärdade: 2 miljoner Euro i straffavgift tror jag det rör sig om per varje nekad migrant. Inte auktoritärt beteende?
Jag tycker inte det håller för att kalla EU för halvfascistiska. Att EU kan utöva viss makt gör dem inte till fascister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in