2016-06-24, 15:00
Medlem
Ett föregångsland, de tvingar EU till sönderfall, vi slipper allt mygel
Citera
2016-06-24, 15:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Handeln med Kina kan dock ta sig illa för Storbritannien då Kina vill idka handel med EU i förstahand
Men gå och lägg dig. Varför skulle kina inte vilja handla med storbrittanien? England är den stora marknaden i Europa (tyskland tillverkar själva vad dom behöver). Alla vill göra affärer med england. Det enda england behöver göra är att erbjuda samma villkor som dom blir erbjudna.
England är nettobetalare. England är den attraktiva puddingen som nu blivit ledig. Hon vinner naturligtvis på detta. Inflödet av zigenare och polacker kan nu upphöra. Sandnegrerna i Calais kan knappast åberopa att dom behöver skydd ifrån EU där dom befinner sig.
Framför allt ger det här en möjlighet för england att besinna sig från den utveckling (avveckling) som sker i länder som sverige m.fl.
Citera
2016-06-24, 15:02
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Jag tror tyvärr inte att det kommer bli någon större skillnad, men politikerna behövde få sig en näsbränna. En tankeställare som kanske får dem att inse att de inte kan bete sig riktigt hur som helst.

Tyskland är väl egentligen det enda landet som egentligen tjänat på att bakbinda alla andra länder med framförallt EMU. Det känns t.ex. som om alla medlemsländer ska bekosta en massa nödlån hit och dit som sedan betalas tillbaka till Tyska banker.

Och när ska Margot få berätta vad hon gjorde där nere i Bryssel? Var det inte hennes uppgift att göra EU populärt? Nä jag är trött på att betala höga löner till folk som inte uträttar ett skit.

Jag tycker att även vi borde gå ut, men det innebär inte att jag är Nationalist. Jag är för ett samarbete i Europa, men för den sakens skull behövs ingen Union. Jag är även för en generös invandringspolitik, men det kan vi besluta om helt på egen hand. Vi fick ju inte någon större hjälp av EU under den senaste flyktingsvågen.
Citera
2016-06-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag delar i viss mån din oro. Men det är på grund av EU-federalisterna som nationalismen och högerpopulismen har ökat. Min förhoppning är att valresultatet leder till ett sundare europeiskt samarbete som bättre är förankrat med de europeiska folkviljan och där ingen stat tvingar någon annan. Att ge upp europeiskt samarbete bara för att bli av med EU-teknokraterna vore verkligen att kasta ut barnet med badvattnet. Vi behöver mer samarbete men mindre överstatlighet. Om verklig demokrati och självbestämmande får råda i de nationella parlamenten så tror jag den oroväckande trenden med ökad nationalism och högerpopulism minskar igen.

Ja det finns massor med idéer om andra samarbeten och andra unioner. De flesta inser ju att ett totalt fragmenterat Europa blir svagt och instabilt.
Jag kan bara säga att det inte blir lätt att bygga något nytt. Säga vad man vill om EU, men det har i alla fall funnits i 50 år drygt och det har ändå funkat på något sätt. Tro inte att man bara kan rasera EU, avskeda alla byråkrater och sedan bygga upp något nytt med helt nya människor som inte är byråkrater.
Citera
2016-06-24, 15:05
Medlem
Haha hoppas deras ekonomi far åt helvete, ska bli så jävla om kul om så blir fallet.
Citera
2016-06-24, 15:08
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är märkligt att Engelsmännen själva tar det med ro medans politiker och media ute i Europa verkar ha panik. Inget speciellt kommer att hända mer en lite turbulens på "marknaden", processen att lämna kommer att ta år att genomföra. Engelsmännen får det nog lite tuffare några år men kommer igen och har fått lite av sin frihet tillbaka.

Människor och framför allt ungdommar idag vill ha förändring, vad det än må vara, se också Österike och USA. Bättre standard och rikare än nu blir det svårt för oss att åstakomma men det saknas något som makten missat eller tagit ifrån människor, framtidstro, känslan att betyda något, glädjen att vara med.
Skulle det kunna ha ett samband med politikernas sätt att arbeta?
Här har du ett exempel på hur politikerna i Bryssel fattar beslut.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15635317.ab
Citat:
En källa med god insyn i härvan kring avgångne hälsokommisionären John Dalli har för Aftonbladet avslöjat summan som Dallis vän Silvio Zammit erbjöd Swedish Match att betala för att få ett mer snusvänligt tobaksdirektiv:

60 miljoner euro, motsvarande 513 miljoner kronor.

Förskott "på bordet"

Pengarna skulle betalas i två etapper: 10 miljoner euro direkt "på bordet" och 50 miljoner euro efter det att lagen ändrats så att det exportförbud som nu rådet mot snus tagits bort.
Hur skall en hederlig politiker i EU kunna överleva på den ynka lön på ca 2 miljoner per år...
Man förstår att dom är oroliga över sina inkomster.

Vi som var med före 1994 då vi gick med minns med fasa hur vi led i Sverige...
Bönderna var tvungna att odla mat för att överleva, industriarbetare fick varje dag gå upp ur sängen och åka till jobbet istället för att fylla i blanketter till a-kassan.
Bokade du tid på vårdcentralen var du oftast tvungen att komma samma dag istället för att som idag få vänta tre veckor.
Våra pensionärer släpades utomhus och var tvungna att vistas i skuggan med en kopp kaffe och duschades i princip dagligen...idag tillåts dom ligga kvar i sängen hela dagen med en nerpissad blöja som värmer gott och det är inte hela världen om dom missar julbadet.
I skolorna fick man läxor och språket var svenska, idag får man göra som man vill och språket är arabiska.
Gurkorna behövde inte vara raka och jordgubbarna kunde ha valfri storlek men fick ändå kallas jordgubbar...som tur är tog EU hand om detta samhällsproblem.

Det mesta utav detta hade vi lärt oss att leva med och så såg det ut även i stora delar av Europa, droppen som fick bägaren att rinna över och det som fick svensken att rösta ja till EU var det faktum att vi bara fick köpa en liter sprit, en liter vin och en sexpack öl på väg hem från Mallis.
Det finns gränser för vad en svensk skall behöva ta.
Citera
2016-06-24, 15:11
Medlem
Ballooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Fint tal av Farage nu. Han spådde även Nexit, Dexit och kanske Swexit och Itexit

Någon länk till talet?
Citera
2016-06-24, 15:14
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Ville bara tillägga att allt snack om EU som en fredsorganisation Inte stämmer - Många av EUs länder har ju deltagit i krigshandlingar.
Du framstår som något obildad eller lite bakom flötet. Det handlar om krig i Europa. Projektet var Europeiska kol- och stålgemenskapen som varade från 1952 och femtio år framåt.
Citera
2016-06-24, 15:17
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStockholm
Haha hoppas deras ekonomi far åt helvete, ska bli så jävla om kul om så blir fallet.
Så blir det naturligtvis inte. EU är beroende av UK/England, precis samma åt andra hållet. Det kommer skrivas nytt avtal och så är allting lugnt igen.
Citera
2016-06-24, 15:18
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Var? Finns liksom mer en en tv-kanal nuförtiden...

Det talet var i morse på BBC TV.
Citera
2016-06-24, 15:20
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det finns massor med idéer om andra samarbeten och andra unioner. De flesta inser ju att ett totalt fragmenterat Europa blir svagt och instabilt.
Jag kan bara säga att det inte blir lätt att bygga något nytt. Säga vad man vill om EU, men det har i alla fall funnits i 50 år drygt och det har ändå funkat på något sätt. Tro inte att man bara kan rasera EU, avskeda alla byråkrater och sedan bygga upp något nytt med helt nya människor som inte är byråkrater.

Nej man behöver inte avskeda alla byråkrater, det räcker med en minskning av personalstyrkan med 90-95% och lönesänkning inklusive förmåner för övriga med 40%. Sedan får man lära sig jobba rationellt som inom industrin.
Citera
2016-06-24, 15:22
Medlem
Vintergrisens avatar
Personligen tror jag att det förvisso kan leda till lite turbulens på kort sikt men efter det återgår nog mycket till det gamla vanliga. Storbritannien klarade sig trots allt ganska bra innan EU och länder som aldrig varit medlemmar klarar sig bra även nu.

Frågan är dock om vissa inbitna federalister inom EU kommer göra sitt bästa för att straffa de trotsiga britterna, men jag misstänker att relationerna till Storbritannien ändå ses som så pass viktiga att något sådant inte kommer att tillåtas.

Hur som helst kan jag bara gratulera britterna och speciellt Farage en dag som denna. Midsommarhelgen blev precis så mycket bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in