Citat:
Ursprungligen postat av
FelGud
Precis vad jag har skrivit hela tiden. Har redan börjat komma hårda ord
från EUs top om att UK ska ut med huvudet före samt att de aldrig varit en uppskattad medlem 
.
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/eu-emergency-talks-brexit-berlin
Tror också vi kommer se en braindrain från UK, dvs de högutbildade kommer börja lämna för att söka sig till andra europeiska länder. Kanske Norden med vår goda engelska kan ta emot läkare och andra akademiska flyktingar från UK?
Ett historiskt typ exempel på varför man har en representativ demokrati och inte en Direkt demokrati.
http://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36630879
Hahahah... De är fan dummare än får.
Some voters in Sheffield have told the BBC they thought Britain would remain in the EU, even if they voted to leave.
Det är lite som ett par familjer som träffas med jämna mellanrum och äter middag på en restaurang. En familj som har det relativt gott ställt tvingas betala mycket mer än alla andra men de får inte lika fin mat. Efter många år säger till slut familjen nej nu får det räcka, vi kommer inte i fortsättningen. De andra gästerna ställer sig upp och spottar efter dem och säger att de aldrig gillade dem ändå.
Ungefär så småaktigt och mentalt fattigt känns EU-toppens beteende. Andra familjer som också under årens lopp betalat mycket sitter just nu tysta och chockade vid bordet. Kanske börjar det prata när de kommer hem?
Apropå brain drain. Högutbildade eliten i Sverige/Norden har väl alltid haft Storbritannien som ett av de främsta länder att emigrera till. Likadant är det som jag förstått med övriga ur tredje världen. Eliten/högutbildade flyr till Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland.
Det låter föga troligt att denna elit skulle fly till Sverige, ett land vilket allt oftare i media och inom världspolitiken utmålas som ett skräckexempel på havererad invandring och ett land som riskerar inbördeskrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Necessitas
Det kommer givetvis aldrig att (fullt ut) genomföras någon (Br)exit. Valresultatet är bara en nulägeskontroll.
EU är i sig en jävla flopp. Men det är mycket bättre än att leva i ett "oenat" Europa med en massa kukmätarregioner som tror att de skulle klara sig på egen hand.
Lite ap-stadie, typ.
EU kunde blivit bra, men det är det inte. Med så mycket korruption, nepotism och en förd politik som saknar stöd från stora delar av Europa så tror jag EU i nuvarande form är dödsdömt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Du fattar tydligen inte vilken ekonomisk vinst frihandel är.
Sedan kommer t.ex. USA och Kina, naturligtvis, prioritera handelsavtal med de största handelsområdet, dvs EU före "stor"Britannien. Speciellt som sådana EU förhandlingar med USA redan pågår.
Jag är inte ekonom. Skulle finansiella eliten prioritera bort världens sjunde starkaste ekonomi, permanent medlem i Säkerhetsrådet, medlem i G7, NATO-medlem osv pga emotionella skäl?
När dammet lagt sig kanske det låter annorlunda. Det kanske inte blir så fördelaktigt som frihandelsavtalen men att medvetet "klämma åt" och försvåra affärsrelationer som varat i decennier eller sekel låter suspekt. Samtidigt så förvånar nästan ingenting mig längre.