2016-06-23, 17:25
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogstoklart
900kr per månad på mat? För två personer?

Precis min tanke. Hur är det ens möjligt? Betalar själv runt 2500 per månad för 1 person och då tränar jag inte särkskilt mycket heller.
Citera
2016-06-23, 19:34
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte vad detta har med läsk att göra?
Lägg upp länkar som bevisar att läsk är ofarligt!

Du förstår inte vad länkar som behandlar sötningsmedlet i light-läsk skulle ha med läsk att göra? Trollar du?

Vad utöver aspartamet, som är helt ofarligt, är det du påstår är starkt cancerframkallande?

TS borde sluta dricka så mycket läsk, men inte av hälsoskäl förutsatt att det rör sig om light-läsk. Att det skulle vara farligt är enbart en myt skapad av sensationslystna journalister som måste ha något att skriva på löpsedlarna.
Senast redigerad av OrangePick 2016-06-23 kl. 19:39.
Citera
2016-06-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Du förstår inte vad länkar som behandlar sötningsmedlet i light-läsk skulle ha med läsk att göra? Trollar du?

Vad utöver aspartamet, som är helt ofarligt, är det du påstår är starkt cancerframkallande?

TS borde sluta dricka så mycket läsk, men inte av hälsoskäl förutsatt att det rör sig om light-läsk. Att det skulle vara farligt är enbart en myt skapad av sensationslystna journalister som måste ha något att skriva på löpsedlarna.
Du får helt enkelt ta kontakt med alla de i länkarna jag la upp som påstår att läsk är farligt, var ju både läkare och forskare som påstår detta, de blir nog glada över att få tillgång till din forskning som omkull kastar hela den samlade forskarkåren i världen.
Citera
2016-06-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick

Du glömde länken som visar att läsk är ofarligt.
Citera
2016-06-24, 01:05
Medlem
riikas avatar
Citat:
Du glömde länken som visar att läsk är ofarligt.

Det finns inget bevis för att läsk med sötningsmedel är farligt och det finns inte heller något bevis för att det är helt ofarligt. Dn, expressen är inga vettiga källor. Däremot är fda.gov, livsmedelsverket och cancer.org det.
Citera
2016-06-24, 04:19
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Philmjolk
Men herre guuuud människor, vad håller ni på med???

Bil och matposterna måste ni få ned. Vi är 2 i hushållet och vi äter för max 1000Kr/mån, oftast runt 900kr. Storkok och matlådor är det som gäller. Bilkostnad på 4k?? Sälj bilen och åk lokaltrafiken alt cykla. Bredbandet. Betalar 0kr då jag surfar på grannens trådlösa. Kolla efter billigare alternativ. Med dessa medel sparar ni in 7-8k per månad. Dessa pengar lägger ni därefter på att betala av lånet. Försäljningen av bilen ska också betala av på lånet. Den som har lån är icke fri.

Edit; försäkringar, säg upp alla. Dessa pengar lägger du därefter på att betala av på lånet. När lånet är betalt kan du på nytt börja kolla efter viktiga försäkringar men just nu är prio 1 att bli av med lånet.

Vafan äter ni?? Vatten och potatis? Jag räknar med 15-20kr per port. riktigt mat 2ggr om dan plus frukt och grönt tot. runt 60kr om dan som ensam.
TS borde kunna kapa ner matkostnaderna till 3600kr på min budget och spara drygt 15,000kr om året på det.

Jag gör det enkelt för mig,har flera konton på olika banker. En bank för endast matköp med en budget på 3000kr. Det som blir över kan jag handla kläder el dylikt för.
En bank för sparande i ISK konto. Blir ingen impulshandel när pengarna är investerade.
Och en bank med sparad buffert och semesterkassa. Sparar enkelt 100-150k om året trots att jag har familj utomlands som kostar mig runt 8k i månaden.
Jobbar dock en hel del övertid men det mesta går till långsemester och en kortare tripp ner varje år.
Citera
2016-06-24, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riika
Det finns inget bevis för att läsk med sötningsmedel är farligt och det finns inte heller något bevis för att det är helt ofarligt. Dn, expressen är inga vettiga källor. Däremot är fda.gov, livsmedelsverket och cancer.org det.

Precis, men vissa människor vill leva i sina bubblor med foliehattar i tanken att staten och big pharma är ute efter att lönnmörda dem.

Avslutar med:

"The dose makes the poison" (Latin: ''sola dosis facit venenum'') is an adage intended to indicate a basic principle of toxicology. It is credited to Paracelsus who expressed the classic toxicology maxim "All things are poison and nothing is without poison; only the dose makes a thing not a poison." This is often condensed to: "The dose makes the poison" or in Latin "Sola dosis facit venenum".
Citera
2016-06-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riika
Läsk med sötningsmedel??
Varför ändrar ni ursprungsfrågan?
Det har varit snack om läsk hela tiden, inte specifikt light eller annat skit.
Expressen och de andra källorna jag la hänvisar ju till både läkare, forlkare och universitet med namn till och med, duger inte de som källor så får du helt enkelt gå in i dessa forskares forskning och visa vad du menar är fel i deras forskning.
Du och dina 2 läskdrickande kompisar här på forumet kan sitta och intala er hur mycket ni vill bara för att rättfärdiga eran läskkonsumtion men faktum kvarstår, all forskning som utförts på hela planeten av seriösa forskare har kommit fram till en enda sak, läsk är ohälsosamt. Kvittar hur mycket ni lipar och gråter när ni inte kan lägga fram en enda länk till seriös forskning som visar att läsk är ofarligt.

Att överhuvudtaget behöva ödsla tid på sådana här självklarheter visar väl att jag nästan är lika korkad som er.
Citera
2016-06-24, 22:25
Medlem
Äldsta tricket i världshistorien: att dra ned på kostnader.

Mat: det finns massvis med bra rätter som inte kostar speciellt mycket t ex med kyckling, köttfärs, bönor, fisk, bacon... Som sagt, gör en stor laddning med portioner och frys in lunchlådor. Mättande ingredienserna potatis och pasta är nästan gratis. Ägg är fantastiskt gott och billigt, koka eller gör en enkel omelett med lök och ost. Grönsaker är viktiga men kan tyckas dyra, köp en årsförbrukning av vitaminer på internet för 200:- Att äta lunch ute är totalt totalt bortkastade pengar om man tänker budget.

Läsk: köp någon form av 'Sodastream' för att bubbla vattnet och en stor flaska typ RealLemon för att smaksätta, god smak. Coca i olika former är ju mest till för att förföra barn in i sockerbranschen (oavsett 'zero'), sedan länge i klar maskopi med MC-fördärvet.

Bil: är bland det mest vansinniga kostnadsmässigt i Sverige. Om det finns minsta möjlighet åker man kollektivt där man kan sova, meditera eller läsa, lyssna på musik, titta på film, förbereda arbetsdagen, i stället för att själlöst sitta fast i köer. Här finns mycket tid och pengar att spara!

Alkohol och tobak har inte tagits upp specifikt i tråden så jag lämnar det. Där finns annars lösningar jag kan dela med mig av.

Ha nu många bra midsommarnattsdrömmar
Citera
2016-06-25, 00:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Läsk med sötningsmedel??
Varför ändrar ni ursprungsfrågan?
Det har varit snack om läsk hela tiden, inte specifikt light eller annat skit.
Expressen och de andra källorna jag la hänvisar ju till både läkare, forlkare och universitet med namn till och med, duger inte de som källor så får du helt enkelt gå in i dessa forskares forskning och visa vad du menar är fel i deras forskning.
Du och dina 2 läskdrickande kompisar här på forumet kan sitta och intala er hur mycket ni vill bara för att rättfärdiga eran läskkonsumtion men faktum kvarstår, all forskning som utförts på hela planeten av seriösa forskare har kommit fram till en enda sak, läsk är ohälsosamt. Kvittar hur mycket ni lipar och gråter när ni inte kan lägga fram en enda länk till seriös forskning som visar att läsk är ofarligt.

Att överhuvudtaget behöva ödsla tid på sådana här självklarheter visar väl att jag nästan är lika korkad som er.
Men det är ju samma sak med det mesta vi får i oss och det mesta vi gör...det finns forskning som visar att mättat fett är ohälsosamt, att kolhydrater är sämre än fett, att vi äter för mycket protein, att vi lever för renligt, att bristande tvättrutiner för händerna sprider smittor, att man måste sova tillräckligt, att man blir trätt om man sover för mycket, att vi rör oss för lite, att för mycket träning är skadligt, att dubbdäck räddar liv, att dubbdäck river upp partiklar som ger cancer mer mera med mera. Vi kommer helt enkelt inte undan allt som är dåligt, att leva kan leda till döden.
Citera
2016-06-25, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Men det är ju samma sak med det mesta vi får i oss och det mesta vi gör...det finns forskning som visar att mättat fett är ohälsosamt, att kolhydrater är sämre än fett, att vi äter för mycket protein, att vi lever för renligt, att bristande tvättrutiner för händerna sprider smittor, att man måste sova tillräckligt, att man blir trätt om man sover för mycket, att vi rör oss för lite, att för mycket träning är skadligt, att dubbdäck räddar liv, att dubbdäck river upp partiklar som ger cancer mer mera med mera. Vi kommer helt enkelt inte undan allt som är dåligt, att leva kan leda till döden.

Och ditt slutgiltiga svar följer?

Uppenbara svar finns tillräckligt på flashback, tänk efter lite innan du svarar och kom med något produktivt.
Citera
2016-06-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
?

Ja det sägs ju att det är farligt att svälja rakblad oxå.. förmodar du inte stoppar dina ungar från att svälja rakblad,, finns ju så mycket som påstås vara farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in