2016-06-25, 19:02
Medlem
Vi tänkte slå till på ett hus i Västra Götaland som är beläget vid en skogskant. Är bara 10 meter till skogen. Funderar på hur det är att bo nära skogen när det gäller insekter. Det är minst 500 meter till kanalen. Kan det vara mycket insekter och sådant som man kanske inte är beredd på?

Är mest bara en liten fundering.
Citera
2016-06-25, 19:09
Medlem
Bor själv på landet. Har inte extremt mycket mygg tycker jag. Är mest när man klipper gräset & sånt & man blir lite svett då flugjävlar & dylikt hänger efter en & det kan bli ganska irriterande.

Kanske blir värre om man bor nära vatten, vad vet jag..
Citera
2016-06-25, 19:20
Moderator
Tystnads avatar
Bor man nära vatten brukar det vara stora problem med knott.
Så även med mygg.

Är det en vanlig skog med granar medels?
Tror då inte det är mer risk för mygg då, brukar var mer om det är lövskog, buskar, gräs etc. Är det myrmark? med mycket vatten ja då blir det ett helsike...

Fast nu finns det ju bra fällor att köpa, en som ser ut som en stor tratt med någon form av gas i som lockar dit myggorna som sugs in i apparaten, tror den heter något på myggjävlar...
Citera
2016-06-25, 19:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vi tänkte slå till på ett hus i Västra Götaland som är beläget vid en skogskant. Är bara 10 meter till skogen. Funderar på hur det är att bo nära skogen när det gäller insekter. Det är minst 500 meter till kanalen. Kan det vara mycket insekter och sådant som man kanske inte är beredd på?

Är mest bara en liten fundering.

Du lär ha mer myror än flugor och mygg.

Ha inga vattentunnor vid stuprören. Det är bara en myggfarm.
Citera
2016-06-25, 21:32
Medlem
Tack för alla svar! Tror jag nöjer mig med detta!

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bor man nära vatten brukar det vara stora problem med knott.
Så även med mygg.

Är det en vanlig skog med granar medels?
Tror då inte det är mer risk för mygg då, brukar var mer om det är lövskog, buskar, gräs etc. Är det myrmark? med mycket vatten ja då blir det ett helsike...

Fast nu finns det ju bra fällor att köpa, en som ser ut som en stor tratt med någon form av gas i som lockar dit myggorna som sugs in i apparaten, tror den heter något på myggjävlar...

Jag vet inte vad det är för mark, men tror inte den är så "vattnig". Mest gran bara. Får kolla in den där fällan
Citera
2016-06-25, 22:50
Moderator
Rassas avatar
Husflugor förökar sig i organiskt material, så om du har gödselstackar eller döda djur i närheten (typ bondgårdar) så kan det nog vara fler av dessa flygfän än om man bor i stan. Mygg och knott kläcks i huvudsak i stillastående vatten, det finns alltid pölar och träsk lite varstans i naturen, antagligen får du dras med stickdjuren mer eller mindre, beronde på hur torr vår och sommar det blir.

Flugor kan vara djävligt irriterande, så man får satsa på flugpapper eller liknande och alltid ha en flugsmällare i näven. Var hos svärföräldrarna nu i midsommar och det är alltid många flugor där, dom bor i närheten av några jordbruk. Man får förbereda natten med att stänga dörren till sovrummet och sedan jaga alla flugor tills det är tomt. Om man vill ha fönstret öppet är myggnät ett måste.

Dock tycker jag inte du ska bli avskräckt, detta är trots allt ett problem / irritationsmoment under en begränsad del av året.
Citera
2016-06-25, 23:02
Medlem
krakans avatar
Jag måste gå lite offtopic och berätta, kanske framför allt avråda från att vara granne med en höns-äggård! Tillbringade en midsommar för några år sedan i en stuga bredvid en sådan och det var helt satans overkligt hur mkt flugor det var! Jag deltog i massmord på sega
äckliga flugor den helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in