2016-06-25, 10:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Hur mycket smärtstillande hade Östling i sin kropp?

Holmér organiserade kvällens aktiviteter. Dahlgren's militära bakgrund kan förklara varför han ville sticka kniven i ryggen på sin.f.d chef.

Brukar personer med militör bakrund önska skapa problem för sina chefer? Eller syftar du på maktkampen eller vad man skall kalla det mellan MUST och SÄPO?

Dagens fråga:
Exakt när dök Dahlgrens historia upp första gången? Har vi ett datum för första publicering?
Citera
2016-06-25, 10:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Brukar personer med militör bakrund önska skapa problem för sina chefer? Eller syftar du på maktkampen eller vad man skall kalla det mellan MUST och SÄPO?

Dagens fråga:
Exakt när dök Dahlgrens historia upp första gången? Har vi ett datum för första publicering?

Jan-mars 1989 enligt följande sida. Där Dahlgren sammanträffade med Martinger i Riksdagshuset.

Någon närmare datering känner jag inte till. Kanske någon annan gör.

Alltså började inte denna historia med en publicering i media som exakt kan tidsbestämmas på dagen.

http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-25 kl. 10:45.
Citera
2016-06-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Var det inte just till den s.k. "utbildnings-/militäravdelningen" som Eeks tjänst var knuten? Tillsattes väl hösten 1986...

Som jag uppfattat det hela så fanns RPS Utbildningsavdelning sedan tidigare och (åtminstone officiellt?) var CG Östling anställd där med utveckling av framtagandet av nytt tjänstevapen för Polisen. När han lämnat för Televerket har jag för mig Åke Ek tog hans tjänst på Utb avd 1. Oktober 1986. Vore intressant om det kunde bekräftas att "RPS Utb" och "militäravdelningen" var samma enhet?

Gissning:
När det efter MOP börjar brännas under fötterna på Grundborg och Östling ser jag det inte som en omöjlighet att Säpo i hemlighet presenterar information om dessa som gör att man anser de vara olämpliga i sina tjänster och därför ges reträttmöjlighet och avgångsvederlag att slussas ur Polisen genom tjänsten den då lediga tjänsten som säkerhetschef på Televerket. Speciellt om de redan tidigare var bekanta med de flesta hemligheter där och anställningen var en "cover" där de inte gavs annat än administrationsbehörigheter.
Vad hade Grundborg för tjänst innan Televerket? Var han enbart egenföretagare och när lämnade han i så fall Försvaret? Var inom Försvaret verkade han? I17 Uddevalla eller förband/stab i Sthlm?
Citera
2016-06-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Dagens fråga:

Jag har följande kronologi nedtecknad.

September 1987 börjar Anér gräva i Holmérs nattliga förehavanden.
Juni 1988 har Dalademokraten en kortare artikel om frågetecknen för Holmérs nattvistelse.
Senhösten 1988 kontaktar Dahlgren Martinger.
Januari-mars 1989 träffar Martinger Dahlgren mer ordentligt.
Hösten 1990 avslöjar Proletären Dahlgrens historia. Deras källa är av allt att döma Gösta Söderström. Intressant nog har Proletären ytterligare en källa, en polisman S, som kan intyga att Solnapolisen hämtade HH i Solna på lördagsmorgonen.
Citera
2016-06-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Citat Mikael Holmström.

– Vad gäller Olof Palme och Stay Behind är det däremot klarlagt att Palme själv deltog i mötena med motståndsrörelsens hemliga ledning där också försvarsministrarna, ledare från näringslivet, rikspolischefen och ibland också LO:s ordförande var med. Palme blev som statsminister också tillfrågad om vilka som skulle få vara med i denna styrande grupp. Slut citat.

Skulle det i detta sammanhanget framstå som märkligt om HH då ingick i SB vid tiden för mordet. Han som var betrodd som Länspolismästare med uppgifter i den fredstida krigsorganisationen. Formellt utsedd av samma Palme som tidigare godkänt styrande medlemmar i svenska SB. Där RPC ingick.

Minns nu ej var jag läst det men Palme skall ju tröttnat på Stay Behind och ägnat mötena allt mindre intresse efter sitt tillträde som statsminister? Kan det gällt hans andra statsministerperiod?
Citera
2016-06-25, 14:33
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Som jag uppfattat det hela så fanns RPS Utbildningsavdelning sedan tidigare och (åtminstone officiellt?) var CG Östling anställd där med utveckling av framtagandet av nytt tjänstevapen för Polisen. När han lämnat för Televerket har jag för mig Åke Ek tog hans tjänst på Utb avd 1. Oktober 1986. Vore intressant om det kunde bekräftas att "RPS Utb" och "militäravdelningen" var samma enhet?

Gissning:
När det efter MOP börjar brännas under fötterna på Grundborg och Östling ser jag det inte som en omöjlighet att Säpo i hemlighet presenterar information om dessa som gör att man anser de vara olämpliga i sina tjänster och därför ges reträttmöjlighet och avgångsvederlag att slussas ur Polisen genom tjänsten den då lediga tjänsten som säkerhetschef på Televerket. Speciellt om de redan tidigare var bekanta med de flesta hemligheter där och anställningen var en "cover" där de inte gavs annat än administrationsbehörigheter.
Vad hade Grundborg för tjänst innan Televerket? Var han enbart egenföretagare och när lämnade han i så fall Försvaret? Var inom Försvaret verkade han? I17 Uddevalla eller förband/stab i Sthlm?

Jag har för mig att Grundborg var anställd vid FMV tidigare. Skall enligt Borgnäs ha varit CIA anknuten. Ja, vill också ha mer kött på benen om Bossenisse och de andra på RPS utbildningsenhet. Mvagrippa vet mer
Citera
2016-06-25, 17:24
Bannlyst
Den som sköt Palme gjorde Sverige en tjänst.

Jag tror kurderna sköt Palme.
Citera
2016-06-25, 17:52
Medlem
Citat:
Det är ju en viss skillnad mellan att piska buset gul och blå och att mörda en Statsminister. Som samtidigt är den personen som ytterst är ansvarig för hans maktposition, och är garanten för densamma.

Är det verkligen det? I sådant fall kanske omvänt mot hur du tänker. Om man indirekt för att skydda sig själv skyddar någon som mördar ett fyllo råkar in i ett statsministermord ökar väl motivationen att dölja det. I det förstnämnda fallet är det betydligt lättare att undkomma kritik. I det senare fallet hotar det fler.
Citera
2016-06-25, 18:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det är ju en viss skillnad mellan att piska buset gul och blå och att mörda en Statsminister. Som samtidigt är den personen som ytterst är ansvarig för hans maktposition, och är garanten för densamma.

Dessutom är det inte ologiskt för mig att en i förväg känd eventuell aktivitet skulle locka till sig observatörer och okända element.

"boboslacke
Medlem
Citat:

Är det verkligen det? I sådant fall kanske omvänt mot hur du tänker. Om man indirekt för att skydda sig själv skyddar någon som mördar ett fyllo råkar in i ett statsministermord ökar väl motivationen att dölja det. I det förstnämnda fallet är det betydligt lättare att undkomma kritik. I det senare fallet hotar det fler."

Vi föds nakna, lika under lagen.
Vem är självutnämnd skarprättare i Sverige?
Vem i bakgrunden dömer människor till döden?
Värdet av ett människoliv har blivit lågt efter Olof Palmes död.
Om uppgifter kommer fram som pekar på ett förvaltningsmord, kommer värdet sjunka än mer.
Citera
2016-06-25, 18:47
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Den som sköt Palme gjorde Sverige en tjänst.

Jag tror kurderna sköt Palme.

Sverige under Palme var första land i väst att ge asyl åt kurder och lät dem publicera böcker på kurdiska.

Alla kurder älskade Palme!

Kurdspåret kan enligt Frankrikes president Francois Mitterand, 1988, vara ren desinformation från främmande underrättelsetjänster: ursprung Mossad i Israel som stod CIA nära, till franska DST och därifrån vidare till kontakten på svenska Säpo som kallas Kurd-Affe och hade en 500 sidor lång översikt av "kurdproblemet".

Så fungerar det i den delen av världen.

Källa: Pierre Schori "Minnet och elden", 2014, sidan 460f.
Citera
2016-06-25, 23:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Utan tvekan är det så att Holmer utifrån sin ställning hade kunnat ge en sådan order, eller gett sitt godkännande, avseende CGÖ och Grundborg. Utan att kunna ifrågasättas av någon eftersom han var högsta hönset under Regeringen i dessa frågor. För vem annars hade kunnat göra det utan hans vetskap. Mig veterligen ingen. Där många vittnar om hans kontrollbehov, vilket manifisterades under hans tid i MOP.

Där de båda körde stafett i sina korta anställningar innan de avgick. Där de stannade lika lika kort tid på sin post. Så vad var egentligen syftet med dessa skenanställningar. Och varför krävdes det mer än en man på samma post. Var det rentav en form av utbildning inför framtida tänkta uppgifter. Där det inte räckte med en utbildad, utan krävdes två.

När det gäller Eks utnämning till kommissarie och anställning inom RPS blir det genast svårare. Den enda personen som jag känner till som ingick i RPS vid tiden för utnämningen är Gösta Bohman. Som även ingick i ett hörn avseende Martingers historia. Alltså en partikamrat. Där Ulf Adelsohn vittnar om att det var han som tillsatte GB. Samma Ulf som Dahlgren refererar till att ha sett i sin berättelse när han körde en chefsperson samma dag som han körde HH och Åsa på kvällen.

Där övriga medlemmarna i denna RPS vid tiden inte går att få fram via nätet. Men där dessa finns i Statskalendern för 1986-1987. Vilken finns tillgänglig på KB i bokutgåva. För att reda ut vem som gjorde vad, och deras bevekelsegrunder, kontaktnät, kopplingar till SAP och dess organ, organisation i fred och ofred och till Holmer krävs det fler namn än Göstas. Otvivelaktigt var det så att vissa ledamöter tillsattes av den politiska oppositionen. Men hur tillsattes de som ytterst bestämde. Svårt att tro att denna majoritet inte hade en koppling till det statsbärande partiet och Holmers organisation via sin ställning. För man verkade ju onekligen förstå varför man utsåg Ek till en värdefull tillgång. Där man samtidigt måste känt till hans politiska referenser och CV sedan länge.

Min slutsats är given. Man tillsatte inte Åke J Ek som nazist, eller för att man själva var nazister, eftersom det inte hade någon betydelse. Man tillsatte en person som hade de kvalifikationer som tjänsten krävde utifrån de bevekelsegrunder man hade, och vilken person som kunde uppfylla kraven man hade på just den tjänsten.

Att Bo-Nisse lagt ett gott ord för Åke J Eek är mycket troligt. Den som tar beslutet om han kommissarie-tillsättning kan inte gärna vara någon annan än Holger Romander. Facket dvs Gunno Gunnmo, bör också nickat medgivande. Det är sverige vi pratar om .
Citera
2016-06-26, 00:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Gissning:

När Calle Östling jobbade för RPS tekniska hade han Lars-Erik Freeman som chef. Han var inte på RPS/UTB. Militär var han på P1 i Enköping.
Senast redigerad av mvagrippa 2016-06-26 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in