2016-06-26, 02:55
Medlem
VenomXs avatar
Ja, varför inte bara slänga in en gud som det inte finns några som helst belägg för i ekvationen, det blir nog bra. Att sedan sitta och spekulera i hur denna oobserverbara gud tycker, känner och prioriterar i sina skapelseresonemang känns ju som att man kommer att landa i alldeles ohyggligt korrekta slutsatser.

Seriöst talat så är svaret att frågan, som så många gånger tidigare, är felaktigt ställd. Du frågar VAD meningen med livet är, du borde snarare ställa dig frågan OM det finns en sådan mening, och där är det enda rimliga svaret man kan komma fram till ett "nej", om man begrundar alla verkliga faktorer och inte lägger in en massa hittepå.
Citera
2016-06-26, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Visst är det möjligt att du har läst mer om evolutionen än vad jag har gjort. Då har du dock plöjt igenom bra många böcker och en å annan forskning. Men det är fullt möjligt att du har?
Nix, då leder du.

Citat:
Men som de flesta evolutionsbiologer säger så visar själva strukturen i evolutionen att en skapare får evolutionen att verka fruktansvärt dum och ineffektiv. Men utan skapare så är den otroligt finurlig och nästan poetiskt vacker.
Beror ju på hur man ser det. Om jag skulle skapa liv verkar det ju oerhört mycket bättre att skapa liv som på egen hand kan anpassa sig efter förändringar.

Oavsett vilket så säger ingenting inom vetenskapen att det inte finns en gud. Däremot säger vetenskapen emot att den kristna guden skapade jorden för 6000 år sedan, men det är en helt annan sak.

Citat:
Det finns några saker som brukar tas upp och den roligaste tycker jag är när gudstroende tar upp skapelsen av ögat. De hävdar att ögat är så finurligt och komplext så det kan bara vara en skapare som ligger bakom menar de? Men studerar man utvecklingen av ögat så inser man att bara den proceduren faktiskt motsäger en intelligent skapare som gud. Inte bara motsäger utan till och med visar att gud skulle vara direkt dum. Därför så faller det på sin rimlighet att en skapare ligger bakom.

Eftersom du har läst mer än mig om evolutionen så kan du väl ögats utveckling hos olika arter? Hur det började och förändringen hos olika arter? Du kan nog även argumentet ganska väl som jag ovan beskrev också? Detta är bara en punkt och kanske lite billigt enkel. Men de troende framstår som ack så tokiga och det är ju lite kul de dagar man ägnar sig åt skadeglädje.
Jo, jag har läst om det där idiotargumentet och givetvis är det rent trams, men som jag sade säger det fortfarande inte emot existensen av en gud. Dessutom är det inget som hindrar att en eventuell gud skulle vara dum.
Citera
2016-06-26, 09:03
Medlem
42
Citera
2016-06-26, 09:51
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Allt är meningslöst man får hitta på nåt som ger mening typ sitta på Flashback 24/7 😀
Citera
2016-06-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Men nej, evolutionen motsäger ingen gud alls. Däremot visar teorin hur livet utvecklas (efter att det väl startat väl att märka) och hur detta är möjligt utan en gud. Det finns dock inget som hindrar att en gud satt igång livet. Om jag vore gud skulle evolutionen vara det jag vore mest stolt över.

Inget tyder på att det finns en gud, men det finns inget inom vetenskapen som direkt motsäger existensen av en sådan.
Som du säger går det inte att bevisa att Gud finns. På samma sätt som vi inte kan bevisa att det inte finns parallella universum.

Enligt fysikens lagar så kan inget interagera med oss utan att lämna avtryck. Och några avtryck efter Gud hittar vi inte. Så om Gud finns så sitter han fast i ett annat universum och har ingen aning om vad vi sysslar med. Vad han vill och har för syften är lika irrelevant som om han inte hade funnits.

Alternativt finns Gud men han gömmer sig på ett listigt sätt så att vi inte kan upptäcka honom. Då vill han inte att vi skall veta att han finns. Trådar som den här blir då ett hot mot den stora planen och den som anar att Gud finns gör honom störts tjänst genom att tiga om sina insikter.
Citera
2016-06-26, 11:35
Medlem
Hej!

Jag tror det finns 3 aspekter:
1. Materia.
2. Rörelse
3. Medvetenhet.

Jag tror att det vi definierar vår själ som en Atom (uratom, gammal som kosmos) som för varje inkarnation samlar på sig erfarenheter.

Jag tror att det finns 49 st olika atomvärldar som genomtränger varandra.
Varje atomvärld har 7 st atomslag i sig.

Dvs:

49.1
49.2
49.3
osv till:
1.0

Jag tror att vår Uratom(själen) startar i mineralriket. Går sen till växtriket och skaffa sig en subjektiv medvetenhet. sen till djurriket för att fortsätta expandera sin medvetenhet till ett objektiv medvetenhet (hund, katt , häst ) för att sen öka medvetenheten och bli människa.

I människo stadiet ökar inte medvetenheten "automatiskt", här måste man själv förvärva kunskap om sitt medvetande.
När man nått detta har man full kunskap om en 3d värld med kunskap om hur fysisk materia sitter ihop och fungerar.

Vår fysika värld existerar med atomerna från 49.7-47.1.
Där efter lämnar vi fysisk existens.
Människan är alltså det lägst utvecklade med ett medvetande om objekiv medvetenhet.

Då det inte finns annat att lära sig här fortsätter sitt medvetande/själ = Uratom, till en icke fysisk plats för att sen gå evolutions vägen genom alla olika atomvärldar till att att bli en planet, ett solsystem, en galax, sen skapa sig ett eget universum.

Vad tror ni?
Citera
2016-06-26, 12:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett stort antal trådar som alla handlar om meningen med livet har sammanfogats.
/Mod
Citera
2016-06-26, 16:54
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Nix, då leder du.

Beror ju på hur man ser det. Om jag skulle skapa liv verkar det ju oerhört mycket bättre att skapa liv som på egen hand kan anpassa sig efter förändringar.

Oavsett vilket så säger ingenting inom vetenskapen att det inte finns en gud. Däremot säger vetenskapen emot att den kristna guden skapade jorden för 6000 år sedan, men det är en helt annan sak.

Jo, jag har läst om det där idiotargumentet och givetvis är det rent trams, men som jag sade säger det fortfarande inte emot existensen av en gud. Dessutom är det inget som hindrar att en eventuell gud skulle vara dum.

Jag skulle nog ändå vilja hävda att just evolutionen och hur den fungerar gör att ett sunt och mycket starkt rimligt antagande är att en skapare inte finns. Evolutionen visar varför en skapare inte finns.
Citera
2016-06-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag skulle nog ändå vilja hävda att just evolutionen och hur den fungerar gör att ett sunt och mycket starkt rimligt antagande är att en skapare inte finns. Evolutionen visar varför en skapare inte finns.
Varför skulle en skapare inte kunna sätta igång livet och låta det fortsätta på egen hand genom evolution?
Citera
2016-06-26, 17:42
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Varför skulle en skapare inte kunna sätta igång livet och låta det fortsätta på egen hand genom evolution?

Oj detta är ett jätteområde som innefattar evolutionsteori, astronomi, kvantmekanik och universums historia. Så långt vi känner till det idag.

Jag hinner inte skriva någonting nu men tänkte i alla fall rekommendera en bok i ämnet som kunde ses som en liten introduktionsbok i en del av ämnet. Den är faktiskt mycket bra skriven och författaren är en svensk som jobbar i USA.

Vårt matematiska universum
Citera
2016-06-26, 22:28
Medlem
Du är någons dotter.
Någons son.
Från början på allt.
Yeah du föddes ur något.
Citera
2016-06-27, 05:18
Medlem
Meningen med livet är att dö.