Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-26, 21:30
  #1117
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Är det så? Trodde, att EU var ett försök att "avväpna" Tyskland och integrera det i Europa. Så ja, EU var ett fredsprojekt.

Men på vilket sätt är det fredsprojekt nu? Vilka eventuella krig skulle äga rum mellan europeiska länder, om EU inte funnits. Speciellt, när vi har NATO

Kol och stålunionen bildades väl innan NATO. Sedan kom man väl på att det var smart att samarbeta inom flera områden, och fler länder tillkom.

Sedan är det en annan femma att Europas förenta stater nog inte är en så god idé. Det finns för många språk inom EU. Skillnad om det bara vore engelska och franska som i Kanada. Dessutom så är ekonomierna för olika, trots stort utjämningsstöd. I efterhand så är jag glad över att Sverige inte gick med i eurosamarbetet. Detta trots att jag röstade "Ja" i folkomröstningen.
Citera
2016-06-26, 21:41
  #1118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Du kollat fel.
Nu har vi liknande siffror i Sverige som i september 2015 i Storbritannien
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/

Enligt vilken undersökning då och vilken brittisk undersökning från september 2015 syftar du på? Det varierar kraftigt från jämnt på 38/40 till kraftigt övertag på 55/36. Lätt att hitta något som passar med den variansen.

Jag mindes inte helt riktigt, utan det var 52/31 där jag bara mindes hur många som ville lämna. Men fortfarande stort övertag för att stanna.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...-vill-lamna-eu
Citera
2016-06-26, 21:41
  #1119
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Är det så? Trodde, att EU var ett försök att "avväpna" Tyskland och integrera det i Europa. Så ja, EU var ett fredsprojekt.

Men på vilket sätt är det fredsprojekt nu? Vilka eventuella krig skulle äga rum mellan europeiska länder, om EU inte funnits. Speciellt, när vi har NATO

Det upphör inte att vara ett fredsprojekt bara för att Tyskland förändras, EU är dock inte bara någonting enkelriktat utan är även en handelsunion.

Med det sagt så finns det stora problem med EU, lagar som skall gälla för medlemsnationer bör röstas fram av medlemsländernas medborgare (folkomröstningar) och EU behöver få lite vassare tänder så att medlemsländer även rättar sig efter vad majoriteten har röstat fram för att på så sätt tvinga länder som Rumänien att faktiskt ta hand om sin egna befolkning och man skulle förhoppningsvis även kunna undvika sådana situationer som Grekland. (hur de fick bli medlemmar osv)

Dock så skall inte EU under några omständigheter förvandlas till ett USA eller ett Ryssland (federationer och republiker) utan det skall endast fortsätta vara ett samarbete mellan medlemsländerna men där handelslagar och konsumenträtt måste eftersträvas att vara lika för att på så sätt skapa bättre handelsmöjligheter mellan och inom nationerna.
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-06-26 kl. 21:50.
Citera
2016-06-26, 21:42
  #1120
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abengoa
Tror du att det bara handlar om flaggor? EU vill avskaffa Europas nationaliteter, vi ska alla bli "europeer", inte "svenskar" eller "skottar". Givetvis ryker flaggan då liksom alla andra nationella symboler.

Jag ser en massa påståenden från dig men inga bevis för det, sedan så vill väl ryssarna exakt samma så skall vi spotta och vara rädda för dem också?
Citera
2016-06-26, 21:43
  #1121
Medlem
Harold.Faltermeyers avatar
Livechatt, så jag kan inte länka till det specifika inlägget

http://www.telegraph.co.uk/news/2016...-20160626-2025
Citat:
UK in "very significant" crisis, EU fears

Britain is engulfed in a "very significant political crisis", EU leaders believe, meaning David Cameron is unable to begin exit talks from the European Union net week.

Mr Cameron will not be expected to activate Article 50 when he comes face to face with his counterparts on Tuesday, as leaders realise the country has no effective government and is likely to break up.

It makes exit talks impossible at the moment.
Citera
2016-06-26, 21:54
  #1122
Medlem
Vissa tar Brexit extra hårt.

Citat:
SAMANTHA Cameron has reportedly taken up smoking again to deal with the stress of the EU referendum.

https://www.thesun.co.uk/news/134525...eu-referendum/
Citera
2016-06-26, 22:01
  #1123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harold.Faltermeyer
Livechatt, så jag kan inte länka till det specifika inlägget

http://www.telegraph.co.uk/news/2016...-20160626-2025
Folk är tröga Storbritanniens PM Cameron sa följande för två dagar sedan:

"Cameron said it would be best for his successor to negotiate the terms of Britain’s exit – and to trigger article 50 of the Lisbon treaty, which begins the formal process of withdrawal, adding that he had already discussed his intentions with the Queen."
http://www.theguardian.com/politics/...european-union
Citera
2016-06-26, 22:12
  #1124
Medlem
Harold.Faltermeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
.

Jo, jag vet. Men jag undrar om det inte pågår något mer här än vad som kan vara ett taktiskt uttalande från EU.

Det är nu EU och Cameron ska gå ut och lugna marknaderna inför morgondagen. Bristen på information, även om det bara är ett upprepande om att nästa toryledare ska inleda förhandlingarna är en smula bekymrande. Lägg därtill att Labour's skuggregering imploderade under dagen. Det ser ut att kunna bli en turbulent morgondag.
Citera
2016-06-26, 22:13
  #1125
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Enligt vilken undersökning då och vilken brittisk undersökning från september 2015 syftar du på? Det varierar kraftigt från jämnt på 38/40 till kraftigt övertag på 55/36. Lätt att hitta något som passar med den variansen.

Jag mindes inte helt riktigt, utan det var 52/31 där jag bara mindes hur många som ville lämna. Men fortfarande stort övertag för att stanna.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...-vill-lamna-eu
Ehm, men du gör detsamma. Du tar en enstaka OU som är gjord precis efter Brexit, där "opartisk" svensk media talar bara negativt och har gjort det de senaste veckorna 24/7.

Varför, tror du, att Cameron utlyste folkomröstningen? Inte för att han var snäll. Han var helt säker på, att han skulle vinna. Han trodde på OU.

När allting lugnar ner sig, och alla får se, att Storbritannien inte gick under, kommer siffrorna att förändras.
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det upphör inte att vara ett fredsprojekt bara för att Tyskland förändras, EU är dock inte bara någonting enkelriktat utan är även en handelsunion.
Ehm, jo. Inte de jure, men de facto.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kol och stålunionen bildades väl innan NATO. Sedan kom man väl på att det var smart att samarbeta inom flera områden, och fler länder tillkom.
Ja, exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sedan är det en annan femma att Europas förenta stater nog inte är en så god idé. Det finns för många språk inom EU. Skillnad om det bara vore engelska och franska som i Kanada. Dessutom så är ekonomierna för olika, trots stort utjämningsstöd. I efterhand så är jag glad över att Sverige inte gick med i eurosamarbetet. Detta trots att jag röstade "Ja" i folkomröstningen.
Japp, det blev för mycket förenta stater och byråkrati i EU. Och det är ganska svårt att rösta bort det faktumet.
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-06-26 kl. 22:16.
Citera
2016-06-26, 22:13
  #1126
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
EU är ett fredsprojekt. Det är 100 procent lyckat i det avseendet, om vi glömmer balkan för en stund.

Vi skall inte glömma Balkan, eftersom det är en så tydlig illustration vad som händer om inte utvecklingen kan brytas i tid.

Tänk om Slovenien och/eller Kroatien i god tid och i demokratisk ordning kunnat göra Sloxits eller Kroxits ur Jugoslavien!

Nu fanns inte de möjligheterna till en skilsmässa i vänskap. Utan skilsmässan blev nasty.

Brexit är ett hopp för freden i Europa. Alla folks frihet, hela världens fred, som sossarna tyckte före 1994.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-06-26 kl. 22:16.
Citera
2016-06-26, 22:14
  #1127
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Vissa tar Brexit extra hårt.



https://www.thesun.co.uk/news/134525...eu-referendum/

Jag kan inte låta bli att länka till följande:

https://www.youtube.com/watch?v=h2D8MB5s8Jg

Vilket iof inte behöver vara OT då det säkert finns euroskeptiker som tror att EU blott är den tyska omvägen till inflytande över hela Europa. Och helt fel är denna konspirationsteori inte heller. Men att Tyskland lyckas beror helt och hållet på deras egen duglighet. Detta i motsatts till Frankrikes och Sydeuropas misslyckande i jämförelse med Tyskland.

Skulle Unionen ändå braka samman så lär vi bli medlemmar i ett nytt Hansaförbund. Ekonomiskt sunt, men, tyvärr, säkerhetspolitiskt förödande för Europa. Geopolitiskt skulle situationen backa tillbaka till sommaren 1914, där Frankrike vore allierad med Ryssland mot ett starkt centraleuropeiskt block.
Citera
2016-06-26, 22:21
  #1128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Ehm, men du gör detsamma. Du tar en enstaka OU som är gjord precis efter Brexit, där "opartisk" svensk media talar bara negativt och har gjort det de senaste veckorna 24/7.

Ut med språket då, vilken eller vilka svenska undersökningar var det du syftade på? Jag har inte sagt något annat än att senaste mätningen jag såg så såg det ut så här och du skriker ut att jag har fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback