2016-06-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Har du bevis för att EU som helhet vill förbjuda flaggor?

Tror du att det bara handlar om flaggor? EU vill avskaffa Europas nationaliteter, vi ska alla bli "europeer", inte "svenskar" eller "skottar". Givetvis ryker flaggan då liksom alla andra nationella symboler.
Citera
2016-06-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Vad skall till för att Sverige väljer omröstning av EU utträde? Är detta ett möjligt scenario?

En möjlig utlösande faktor är att Sverige tvingas in i EMU, utan UK som är utanför EMU ökar risken. En annan orsak är om Danmark och andra länder lämnar. Närmast på tur verkar Holland stå där en majoritet vill lämna EU.
Citera
2016-06-26, 20:43
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Var får du detta ifrån? Allt tyder på att EU-medlemskapet stärkts i andra EU-länder, nu när England och Wales står med dumstruten.

Jag får det enbart från mig själv, jag kan inte EU så bra. Tänker att politikerna säkert vill stärka EU, i kvarvarande länder. Men att befolkningen blir mera missnöjda med EU då dom ser England och Wales "står med dumstruten". Jag trodde det var bra ekonomiskt för England att gå ur EU, men det kanske är tvärt om?

Enligt Greenspan ska det tydligen vara katastrof för Europas del, det här med Englands utträde ur EU. Jag begriper inte varför riktigt. Försöker förstå.
Senast redigerad av Hegamon 2016-06-26 kl. 20:45.
Citera
2016-06-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag får det enbart från mig själv, jag kan inte EU så bra. Tänker att politikerna säkert vill stärka EU, i kvarvarande länder. Men att befolkningen blir mera missnöjda med EU då dom ser England och Wales "står med dumstruten". Jag trodde det var bra ekonomiskt för England att gå ur EU, men det kanske är tvärt om?

Enligt Greenspan ska det tydligen vara katastrof för Europas del, det här med Englands utträde ur EU. Jag begriper inte varför riktigt. Försöker förstå.

Man ska inte lyssna på Greenspan, det är samma man som sa att inga fler recessioner skulle komma i den nya fantastiska världen de skapat, detta var innan finanskrisen- den kunde inte hända.

Nej, EU stärks inte av Brexit. Attraktionskraften för EU minskar då Storbritannien var en stor nettobetalare (över 100 miljarder per år), det land som flest inom EU flyttade till (mycket folk från öst) och den största importören inom EU försvinner. Någon annan får nu betala de där ca 100 miljarderna EU förlorar på Brexit och argumentet för öst att man får flytta till London försvinner. Dessutom ökar det kritiken mot EU då detta visar att mycket är fel med EU då länder börjar lämna. Kravet på exit kommer nu som spön i backen.
Citera
2016-06-26, 20:58
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
En möjlig utlösande faktor är att Sverige tvingas in i EMU, utan UK som är utanför EMU ökar risken. En annan orsak är om Danmark och andra länder lämnar. Närmast på tur verkar Holland stå där en majoritet vill lämna EU.

Om frågan växer i betydelse för väljarna så kan vi förvänta oss att SD börjar sno väljare från M varefter M försöker vinna tillbaka dem genom att försöka ta initiativet i frågan. Alltså en repris på vad som hände i Storbritannien. Sen har vi ju, till skillnad från Storbritannien, även ett EU-kritiskt parti på vänsterkanten: Vänstern och Sjöstedt. De kan göra ett liknande nummer på Socialdemokraterna.
Citera
2016-06-26, 21:12
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Euron är inget fredsprojekt. Den ställer olika folk mot varandra. EU´s utvidgning österut är heller inget fredsprojekt, det är ren imperialism med inbördeskrig som följd. Att montera ner demokratin är heller ingen fredlig gärning då demokrati är garanten för fred. EU har tagits över av imperialistiska federalister. Det finns inget fredligt över dem. Får de fortsätta så kommer till slut kriget även till vår del av Europa, garanterat.

Jaja, DDR. Om en fredlig organisation faller samman, så tror du på fred. Det är du ensam om tillsammans med vettvillingarna.

Vad fick dig att tro att en valuta för lättare samarbete är något som pekar på krig? Känner sig rubeln ensam?

Men, om vi funderar på London-Boris, vem är han egentligen?
Citera
2016-06-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Vad skall till för att Sverige väljer omröstning av EU utträde? Är detta ett möjligt scenario?

Först måste det finnas en sportslig chans att det går igenom. Senaste undersökningen jag såg ville 70% stanna.
Citera
2016-06-26, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nej, för Euron är ett försök till att skapa en gemensam handelsvaluta, men resten av EU är ett försök till ett fredsprojekt i Europa.
Är det så? Trodde, att EU var ett försök att "avväpna" Tyskland och integrera det i Europa. Så ja, EU var ett fredsprojekt.

Men på vilket sätt är det fredsprojekt nu? Vilka eventuella krig skulle äga rum mellan europeiska länder, om EU inte funnits. Speciellt, när vi har NATO
Citera
2016-06-26, 21:22
Medlem
karlejdemyrs avatar
Det som känns säkert är att EU tvunget får en mer kritisk och nykter process i sin egen utvidgning. Det är bara bra för alla.
Citera
2016-06-26, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Först måste det finnas en sportslig chans att det går igenom. Senaste undersökningen jag såg ville 70% stanna.
Du kollat fel.
Nu har vi liknande siffror i Sverige som i september 2015 i Storbritannien
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
Citera
2016-06-26, 21:29
Medlem
longbow4ys avatar
EU som fredsprojekt är en vanligt framförd åsikt.
Glömmer man då inte vad ett projekt är?
Allas vå wiki som exempel:
Citat:
En formell definition på projekt är :
En temporär satsning för att framställa en unik vara eller tjänst.

Temporär avser att projektet har en viss varaktighet med en start och ett slut.
Satsning innebär att någon tilldelar projektet resurser av något slag.
Unik är att projektet avser att ta fram någonting som inte gjorts tidigare. Det unika kan ligga i det slutliga resultatet eller det sätt som detta framställs på.
Vara eller tjänst innebär att projektet syftar till att ta fram någonting, att det ska producera ett slutresultat. Slutresultatet kan vara konkret, till exempel en ny produkt för ett företag, ett nytt IT-system. Slutresultatet kan även vara mer abstrakt som en organisationsändring eller en tjänst.

Att sammanföra en mängd stater i ett projekt innebär per definition att när målet är uppnått upplöses projektorganisationen. annars är det inget projekt.

Antingen har EU projektet andra mål än de angivna och fortlever därför eller också börjar länder som UK lämna den TEMPORÄRA projektorganisationen då man uppnått det man ville.

Är det fred, frihandel och fri rörlighet har man uppnått de mål som låg till grund för bildandet av EU projektet.
Citera
2016-06-26, 21:30
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent

Fast det går väl inte att "tvinga" Sverige gå med i EMU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in