2016-06-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Det begriper ju varenda människa att London som finanscentrum är kört.
Både finansföretagen och andra (som bara varit där av prestige- eller obstruktionsskäl) kommer att tacka för sig.
London kommer att bli lika "hett" i framtiden som t.ex. Oslo eller Reykjavik.
Relästation för penningstarka östeuropéer (läs ryssar), möjligen. Om de tål den nya spaghettivalutan GBP.
Nej, då, inte om Storbrittanien sköter sina kort väl. Finansen vill vara där det är mest fördelaktigt och nu har regeringen där fria händer. Så du menar att GBP är kopplad till Euro? Jag tror nog mer att den senare är hotad.
Citera
2016-06-24, 23:25
Medlem
EU kommer nog att hålla en ganska låg profil. De kommer nog att försöka minimera skadorna och att straffa UK är nog inte tal om. Det finns en växande EU skepticism inom många olika länder och det är inget man vill underblåsa genom att visa sig ännu mer uppblåsta och giriga. Många länder har inrikes politiska problem och de euroskeptiska partierna har en tendens att sätta sig på tvären och agera opposition fullt ut. Det behövs inte många procent för att det ska skapas en ostabil statsförvaltning och osäkra impopulära regeringar.

UK bidrar enormt till EUs budget och är en stor nettogivare, och det lär bli intressant hur EU kommissionen ska kunna täcka det gapet. De kan ju inte gå med underskott så någonstans måste pengarna hämtas ifrån (eller utgifter kapas). Öststatsländerna är ju redan idag ganska negativa till EU (exempelvis Polen, Ungern, Tjeckien) och de är stora nettobidragstagare. Kapas investeringarna/bidragen kommer denna negativitet bara späs på. Samma effekt om nettobidragsgivarna (de rika nord och västländerna) måste betala mer.

Brexit kommer bli oerhört intressant att följa.
Citera
2016-06-24, 23:28
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, då, inte om Storbrittanien sköter sina kort väl. Finansen vill vara där det är mest fördelaktigt och nu har regeringen där fria händer. Så du menar att GBP är kopplad till Euro? Jag tror nog mer att den senare är hotad.

GBP har varit rena graniten jämfört med Neuron. EU har fortsatt enorma problem med Grekland, Italien, Spanien, Portugal mfl. Enorma problem med banker som i praktiken är tomma skal. Skulle London förlora på att kapa trossen med detta boj-sänke??
Citera
2016-06-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Invandringen spelar in och det vill etablissemanget gärna förstora nu.

Men jag tror demokratiprincipen är minst lika viktig. Att politiker hålls ansvariga är mycket mer betydelsefullt i Brittisk förvaltning än vad vi kanske tror. Att det sitter en massa toppar i Bryssel som inte kan kickas för sina brister är nog ett starkt argument för många britter till att rösta by by.

Givetvis är lönedumpningen bara en av orsakerna. Till att börja med så är engelsmännens självuppfattning inte att de är européer - mentalt ligger de nästan närmare USA än Europa.
Citera
2016-06-24, 23:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Verkar som London och Skottland vill lämna för att vara kvar i EU och att NI vill gå samman med Irland för att vara kvar. Var England och Wales som stort som ville lämna EU.
London???? Vad menar du??
Citera
2016-06-24, 23:50
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
London???? Vad menar du??
De raljerar här i Londom om att bygga en statdsstat likt Vatikanstaten och hoppa med i EU. Det är naturligtvis bara ilska från förlorarsidan i valet.
Citera
2016-06-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Norge rättar sig efter EU-regler genom att vara med i EES. Man är helt enkelt med i EU utan att ens influera besluten.

Hur menar du att femmiljoner norrbaggar hade fått "influera besluten" om de varit med kontra de 500 miljoner som bor inom EU?
Citera
2016-06-25, 00:08
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Hur menar du att fem miljoner norrbaggar hade fått "influera besluten" om de varit med kontra de 500 miljoner som bor inom EU?
Genom den demokratiska ordningen i EU-parlamentet.
Citera
2016-06-25, 00:10
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En av nackdelarna med att skriva inlägg, ironi kommer inte alltid fram. Min poäng var att London varit ett finansiellt maktcentrum och det kommer det sannolikt fortsätta vara även om man lämnar EU.

Jag var väldigt osäker hur jag skulle rösta på 90-talet när Sverige skulle med. Jag jobbade då i en väst/nordeuropeisk huvudstad och hade möjlighet att ventilera med högt uppsatta personer i detta land. De var oerhört osäkra och menade att man byggt upp ett luftslott. Tanken var nog väldigt bra och med den information som fanns för handen då vägde det över för dem att rösta ja. Så det gjorde jag också. Det ångrar jag idag.

Nä, ironi är knepigt.
Framför allt när man försöker föreställa sig den okände läsaren.

Jag röstade också ja på 90-talet och det ångrar jag inte.
För företagsverksamhet faktiskt förenklande. Prova skicka ett paket till Norge.
Ett av argumenten var att få nån riktig styrning i förhållande till den samling stolpskott av politiker som Sverige dittills uppvisat.
Men denna källa har på senare tid visat sig vara outsinlig.
Eller vad sägs om vapenvägrare som försvarsminister, energiminister utan teknisk utbildning osv.
Citera
2016-06-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Genom den demokratiska ordningen i EU-parlamentet.

Exakt. Försumbar i de bästa av världar, förödande i de sämsta - beroende på hur man vill se på medlemskapet.
Citera
2016-06-25, 00:12
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En av nackdelarna med att skriva inlägg, ironi kommer inte alltid fram. Min poäng var att London varit ett finansiellt maktcentrum och det kommer det sannolikt fortsätta vara även om man lämnar EU.

Man är, var och förblir ett finansiellt maktcentrum pga av länkarna till alla skatteparadis som sträcker sig över i princip alla kontinenter. HK, BVI, Caymans för att nämna några. Det är där den riktiga inkörsporten är för Ryssarna och Kineserna som äger varenda jävla lyxlägenhet och hus i London idag.
Citera
2016-06-25, 00:17
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Exakt. Försumbar i de bästa av världar, förödande i de sämsta - beroende på hur man vill se på medlemskapet.
Nah, de har lika mycket makt där som andra. Det bildas konstellationer, många bäckar små osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in