2016-06-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, Sheffield borna kommer inte att få det lätt. Hade jag varit Londonbo, där 75% röstade för att vara kvar, liksom 75% av ungdomarna i hela UK gjorde, så skulle jag krävt att London bröt sig ut ur UK och bildade en stadsstat, typ Singapore. I London får man nog, nämligen, leta med ljus och lykta efter unga människor som röstade för ett Brexit.

Ja tyvärr är de flesta ungdomar idioter som inte tänker längre än vad de ska göra nästa halvtimme. Bristen på livserfarenhet är en delförklaring förstås.
Citera
2016-06-26, 12:21
Medlem
Citat:
Nä, men ändå: 75 procent röstade för att vara kvar i EU, och säkert, i stort sett alla av ungdomarna som röstade i London röstade säkert på att få vara kvar inom EU.

Men nu var det ju inte bara vad ungdomarna i London tyckte som spelade roll, utan det var vad alla tyckte..

Jag tror faktiskt ungdomarna och övriga i London skulle få en synnerligen karg tillvaro utan alla de som lever på landsbygden och föder denna stad i mångt och mycket..
Citera
2016-06-26, 12:25
Medlem
London är inte på något sätt representativt för landet som helhet, det ser vi ju nu.

London är väl lite som Sthlm & Södermalm, mycket hen, FI får mest röster i Sverige och man vurmar för politikt korrekt och HBTQ. Könsbyte tillåts från födseln.

Grejen är att folket på de ställena har knarkat alldeles för mycket och för länge så att de saknar kritiskt tänkande. Jag påstår även en avsaknad av normalbegåvning.
Citera
2016-06-26, 12:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Japp, Sheffield borna kommer inte att få det lätt. Hade jag varit Londonbo, där 75% röstade för att vara kvar, liksom 75% av ungdomarna i hela UK gjorde, så skulle jag krävt att London bröt sig ut ur UK och bildade en stadsstat, typ Singapore. I London får man nog, nämligen, leta med ljus och lykta efter unga människor som röstade för ett Brexit.

I London behöver man också leta med ljus och lykta efter etniska britter, då de numera är i minoritet.

John Cleese var väl en av de första stora som sa att London is no longer an English city

Citat:
He replied: 'I'm not sure what's going on in Britain. Or, let me say this – I don't know what's going on in London, because London is no longer an English city.

'They said we were the most cosmopolitan city on Earth. But it doesn't feel English.
'I had a Californian friend come over two months ago, walk down the King's Road and say, "Where are all the English people?"
'I mean, I love having different cultures around. But when the parent culture kind of dissipates, you're left thinking, "Well, what's going on?"'
Citera
2016-06-26, 12:28
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu verkar många som röstat för ett utträde få kalla fötter när dom inser vad det i praktiken kommer att innebära att stå utanför. Att kräva en omröstning är nog inte att tänka på innan man först har haft en omröstning om att man ska ha en omröstning.
Citera
2016-06-26, 12:39
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harold.Faltermeyer
Man får hoppas på att det nya avtalet med EU kommer att bli en habrovinkel liknandes det gamla avtalet. Annars finns risken att nordirland ånyo blir en del av utkanterna av UK. Med en hårdbevakad gräns mot Irland. Ett ställe med dåliga utsikter om jobb, med ögonen sneglandes på irland bakom taggtråden så finns det risker att gamla sår ska öppnas.

http://www.irishtimes.com/news/politics/english-nationalists-have-placed-a-bomb-under-peace-process-1.2700068

Det finnes vel knapt et land som har tjent så mye på være en del av EU som nettopp Irland.
Hvis Brexit blir en realitet, så bør Nord-Irland seriøst vurdere å overlate det synkende imperiet, og heller bli en del av det europeiske fellesskapet sammen med Irland. Irland er jo Nord-Irlands viktigste handelspartner, og de er neppe lystne på tollbarrierer og en retur til tiden med fysiske og psykiske konflikter.

EU har sørget for fred, lettere handel, investeringer og en uovertruffen stabilitet på de britiske øyer, men det finnes selvsagt historieløse, korttenkte mennesker som er villige til å risikere alt dette i populismens navn.
Citera
2016-06-26, 12:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Men nu var det ju inte bara vad ungdomarna i London tyckte som spelade roll, utan det var vad alla tyckte..

Jag tror faktiskt ungdomarna och övriga i London skulle få en synnerligen karg tillvaro utan alla de som lever på landsbygden och föder denna stad i mångt och mycket..

Det är väl som i Stockholm. Staden står för en oproportionell stor andel av Sveriges BNP. Råvaror och energi kan importeras ifrån skitländer som Ryssland. Danmark fixar livsmedel. Kanske lite hårt, men icke desto mindre sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
London är inte på något sätt representativt för landet som helhet, det ser vi ju nu.

London är väl lite som Sthlm & Södermalm, mycket hen, FI får mest röster i Sverige och man vurmar för politikt korrekt och HBTQ. Könsbyte tillåts från födseln.

Grejen är att folket på de ställena har knarkat alldeles för mycket och för länge så att de saknar kritiskt tänkande. Jag påstår även en avsaknad av normalbegåvning.

Jag skulle inte ens behöva studera IQ test resultat ifrån London respektive Sheffield veta att du har helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I London behöver man också leta med ljus och lykta efter etniska britter, då de numera är i minoritet.

John Cleese var väl en av de första stora som sa att London is no longer an English city

Ja, möjligt, liksom möjligtvis Stockholm med minst 30 procent utrikes födda. Men observera att det inte finns någon svensk kommun med mindre än 5,8 procent utrikes födda. I Sverige så utgör invandrarna en större andel av befolkningen än i UK.
Citera
2016-06-26, 12:53
Medlem
Det mest intressanta framöver är reaktionen hos EU-eliten. Kommer det att bli något slags "krympandets radikalisering" hos Juncker et al? Kommer eliten nu att lira "hardball" med alla avvikare och driva unionen mot en ännu mer centralstyrd federation?

Om så är fallet, så tror jag missnöjet kommer att koka över på många platser i unionen. Bortsett från många av de gynnade globalistliberalerna i storstäderna och de subventionerade storbönderna så finns många som inte fått ett skit ut av EU. Oavsett om det blir folkomröstningar eller bara en förändrad opinion så riskerar EU i dess nuvarande form att kapsejsa totalt om man fortsätter i samma centralfederala riktning. Ett ytterligare stort land som lämnar, och det är "curtains" för hela skiten.

Själv tror jag att det är större chans/risk att EU spricker i dess nuvarande form, långt innan utträdet av delar av Storbritannien hinner effektueras. Ett utträde som jag ändå förutspår skulle ske i någon urvattnad form för att inte spräcka U.K. helt och hållet.

Vi får också inse att det inte är mer än ett år sedan som ett annat land bara var några timmar från ett utträde, ett faktum som väldigt troligt snart kan vara aktuellt igen. Dessutom riskerar nya oroshärdar att blossa upp inom kort. Två mörka moln som riskerar att regna på EU-elitens parad är dels en kommande finanskris/lågkonjunktur, och dels följderna av den extrema folkvandringen.

Jag gissar att EU-opinionen på Kos, Lesbos, Sicilien eller i Calais inte är speciellt positiv.
Citera
2016-06-26, 12:55
Medlem
Nu hoppas vi bara på att Marine Le Pen vinner i Frankrike också och tar Frankrike ut ur EU. Då är sagan all för denna fascistiska koloss!
Citera
2016-06-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalisme
Det finnes vel knapt et land som har tjent så mye på være en del av EU som nettopp Irland.
Hvis Brexit blir en realitet, så bør Nord-Irland seriøst vurdere å overlate det synkende imperiet, og heller bli en del av det europeiske fellesskapet sammen med Irland. Irland er jo Nord-Irlands viktigste handelspartner, og de er neppe lystne på tollbarrierer og en retur til tiden med fysiske og psykiske konflikter.

EU har sørget for fred, lettere handel, investeringer og en uovertruffen stabilitet på de britiske øyer, men det finnes selvsagt historieløse, korttenkte mennesker som er villige til å risikere alt dette i populismens navn.

Det är godt att läsa det du skriver. Det är möjligtvis så. Det finns vissa positiva aspekter - men denna omröstning är ju resultat av att allt inte var så bra.
Det finns för och nackdelar med allt - och jag minns hur det var innan EU
Man måste göra en balansräkning: Det finns både för och nackdelar - Den okontrollerade migrationen är en stor nackdel.
Och eu har visat sig vara en odemokratisk organisation. Och helt klart har Eu inte varit neutral - utan till och med tagit aktiva steg för att öka spänningen mellan världs-blocken. Jag tänker på öst-utvidgningen - som inte gynnat avspänning och fred.

Eu har blivit en diktatur..
Citera
2016-06-26, 13:03
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Och eu har visat sig vara en odemokratisk organisation. Och helt klart har Eu inte varit neutral - utan till och med tagit aktiva steg för att öka spänningen mellan världs-blocken. Jag tänker på öst-utvidgningen - som inte gynnat avspänning och fred.

Dette må være noe av det dummeste og mest historieløse som noen gang er skrevet her inne - og det sier en del.
Citera
2016-06-26, 13:04
Medlem
Citat:
Det är väl som i Stockholm. Staden står för en oproportionell stor andel av Sveriges BNP. Råvaror och energi kan importeras ifrån skitländer som Ryssland. Danmark fixar livsmedel. Kanske lite hårt, men icke desto mindre sant.

Det där ser jag gärna att du redogör för med källor..

Den stora andelen BNP genereras fortfarande på landsbygden. Det är på landsbygden produktionen finns, huvudkontoret i Stockholm så ja där redovisas en hel del. Klippa håret och blanda drinkar genererar ingen export, så vida det inte är löshår och tomglas du tänkt sälja.
Och att bara importera kan i längden ge en handelsbalans som knappast är till gagn för BNP, Stockholm skulle vara dränerat på ett par år.

Klipper du banden till landet så kommer det ge stora problem för en stad som Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in