2016-06-26, 11:28
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Kommer inte bli några större förändringar. Börsen, valutorna och räntorna kommer åka berg- och dalbana ett tag framöver, men slutar som alltid med att dessa balanseras och stabiliseras. Har man som land (med eller utanför EU), företagare och företag som har något som av andra tillskrivs ett visst värde för dessa - ja, då kan aldrig ett medlemskap i EU vara praxis eller ett måste för att kunna sälja sina varor.

Tillgång och efterfrågan, i sin renaste form...

Je Suis Brexit
Citera
2016-06-26, 11:32
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För min del så är det dock helt klart: Både UK och EU kommer att vara förlorade ekonomiskt sett. Ett ev. framtida frihandelsavtal med UK kan omöjligt vara bättre än medlemskapet. Min gissning är att EU, dessutom, kommer att göra det brittiska utträdet extra smärtsamt, för att avskräcka andra länder ifrån att lämna.

Du har så klart rätt, men det enda som kommer att rämna är ett luftslott. Byggnader står kvar, affärer står kvar, och antagligen ökar även exporten med tanke på ett svagare pund.

Det kommer att rämna för alla andra förr eller senare, precis som det gjort nu var åttonde år. Då kan jag lova dig att UK kommer att stå stadigare ensam, än att behöva vara med och baila ut fler länder och banker som gör det enda de är bra: att utnyttja de svaga och feminiserade länderna i EU, främst Sverige och Tyskland.

Att luftslottet faller har så klar negativa konsekvenser. Men man kan tycka att man inte ska bygga luftslott från början.
Citera
2016-06-26, 11:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Precis vad jag har skrivit hela tiden. Har redan börjat komma hårda ord från EUs top om att UK ska ut med huvudet före samt att de aldrig varit en uppskattad medlem .

http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/eu-emergency-talks-brexit-berlin

Japp:

Citat:
Juncker, who said Britain’s departure would not be “an amicable divorce” but observed it was never “a tight love affair anyway”, said he would “like to get started immediately”.

Citat:
Tror också vi kommer se en braindrain från UK, dvs de högutbildade kommer börja lämna för att söka sig till andra europeiska länder. Kanske Norden med vår goda engelska kan ta emot läkare och andra akademiska flyktingar från UK?

Japp, de är välkomna hit!

Citat:
Ett historiskt typ exempel på varför man har en representativ demokrati och inte en Direkt demokrati.

http://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36630879

Hahahah... De är fan dummare än får.
Some voters in Sheffield have told the BBC they thought Britain would remain in the EU, even if they voted to leave.

Japp, Sheffield borna kommer inte att få det lätt. Hade jag varit Londonbo, där 75% röstade för att vara kvar, liksom 75% av ungdomarna i hela UK gjorde, så skulle jag krävt att London bröt sig ut ur UK och bildade en stadsstat, typ Singapore. I London får man nog, nämligen, leta med ljus och lykta efter unga människor som röstade för ett Brexit.
Citera
2016-06-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harold.Faltermeyer
Skottland tuffar på mot ny omröstning och EU-medlemskap

https://www.thecourier.co.uk/fp/news/politics/scottish-politics/213513/britain-votes-brexit-expert-panel-help-scottish-government-open-immediate-discussions-eu/
Idioterna kanske skulle ha röstat rätt 2014. Som man bäddar får man ligga...
Citera
2016-06-26, 11:36
Medlem
Citat:
Japp:

Japp, de är välkomna hit!

Japp, Sheffield borna kommer inte att få det lätt. Hade jag varit Londonbo, där 75% röstade för att vara kvar, liksom 75% av ungdomarna i hela UK gjorde, så skulle jag krävt att London bröt sig ut ur UK och bildade en stadsstat, typ Singapore. I London får man nog, nämligen, leta med ljus och lykta efter unga människor som röstade för ett Brexit.
Men man behöver nog inte leta så länge efter ungdomar som fullständigt sket i att rösta.
Citera
2016-06-26, 11:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Idioterna kanske skulle ha röstat rätt 2014. Som man bäddar får man ligga...

Japp, de gjorde onekligen ett misstag då.

Kul att se om Nordirland kommer att bli förenad med republiken Irland.
Citera
2016-06-26, 11:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Men man behöver nog inte leta så länge efter ungdomar som fullständigt sket i att rösta.

Nä, men ändå: 75 procent röstade för att vara kvar i EU, och säkert, i stort sett alla av ungdomarna som röstade i London röstade säkert på att få vara kvar inom EU.
Citera
2016-06-26, 11:48
Medlem
Citat:
Nä, men ändå: 75 procent röstade för att vara kvar i EU, och säkert, i stort sett alla av ungdomarna som röstade i London röstade säkert på att få vara kvar inom EU.
Ja visst är det så. Men det är ju förvånansvärt att så fick gick å röstade bland ungdomarna. Rätt åt slapptaskarna kan jag tycka.
Citera
2016-06-26, 12:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Japp, de gjorde onekligen ett misstag då.

Intressant. Jag hade inte tänkt på det. 56% i NI röstade Remain. Om de förenar sig med republiken så blir de ju en del EU. Vojne vojne... då kanske konflikten på NI blossar upp igen. Elände.

Sinn Fein passar på att förespråka enande med republiken:
http://www.reuters.com/article/us-britain-eu-ireland-idUSKCN0ZA0NX, förrgår

Det är verkligen flytande nu. Man slås av hur låg den mentala förberedelsen varit för Brexit. Förutom Tories process om att hitta en ny ledare efter avgående Cameron så rasar det även inom Labour en uppslitande debatt om ledarskap. Just nu försöker centrala labourpolitiker göra myteri mot ledaren Corbyn för att de är missnöjda med hans halvhjärtade insats att driva på för Remain - trots att det är den officiella partilinjen.

http://www.theguardian.com/politics/live/2016/jun/26/brexit-live-jeremy-corbyn-sacks-hilary-benn-tory-leadership
Citera
2016-06-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Jag hade inte tänkt på det. 56% i NI röstade Remain. Om de förenar sig med republiken så blir de ju en del EU. Vojne vojne... då kanske konflikten på NI blossar upp igen. Elände.

Sinn Fein passar på att förespråka enande med republiken:
http://www.reuters.com/article/us-britain-eu-ireland-idUSKCN0ZA0NX, förrgår

Det är verkligen flytande nu. Man slås av hur låg den mentala förberedelsen varit för Brexit. Förutom Tories process om att hitta en ny ledare efter avgående Cameron så rasar det även inom Labour en uppslitande debatt om ledarskap. Just nu försöker centrala labourpolitiker göra myteri mot ledaren Corbyn för att de är missnöjda med hans halvhjärtade insats att driva på för Remain - trots att det är den officiella partilinjen.

http://www.theguardian.com/politics/live/2016/jun/26/brexit-live-jeremy-corbyn-sacks-hilary-benn-tory-leadership
Corbyn är väl gammal kommunist (lika röd eller rödare än Palme?) så det är inte så förvånande.
Citera
2016-06-26, 12:11
Medlem
Harold.Faltermeyers avatar
Citat:

Man får hoppas på att det nya avtalet med EU kommer att bli en habrovinkel liknandes det gamla avtalet. Annars finns risken att nordirland ånyo blir en del av utkanterna av UK. Med en hårdbevakad gräns mot Irland. Ett ställe med dåliga utsikter om jobb, med ögonen sneglandes på irland bakom taggtråden så finns det risker att gamla sår ska öppnas.

http://www.irishtimes.com/news/politics/english-nationalists-have-placed-a-bomb-under-peace-process-1.2700068
Citat:
All but a few diehards had learned to live with the partition of the island of Ireland. Why? Because the border between Northern Ireland and the Republic had become so soft as to be barely noticeable. If you crossed it, you had to change currencies, and if you were driving you had to remember that the speed limits were changing from kilometres per hour to miles. But these are just banal details. They do not impinge on the simple, ordinary experience of people sharing an island without having to be deeply conscious of division.

What will now happen is not that the old border will come back. It’s much worse than that. The old border marked the line between neighbouring polities that had a common travel area and an intimate, if often fraught, relationship. It was a customs barrier. The new border will be the most westerly land frontier of a vast entity of more than 400 million people, and it will be an immigration (as well as a customs) barrier.
Citera
2016-06-26, 12:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Precis vad jag har skrivit hela tiden. Har redan börjat komma hårda ord från EUs top om att UK ska ut med huvudet före samt att de aldrig varit en uppskattad medlem .

http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/eu-emergency-talks-brexit-berlin

Tror också vi kommer se en braindrain från UK, dvs de högutbildade kommer börja lämna för att söka sig till andra europeiska länder. Kanske Norden med vår goda engelska kan ta emot läkare och andra akademiska flyktingar från UK?

Ett historiskt typ exempel på varför man har en representativ demokrati och inte en Direkt demokrati.

http://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36630879

Hahahah... De är fan dummare än får.
Some voters in Sheffield have told the BBC they thought Britain would remain in the EU, even if they voted to leave.

Det är lite som ett par familjer som träffas med jämna mellanrum och äter middag på en restaurang. En familj som har det relativt gott ställt tvingas betala mycket mer än alla andra men de får inte lika fin mat. Efter många år säger till slut familjen nej nu får det räcka, vi kommer inte i fortsättningen. De andra gästerna ställer sig upp och spottar efter dem och säger att de aldrig gillade dem ändå.

Ungefär så småaktigt och mentalt fattigt känns EU-toppens beteende. Andra familjer som också under årens lopp betalat mycket sitter just nu tysta och chockade vid bordet. Kanske börjar det prata när de kommer hem?

Apropå brain drain. Högutbildade eliten i Sverige/Norden har väl alltid haft Storbritannien som ett av de främsta länder att emigrera till. Likadant är det som jag förstått med övriga ur tredje världen. Eliten/högutbildade flyr till Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland.

Det låter föga troligt att denna elit skulle fly till Sverige, ett land vilket allt oftare i media och inom världspolitiken utmålas som ett skräckexempel på havererad invandring och ett land som riskerar inbördeskrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Det kommer givetvis aldrig att (fullt ut) genomföras någon (Br)exit. Valresultatet är bara en nulägeskontroll.

EU är i sig en jävla flopp. Men det är mycket bättre än att leva i ett "oenat" Europa med en massa kukmätarregioner som tror att de skulle klara sig på egen hand.

Lite ap-stadie, typ.

EU kunde blivit bra, men det är det inte. Med så mycket korruption, nepotism och en förd politik som saknar stöd från stora delar av Europa så tror jag EU i nuvarande form är dödsdömt.

Citat:
Du fattar tydligen inte vilken ekonomisk vinst frihandel är.

Sedan kommer t.ex. USA och Kina, naturligtvis, prioritera handelsavtal med de största handelsområdet, dvs EU före "stor"Britannien. Speciellt som sådana EU förhandlingar med USA redan pågår.

Jag är inte ekonom. Skulle finansiella eliten prioritera bort världens sjunde starkaste ekonomi, permanent medlem i Säkerhetsrådet, medlem i G7, NATO-medlem osv pga emotionella skäl?

När dammet lagt sig kanske det låter annorlunda. Det kanske inte blir så fördelaktigt som frihandelsavtalen men att medvetet "klämma åt" och försvåra affärsrelationer som varat i decennier eller sekel låter suspekt. Samtidigt så förvånar nästan ingenting mig längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in