2016-06-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det mest komiska med dig är att du tror att marknaden tänker som dig. Det är därför du har konstant fel med avseende på "bostadsbubblan".
Tror det snarare är så att signaturen Bajsboo inte förstod vad jag skrev. Bajsboo verkar ha den sämsta läsförståelsen i tråden.

Idag hålls priserna uppe av vad nyproduktion kostar. Ska man få en större nedgång måste något av följande inträffa:

* Folk kan/vill inte betala för nivån nyproduktion har. Det medför då att massor med byggjobbare och andra som levererar till bostäder blir arbetslösa. Och i förlängning många inom handel och annan industri när konsumtionen reduceras. (Detta är ungefär finanskrisen i USA. Då orsakades allt av att finansieringen till bostadsköp skar ihop. Det var alltså ingen bubbla).

* Priserna på nyproduktion faller. Dvs byggjobbare och andra sänker sina löner för att bostäderna ska bli billigare.

Första kan ju inträffa men andra är iaf extremt långsökt. Tror inte byggnads kommer att gå med på några lönesänkningar ens i första fallet för att få några av sina medlemmar i arbete. Då får dom hellre vara arbetslösa.

Finns för all del ett tredje fall också. Det skulle vara att folk nedvärderar existerande bostäder så att det blir en större prisskillnad mellan nya och gamla bostäder. Men det är också långsökt att folk ändrar preferenser på det sättet.
2016-06-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Ja, sannolikheten att ECB eller FED höjer räntan nu är i princip obefintlig.

Det är dock intressant att kronan försvagas i det här läget vilket Ingves måste se som väldigt positivt så RB kanske kan vara mer hökaktiga framöver.

Det finns en risk att bankerna åläggs större marginaler och/eller att det blir mindre riskbenägna. Särskilt om t.ex. Nederländerna, Frankrike och Danmark börjar flagga för eget utträde.
Kan dock vara överreaktioner som snart gör över.

Som visst stöd för det kan vi se att FTSE stängde högre i Fredags än förra Fredag. Värre än så såg man inte på Brexit. Mycket ojande i media dock.
2016-06-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kan dock vara överreaktioner som snart gör över.

Som visst stöd för det kan vi se att FTSE stängde högre i Fredags än förra Fredag. Värre än så såg man inte på Brexit. Mycket ojande i media dock.

mmm jag har också reagerat på det. Vi låg själva vid 1270 och jag misstänker att vi faktiskt öppnar över 1250 trots att IG visar på ~1250. Detta är ytterst skumt för om inte opinionen hade vänt hade det betytt att en brexit bara gett -20 punkter. Men om fler länder hänger på så lär vi dyka.
2016-06-26, 18:30
Medlem
Citat:
Höjda räntor lär dröja ännu längre pga brexit...

http://www.di.se/artiklar/2016/6/25/brexit-skjuter-svensk-rantehojning-pa-framtiden/

Med tanke på att kronan direkt rasade mot i princip alla valutor utom GBP så kanske man ska vara försiktig med att agera på den profetian.
2016-06-26, 19:07
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är väl bara att blanka bankaktier för om du har rätt så kommer det ge bankerna kreditförluster av aldrig skådat slag. Men även om du har rätt så är det ju även en fråga om tajming. Med fel tajming sår blir istället du bankrutt före du får casha in.
“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”
Tack för ditt svar. Jag skulle helst vilja göra min investering via mitt ISK, tyvärr kan jag inte blanka via ISK. Finns det något annat sätt att betta på en totalkrasch på svenska bostadsmarknaden? Annan form förutom blankning av bankaktier? Om jag skulle välja blankning av bankaktier, vilken svensk bank har störst exponering mot svaga bolånetorskar?
2016-06-26, 19:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Tack för ditt svar. Jag skulle helst vilja göra min investering via mitt ISK, tyvärr kan jag inte blanka via ISK. Finns det något annat sätt att betta på en totalkrasch på svenska bostadsmarknaden? Annan form förutom blankning av bankaktier? Om jag skulle välja blankning av bankaktier, vilken svensk bank har störst exponering mot svaga bolånetorskar?

Du kan undersöka om det går att investera i bear-certifikat med bankaktier som underliggande inom ditt ISK. Det finns exempelvis här. Då har du en exponering som motsvarar blankning (i det länkade exemplet dessutom med 2 gångers hävstång, så om underliggande går ner låt säga 2% så gör du 4% vinst).

Eftersom det är hävstång inblandat så är det inte lämpligt att investera stora belopp. Skulle marknaden gå i motsatt riktning så förlorar du snabbt ganska stora belopp.
2016-06-26, 21:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Med tanke på att kronan direkt rasade mot i princip alla valutor utom GBP så kanske man ska vara försiktig med att agera på den profetian.

Tänker inte agera så mycket... Men billigt kommer jag bo
2016-06-26, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Idag hålls priserna uppe av vad nyproduktion kostar.

Ska dock tilläggas att du är helt ensam om den teorin.

Har att dina snurriga argument om att det är byggnads löner som garanterar fortsatt prisutveckling uppåt på marknaden. Du är givetvis helt ute och cyklar.
2016-06-26, 22:08
Medlem
Citat:
Tänker inte agera så mycket... Men billigt kommer jag bo

Tjenare kurtan!

Börjar det bli svettigt om brallan i dessa tider då man först inför att amorteringskrav i hopp att bromsa in priserna på bostadsmarknaden som fick sånna som mig som övervägde att köpa mig ett hus till slut men valde som tur var att avvakta och jag är bevisligen inte ensam med tanke på priserna senaste tiden! och så nu senast brexit som lär få ännu fler att vara försiktiga då det ger en osäker framtid.

Vet hur enveten du är men kan du åtminstone erkänna att det trots allt är en osäker framtid vi går till mötes?

Glöm inte ta dig en promenad nu när det är sommar, passa då på att se dig om efter ett par objekt som är intressanta👌👈
2016-06-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ska dock tilläggas att du är helt ensam om den teorin.

Har att dina snurriga argument om att det är byggnads löner som garanterar fortsatt prisutveckling uppåt på marknaden. Du är givetvis helt ute och cyklar.
Det är mer av en observation än teori.

* Byggkostnadsindex har stigit lika mycket som fastighetsprisindex över en lång period.
* Dvs nyproduktion stiger i pris. Då följer befintliga hus med eftersom folk kommer att välja dessa om prisskillnaden blir för stor.
* Priserna i områden som är fullt utbyggda kommer att anpassa sig till befintliga bostäder i närheten till nyproduktion. Blir priserna i fullt bebyggda områden för billiga kommer folk att köpa dessa.

* Dvs så länge vi köper nyproduktion så reglerar dessa priserna.
* Sedan finns det offset mot existerande bostäder och mellan områden. Och dessa offset är folkets preferenser. De ändras inte så snabbt och lätt.

* Skulle byggkostnaderna börja falla så kommer folk hellre att välja nyproduktion. Och efterfrågan på befintliga falla.

Som var och en ser kan jag iaf komma med ett solitt resonemang. Medan Bruggen bara kan komma på tomma påståenden.
2016-06-27, 06:00
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Personen kanske inte har behov av en större lägenhet. Alla behöver inte en villa för att må bra. Nära jobbet kan innebära livskvalitet för honom.
Viktiga med denna lägenhet är att avgiften ligger på ynka 1137 kr. Vi säger att han kan dunka in 600k som insats, då har han idag en räntekostnad på 2 005 kr och en totalkostnad på 3 142 kr.
Vill han hyra ut den, kan han utan problem sätta hyran på 10k. Tycker jag låter som en bra affär. Allt behöver inte vara kortsiktigt.

skitområde? kom igen...

Och så amortering på det. går räntan upp litegranna så springer det strax iväg på 8-10 papp i månaden. Samma kostnad som hyra då, men sen så hyr väl folk knappast smålägenheter för 8-10 papp på lång sikt, utan endast som en tillfällig lösning till de hittar nåt billigare/köper. Ska ägaren hyra ut så måste hen fixa en annan lägenhet. 8-10 papp är jävligt dyrt för 27 kvadrat även med "stockholmslöner" Det finns såklart fallhöjd, 2008-2009 gick liknande lägenheter för 60-70 kvadraten. Lönerna har inte ökat med 50 % sedan dess. Då var det heller inga amorteringskrav och inga kontantinsatskrav...
2016-06-27, 07:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Och så amortering på det. går räntan upp litegranna så springer det strax iväg på 8-10 papp i månaden. Samma kostnad som hyra då, men sen så hyr väl folk knappast smålägenheter för 8-10 papp på lång sikt, utan endast som en tillfällig lösning till de hittar nåt billigare/köper. Ska ägaren hyra ut så måste hen fixa en annan lägenhet. 8-10 papp är jävligt dyrt för 27 kvadrat även med "stockholmslöner" Det finns såklart fallhöjd, 2008-2009 gick liknande lägenheter för 60-70 kvadraten. Lönerna har inte ökat med 50 % sedan dess. Då var det heller inga amorteringskrav och inga kontantinsatskrav...

Och så var det det här med amortering: Det är aldrig aldrig aldrig en kostnad....

Att lgh prissattes annorlunda under finanskrisen var för att det fanns ett större osäkerhetsmoment kring den långa räntan + allmän oro
Senast redigerad av kurt-sune 2016-06-27 kl. 07:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in