2016-06-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Du är ju för rolig, förstår du inte att att du måste förstå kvantfysik innan du kan förstå vilka synsätt som är kompatibla?

Läs på och kom sedan tillbaka.
Så alla som kan kvantfysik har kommit fram till samma slutsats som dig, antar jag?
Citera
2016-06-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så alla som kan kvantfysik har kommit fram till samma slutsats som dig, antar jag?

Forskare i kvantfysik jobbar inte med att komma fram till en filosofisk slutsats.
Citera
2016-06-24, 15:23
Medlem
Citat:
Forskare i kvantfysik jobbar inte med att komma fram till en filosofisk slutsats.
Fast om dom skymtar Gud, så kanske dom vill gå vidare? Det kan ju göra lite för karriären, att bevisa Gud?
Citera
2016-06-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast om dom skymtar Gud, så kanske dom vill gå vidare? Det kan ju göra lite för karriären, att bevisa Gud?

Jag vet inte hur andra tänker du får helt enkelt fråga dem.
Citera
2016-06-24, 17:05
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud.

Bevisa att Gud existerar!
Gud, i det riktigt opersonliga perspektivet, står för skaparkraften. Att behöva bevisa att skaparkraft finns eller existerar i och med problemlösande maskiner/apparater (som tvätt-/diskmaskinen t.ex.) för trångsynta, småsinta ateister är detsamma som övertidsarbete.

Vem tar på sig övertidsarbetet att bevisa att han själv finns till - utan lön eller extra förmåner?

Evolutionen är blott fantasters naiva tro om att evolution skapar något gott. Evolution leder till något annat än det goda, den skapar ingenting - det är Gud som skapar det goda genom revolutionerandet av det som evolutionen har ledit till, det alltigenom onda.

Och revolution... är i motsats till evolution ett tillbaka-rullande.
Citera
2016-06-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming

Evolutionen är blott fantasters naiva tro om att evolution skapar något gott.
Evolution leder till något annat än det goda, den skapar ingenting - det är Gud som skapar det goda genom revolutionerandet av det som evolutionen har ledit till, det alltigenom onda.

.

Evolution är ett bekvämt sätt att döva sitt samvete och tro att man slipper stå till svars för sina val.
Citera
2016-06-24, 17:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tills vidare står jag endast inför DIN "det bara är så" tolkning.

Citat:
Det kan låta konstigt för dig som inte känner till kvantfysiken, men det är inte särskilt konstigt.

Vad i din "det bara är så"-konklusion omkring doubleslit-experimentet demonstrerar behovet av NÅN kvantfysik-kompetens. Det räckar ju med att säga: "Det är INTE bara så".
Citera
2016-06-24, 17:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud, i det riktigt opersonliga perspektivet, står för skaparkraften. Att behöva bevisa att skaparkraft finns eller existerar i och med problemlösande maskiner/apparater (som tvätt-/diskmaskinen t.ex.) för trångsynta, småsinta ateister är detsamma som övertidsarbete.

Den vanliga falska analogi till " 'gud' som skapare".
Citera
2016-06-24, 17:30
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Evolution är ett bekvämt sätt att döva sitt samvete och tro att man slipper stå till svars för sina val.
Så sant...

- You did not kill me... you do not kill him!
https://youtu.be/iQExgALv9wI?t=2m18s
(when God saves a Northern European God, The Oden, in a revolutionary act)
Citera
2016-06-24, 17:37
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ja, tänker man i figurativ gestaltning och allegoriserar skaparkraften blir det så. Analogin blir falsk. Skillnad är det med metaforismen... med Gud som skaparkraften.
Citera
2016-06-24, 17:58
Medlem
Citat:
Vad i din "det bara är så"-konklusion omkring doubleslit-experimentet demonstrerar behovet av NÅN kvantfysik-kompetens. Det räckar ju med att säga: "Det är INTE bara så".

Nu famlar du i ett mörker av okunskap
Citera
2016-06-25, 07:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja, tänker man i figurativ gestaltning och allegoriserar skaparkraften blir det så. Analogin blir falsk.

Citat:
Skillnad är det med metaforismen... med Gud som skaparkraften.

Vad har "metaforism" (d.v.s.spekulativ semantik) med BEVIS att göra (utanför ditt privata volapük~hemmasnickrade språk)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in