2016-06-22, 18:47
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vore det inte enklare att smutskasta OP och sprida diverse komprometterande skandaler om man ville få bort honom ifrån den politiska makten?

OP skulle inte bara bort ifrån makten, han skulle försvinna från jordens yta, det finns en logisk förklaring till det, han visste något som inte fick bli känt och risken fanns att OP eventuellt skulle avslöja något känsligt, kan det vara så enkelt?

"Snus är snus, strunt är strunt". Vilka tobleroneaffärer menar du skulle ha ruckat Olof Palme?

Dessutom drevs ju en smutskastningskampanj. Olof Palme var man nog tvungen att ta bort handgripligen, om man ville ha bort honom. Han förlorade valet, och återvann makten. Han satt länge.
Citera
2016-06-22, 19:44
Medlem
SGDFs avatar
Jag har en enkel fråga till.

Finns det något vittne som ger Stig Engström, Skandiamannen, stöd i hans påstående att han har gjort framstupa sidoläge? Han ska ju dessutom varit kvar på platsen och pratat med såväl Lisbeth som polisen. Som sagt, jag gillar det inte, men han finns inte i dom vittnesskildringar jag läser.

Jag vet att Moplp har sin teori, och jag gillar den inte, men ändå.

Man kan tycka att de båda vittnena, och syskonen, Vallin, borde ha sett SE?

http://www.itdemokrati.nu/page36ae.html

http://www.itdemokrati.nu/page36ad.html
Citera
2016-06-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Finns det något vittne som ger Stig Engström, Skandiamannen, stöd i hans påstående att han har gjort framstupa sidoläge? Han ska ju dessutom varit kvar på platsen och pratat med såväl Lisbeth som polisen. Som sagt, jag gillar det inte, men han finns inte i dom vittnesskildringar jag läser.

Läs "Nationens fiende : om mordet på Olof Palme" av Lars Larsson
Citera
2016-06-22, 20:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Det finns inga andra som stödjer SEs egen berättelse. Däremot vet vi helt säkert att han undanhållit information från polisen. Oklart varför.

Det finns något vittne (Anna H) som menar att "någon vaktmästare från skandia kom fram och drog OP i benen".
Den polis som SE menar att han anmält sig för har inte nämnt honom med ett ord någonstans. Natruligtvis finns inga offentliga uppgifter om SEs eventuella samtal med denna poliskvinna har undersökts på något sätt. Varför skulle förundersöknignen ägna sig åt att utreda vem som talat med vilka poliser? Bara för att en karl som bevisligen undanhåller information och befann sig i området vid tidpunkten och var klädd på ett sätt som stämmer beklämmande bra med en beskrivninga av mördaren påstår sig ha talat med en polis på platsen? Galenskaper, som Holmér skulle ha sagt, innan han slänger ned uppgifterna i en anonym låda med påskriften "hemligt - får ej läsas!".
Citera
2016-06-22, 21:00
Medlem
LeifD2s avatar
Någon som har koll på vad Hr Kapten Klänning, även känd som Göran Lindberg hade för sig månaderna före mordet? Utöver olika sexualsadistiska aktiviteter förståss.
- Snutchef i Huddinge.
- Rektor på polishögskolan från 1989.
- Skyddad av Partiet (egentligen far och son Bodström)

En snuskig typ. Det finns ingenting vad jag kan se som friskriver honom från inblandning i Palmemordet. Men andra i tråden kanske vet bättre?

Må hundarna pinka på hans grav.
Citera
2016-06-23, 08:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Någon som har koll på vad Hr Kapten Klänning, även känd som Göran Lindberg hade för sig månaderna före mordet? Utöver olika sexualsadistiska aktiviteter förståss.
- Snutchef i Huddinge.
- Rektor på polishögskolan från 1989.
- Skyddad av Partiet (egentligen far och son Bodström)

En snuskig typ. Det finns ingenting vad jag kan se som friskriver honom från inblandning i Palmemordet. Men andra i tråden kanske vet bättre?

Må hundarna pinka på hans grav.

Jag har mig veterligen aldrig sett Kapten Klänning ingå i MOP. Bevisligen hade han viktigare personliga intressen än att mörda en Statsminister.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-23 kl. 09:23.
Citera
2016-06-23, 09:23
Medlem
När det gäller Holmers ställning finns det ett avslöjande dokument. Som även kan förklara Dahlgrens berättelse och varför Holmer passade så bra i sin roll i ett socialdemokratiskt samhälle. Och även kan förklara deltagare som CGÖ och Åke J Ek utan att någon protesterade.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/html

Citat.
Prop. 1985/86:15 Justitiedepartementet

Utdrag ur protokoU vid regeringssammanträde den 28 november 1985.

Närvarande: statsministern Palme, ordförande, och statsråden I. Carlsson, Lundkvist, Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Leijon, Hjelm-WaUén, Peter*son, Andersson, Bodström, Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Holm*berg, Hellström, Wickbom, Johansson, Hulterström, Lindqvist

Föredragande: statsrådet Wickbom

Citat.

Mitt förstag: Polisen skall även i fortsättningen ha lUl uppgift att bevaka och försvara objekt av betydelse för totalförsvaret i händelse av överraskande angrepp. De polismän som tas i anspråk för uppgif*ten skall ha s. k. temporär kombattantstatus. Det innebär att de skak anses som kombattanter fram tiU dess att de har avlösts från sina bevakningsuppgifter inom kuppförsvaret.

Enligt nuvarande planläggning ingår en särskild polissektion (sektion D) i såväl civilbefälhavarens som länsstyrelsens krigsorganisation. Chef för sektion D hos civilbefälhavaren är en av länspolischeferna inom civilområdet. För sektion D i länsstyrelsen utövas chefskapet av läns*polischefen eller, om denne ingår i civilbefälhavarkansliet, annan polis*chef inom länet. Slut citat.

Min kommentar.

Den som ytterst tillsatte Holmer i denna rollen var Palme själv via sin Regering. Och den som tror att han eller SAP skulle tillsätta en person som gick i andras ledband är naiv. Där man kan anklaga Palme för mycket men inte att han var ointelligent eller dum i huvudet. Eller inte förstod konsekvensen av sina egna handlingar och utnämningar.

Och i detta avseendet var Holmer överordnad alla andra chefer som flockades i Gropen mordnatten. Där det i så fall inte är så konstigt att alla väntade på honom. Om det rörde sig om ett förutbestämt scenario i den riktningen.

Citat.
En omständighet av väsentlig betydelse för vilken folkrättslig ställning polisen bör ha är beskaffenheten av de uppgifter som polisen får att lösa inom kuppförsvaret. Planeringen av kuppförsvaret förändras visserligen i takt med att militärtekniska och andra förutsättningar för överraskande angrepp förändras, men enHgt nuvarande planering består polisens upp*gifter i första hand i bevakning och försvar av olika anläggningar och andra typer av totalförsvarsobjekt som måste skyddas mot angrepp. Enligt anvis*ningar som har meddelats av rikspolisstyrelsen och överbefälhavaren an*kommer det på försvarsområdesbefälhavaren och länsstyrelsen att be*stämma om fördelningen av bevakningsobjekten mellan polisen och så*dana militära enheter som har särskilt korta mobiliseringstider, I praktiken sker fördelningen så gott som undantagslöst pä så sätt att de militära bevakningsobjekten anförtros ät försvarsmakten och de civila ät polisen. Slut citat.

Här finns en direkt koppling mellan polis och militär. Där CGÖ och Grundborg hade samma tjänst inom Televerket Radio som ingick i kuppförsvaret och att man hade en firma ihop som bevisligen gynnades av Holmers beställningar. Vilket enligt mig varit omöjligt om man inte hade haft en viktig beröring utanför ordinarie jobb.

Läs gärna hela dokumentet. Här finns en tidstypisk dokumentation av det som inte var hemligt. Men ändå avslöjande om sammanhang som var hemliga.

Och tilläggas ska att ovanstående förändringar gällande polismäns ställning i krig, genom ett trollslag försvann efter mordet. Tänk hur slumpen kan slå. Trots att IC var närvarande när dessa förändringar klubbades 1985 och enligt plan skulle presenteras riksdagen 1986.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-23 kl. 10:21.
Citera
2016-06-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När det gäller Holmers ställning finns det ett avslöjande dokument. Som även kan förklara Dahlgrens berättelse och varför Holmer passade så bra i sin roll i ett socialdemokratiskt samhälle. Och även kan förklara deltagare som CGÖ och Åke J Ek utan att någon protesterade.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/html

Och i detta avseendet var Holmer överordnad alla andra chefer som flockades i Gropen mordnatten. Där det i så fall inte är så konstigt att alla väntade på honom. Om det rörde sig om ett förutbestämt scenario i den riktningen.

BRAVO!
Holmérs fredstida ställning motsvarar minst att vara chef för D-sektionen inom Civilbefälshavarens krigsstab. Denna stab är grupperad i, och jämbördig med Milobefälhavarens (7 st i landet krig).
Under dessa staber sorterade Försvarsområdesstaberna där också Landshövdingen satt med även sin D-sektion. Pga huvudstadens viktiga roll i krig så kan Holmér haft denna befattning i form av Länspolischef i fred. Själv kan jag tycka att han som fredstida nyckelperson skulle innehaft en befattning i den krigstida Högsta Ledningen inom hela landet, men det kanske inte accepterats av en blå regering?

Vad som inför MOP är viktigt är för Holmér:
-Om statsmakterna ansluter sig till utredningens principförslag aktua*liseras frågan om D-sektioner bör finnas kvar hos dessa myndigheter och vem som i så fall skall utöva chefskapet över sådan sektion.
En möjlighet är att D-sektionerna hos länsstyrelserna avvecklas och att länspolischefen under krigsförhållanden får en ställning som i huvudsak svarar mot den som enligt principbetänkandet skall gälla för honom i fredstid.*

Holmér egen roll och resurser (makt) skulle enligt förslaget riskeras att kraftigt reduceras.

Hela det polisiära deltagandet i Stay Behind skulle ju också komma att läggas ner och därmed "militäravdelningen" i polishuset? Dessa tjänster skulle då bli vakanta direkt och personerna med militär bakgrund återföras till ordinarie fredstjänster inom antingen Försvarsstaben eller den öppna polisiära verksamheten? Svårsmält för dessa.

Det hela är kanske en tidig version av nedläggningarna av Stay Behind över hela europa som kanske också utgjorde grunden för de attentat och orosväckande operationer som då eskalerade (för att motivera ett fortsatt bevarande av dessa skyddande organisationer?)

Även Säpos roll i utredningsförslaget är intressant. Det enda som framgår är att dessa också är polismän och att polisen även i fortsättning skall verka mot spioneri och sabotage. Vad skulle då gälla på ockuperat område för att dessa säpoagenter skulle erhålla folkrättsligt skydd och inte kunna skjutas på plats enl. alla konventioner. Enl. konventionerna var man ju som krigsman tvungen att vara tydligt utmärkt med minst armbindel eller uniform.

Kan det vara så att hela Säpos krigsorganisation skulle påverkas att enbart verka inom eget hållet territorium och att hela Säpos Stay Behind verksamhet skulle läggas ner???

Nog skaffade sig Palme nya fiender med det här förslaget där Civilbefälhavaren i Övre Norrland utmärkte sig bland de som förordade förändringsförslagen (Dvs. Palmes vän i norr Ragnar Lassinanti). Allt skulle röstas igenom våren 1986 och genomföras med start ifrån sommaren.
Citera
2016-06-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Hela det polisiära deltagandet i Stay Behind skulle ju också komma att läggas ner och därmed "militäravdelningen" i polishuset? Dessa tjänster skulle då bli vakanta direkt och personerna med militär bakgrund återföras till ordinarie fredstjänster inom antingen Försvarsstaben eller den öppna polisiära verksamheten? Svårsmält för dessa.

Citat Mikael Holmström.

– Vad gäller Olof Palme och Stay Behind är det däremot klarlagt att Palme själv deltog i mötena med motståndsrörelsens hemliga ledning där också försvarsministrarna, ledare från näringslivet, rikspolischefen och ibland också LO:s ordförande var med. Palme blev som statsminister också tillfrågad om vilka som skulle få vara med i denna styrande grupp. Slut citat.

Skulle det i detta sammanhanget framstå som märkligt om HH då ingick i SB vid tiden för mordet. Han som var betrodd som Länspolismästare med uppgifter i den fredstida krigsorganisationen. Formellt utsedd av samma Palme som tidigare godkänt styrande medlemmar i svenska SB. Där RPC ingick.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-23 kl. 13:15.
Citera
2016-06-23, 13:03
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Citat.
Prop. 1985/86:15 Justitiedepartementet

Utdrag ur protokoU vid regeringssammanträde den 28 november 1985.

Närvarande: statsministern Palme, ordförande, och statsråden I. Carlsson, Lundkvist, Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Leijon, Hjelm-WaUén, Peter*son, Andersson, Bodström, Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Holm*berg, Hellström, Wickbom, Johansson, Hulterström, Lindqvist

Föredragande: statsrådet Wickbom

Citat.

Mitt förstag: Polisen skall även i fortsättningen ha lUl uppgift att bevaka och försvara objekt av betydelse för totalförsvaret i händelse av överraskande angrepp. De polismän som tas i anspråk för uppgif*ten skall ha s. k. temporär kombattantstatus. Det innebär att de skak anses som kombattanter fram tiU dess att de har avlösts från sina bevakningsuppgifter inom kuppförsvaret.

Enligt nuvarande planläggning ingår en särskild polissektion (sektion D) i såväl civilbefälhavarens som länsstyrelsens krigsorganisation. Chef för sektion D hos civilbefälhavaren är en av länspolischeferna inom civilområdet. För sektion D i länsstyrelsen utövas chefskapet av läns*polischefen eller, om denne ingår i civilbefälhavarkansliet, annan polis*chef inom länet. Slut citat.

Min kommentar.

Den som ytterst tillsatte Holmer i denna rollen var Palme själv via sin Regering. Och den som tror att han eller SAP skulle tillsätta en person som gick i andras ledband är naiv. Där man kan anklaga Palme för mycket men inte att han var ointelligent eller dum i huvudet. Eller inte förstod konsekvensen av sina egna handlingar och utnämningar.

Citat.
En omständighet av väsentlig betydelse för vilken folkrättslig ställning polisen bör ha är beskaffenheten av de uppgifter som polisen får att lösa inom kuppförsvaret. Planeringen av kuppförsvaret förändras visserligen i takt med att militärtekniska och andra förutsättningar för överraskande angrepp förändras, men enHgt nuvarande planering består polisens upp*gifter i första hand i bevakning och försvar av olika anläggningar och andra typer av totalförsvarsobjekt som måste skyddas mot angrepp. Enligt anvis*ningar som har meddelats av rikspolisstyrelsen och överbefälhavaren an*kommer det på försvarsområdesbefälhavaren och länsstyrelsen att be*stämma om fördelningen av bevakningsobjekten mellan polisen och så*dana militära enheter som har särskilt korta mobiliseringstider, I praktiken sker fördelningen så gott som undantagslöst pä så sätt att de militära bevakningsobjekten anförtros ät försvarsmakten och de civila ät polisen. Slut citat.

Här finns en direkt koppling mellan polis och militär. Där CGÖ och Grundborg hade samma tjänst inom Televerket Radio som ingick i kuppförsvaret och att man hade en firma ihop som bevisligen gynnades av Holmers beställningar. Vilket enligt mig varit omöjligt om man inte hade haft en viktig beröring utanför ordinarie jobb.

Läs gärna hela dokumentet. Här finns en tidstypisk dokumentation av det som inte var hemligt. Men ändå avslöjande om sammanhang som var hemliga.

Och tilläggas ska att ovanstående förändringar gällande polismäns ställning i krig, genom ett trollslag försvann efter mordet. Tänk hur slumpen kan slå. Trots att IC var närvarande när dessa förändringar klubbades 1985 och enligt plan skulle presenteras riksdagen 1986.

Ett inlägg med substans. Propositionen har ju postats och diskuterats i tråden ett par gånger men har uppenbarligen läst slarvigt och missat detta med sektion D. Här finns ju kopplingen mellan CGÖ m. fl. och Holmer precis som du är inne på. Mycket intressant! Kan det varit Holmèr som godkänt CGÖ och Grundborg på den säkerhetsklassade tjänsten på televerket?

Kan Holmér även haft något att göra med Eeks tjänst på RPS även om Holmèr var anställd stockholmspolisen?
Senast redigerad av riskybizzy 2016-06-23 kl. 13:05.
Citera
2016-06-23, 13:09
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
BRAVO!
Holmérs fredstida ställning motsvarar minst att vara chef för D-sektionen inom Civilbefälshavarens krigsstab. Denna stab är grupperad i, och jämbördig med Milobefälhavarens (7 st i landet krig).
Under dessa staber sorterade Försvarsområdesstaberna där också Landshövdingen satt med även sin D-sektion. Pga huvudstadens viktiga roll i krig så kan Holmér haft denna befattning i form av Länspolischef i fred. Själv kan jag tycka att han som fredstida nyckelperson skulle innehaft en befattning i den krigstida Högsta Ledningen inom hela landet, men det kanske inte accepterats av en blå regering?

Vad som inför MOP är viktigt är för Holmér:
-Om statsmakterna ansluter sig till utredningens principförslag aktua*liseras frågan om D-sektioner bör finnas kvar hos dessa myndigheter och vem som i så fall skall utöva chefskapet över sådan sektion.
En möjlighet är att D-sektionerna hos länsstyrelserna avvecklas och att länspolischefen under krigsförhållanden får en ställning som i huvudsak svarar mot den som enligt principbetänkandet skall gälla för honom i fredstid.*

Holmér egen roll och resurser (makt) skulle enligt förslaget riskeras att kraftigt reduceras.

Det hela är kanske en tidig version av nedläggningarna av Stay Behind över hela europa som kanske också utgjorde grunden för de attentat och orosväckande operationer som då eskalerade (för att motivera ett fortsatt bevarande av dessa skyddande organisationer?)

Även Säpos roll i utredningsförslaget är intressant. Det enda som framgår är att dessa också är polismän och att polisen även i fortsättning skall verka mot spioneri och sabotage. Vad skulle då gälla på ockuperat område för att dessa säpoagenter skulle erhålla folkrättsligt skydd och inte kunna skjutas på plats enl. alla konventioner. Enl. konventionerna var man ju som krigsman tvungen att vara tydligt utmärkt med minst armbindel eller uniform.

Kan det vara så att hela Säpos krigsorganisation skulle påverkas att enbart verka inom eget hållet territorium och att hela Säpos Stay Behind verksamhet skulle läggas ner???

Nog skaffade sig Palme nya fiender med det här förslaget där Civilbefälhavaren i Övre Norrland utmärkte sig bland de som förordade förändringsförslagen (Dvs. Palmes vän i norr Ragnar Lassinanti). Allt skulle röstas igenom våren 1986 och genomföras med start ifrån sommaren.

Var det inte just till den s.k. "utbildnings-/militäravdelningen" som Eeks tjänst var knuten? Tillsattes väl hösten 1986...
Citera
2016-06-23, 15:00
Medlem
Citat:
Försvarsmakten vid denna tiden bestod av ett antal tusental personer. Där man som makt fick SAP och Holmer att mörka deras roll i MOP enligt dig. Och därmed hade makten över SAP, PU och hundratals poliser. Utan att det ens idag finns några indicier på att det var så. Snarare är det väl troligare att mörkläggningen emanerade från element som stod sossarna nära.
Där det samtidigt står klart att Holmer hade en ställning som vi inte känner till idag.
Med försvarsmakten menas här makthavare inom försvarsledningen och deras
handgångna. (T ex Hans Holmér)
En försvarsövning av spetsnazkaraktär ägde rum på mordkvällen. Övningar var
rutinmässigt sekretesskyddade, vilket kunde hävas om något brottsligt inträffade
under desamma. I samband med denna övning inträffade något exeptionellt; MOP
och hemligstämplarna låg fast hårdare än vanligt.Hur påverkade detta dem som
deltagit i eller bara känt till övningen? De flesta sade i bästa Ebbestil "Skiter väl
jag i". En mindre grupp med rättspatos fann sig själva bakbundna och förhindrade
att bidra till att MOP löstes. En ännu mindre grupp kunde triumfera då de förstod
att de hade fått fribrev trots inblandning i mordet.
HH visste men resten av PU? Man hade nog ändå en susning för under Ulf Karlssons
tid så vände man sig till försvaret och vill ha en utredning kring om någon militär
kunde vara inblandad i MOP. Denna utredning är hemligstämplad utom ordet NEJ!
Det verkar oklart om någon i PU fått läsa något mer än ordet nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in