Eftersom jag nyss tog en sväng till den lokala affären kunde jag inte undgå att se på Expressens förstasida att även Leif GW Persson nu uttalat sig om brexit. Rubriken på hans krönika: "Det är ett vansinnigt beslut, England".
Min första tanke var att krönikan skulle handla om kriminalpolitik av något slag, med tanke på vad Leif gjort sig känt för, men icke! Efter att ha skummat igenom krönikan kan jag konstatera att Leifs argument till att brexit skulle vara "vansinnigt" är följande:
Citat:
... det kommer att kosta skjortan för er om ni kliver av ...
Citat:
Under midsommarhelgen har jag så tillfälle att diskutera samma fråga med hennes äldsta syster, Malin. Hon och hennes franske man Christophe bor och arbetar vid EU i Bryssel sedan snart tjugo år tillbaka och ingen av dem saknar ekonomiska argument mot det vansinniga beslut som engelsmännen just har fattat.
Som dessutom tvingar min franske svärson att sitta kvar på kontoret nere i Bryssel och finslipa de juridiska spetsfundigheter som skall användas vid de kommande förhandlingarna med de svekfulla engelsmännen när han egentligen skulle ha firat midsommar i Sverige tillsammans med sin svenska hustru och deras tre döttrar.
... och så avslutar Leif med att berätta för läsarna om vilka utländska matvaror han konsumerar till midsommar och att hans släkt minsann har diverse olika etniska inslag.
Förvisso är denna krönika bara en droppe i den massmediala rännilen av avsky mot brexit, men på sätt och vis känns den ganska symptomatiskt för hur media i det här landet agerar. Låt valfri "kändis" uttala sig om saker som inte har något som helst att göra med denne "kändis" faktiska kunskapsområde, och vad presenteras egentligen? Något högst diffust påstående om förmodad ekonomisk missväxt (stött av familjemedlemmar som arbetar för EU) och några "pizzaargument"...