Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-24, 11:53
  #13
Medlem
Om SD och kretsen kring JÅ spelar sina taktiska kort väl, har partiet nu stora chanser att bli oppositionsledande genom att gå i bräschen för EU-motståndet i Sverige, varvid kravet på en svensk folkomröstning blir den stora, samlande frågan. Övriga EU-motståndare - VP och MP - är för närvarande uppbundna i frågan och kan inte agera fritt. Därtill är en allians med SD omöjlig för dem av flera skäl.
Sverigedemokraterna kan således ha bollen nästan för sig själva i utträdesfrågan.

För att maximalt kunna utnyttja den uppkomna situationen måste partiledningen ytterligare skärpa SD:s politiska normalisering och anpassning till mittfältet. Rasism, främlingshat och islamofobi måste fullständigt bort från SD:s agenda. Även de nationalkonservativa tendenserna och kretsarna inom SD måste hållas i synnerligen strama tyglar. Detta är sannolikt endast möjligt, om partiledningen kan hänvisa till stadigt stigande opinionssiffror i takt med SD:s kommande kampanj för en "Svexit". Framgång förlåter som bekant det mesta i politiken.
SD:s fortlöpande förvandling från ultranationalistisk sekt till mittenparti tar förnyad fart.
Jag gillar inte allt detta. Dels gillar jag EU och beklagar utgången av den brittiska folkomröstningen. Dels har jag aldrig tyckt om SD vare sig före eller efter partiets "mittifiering".
Men jag försöker mig på en iskall analys av det nya läget utan hänsyn till mina egna politiska förhoppningar och önskemål.
__________________
Senast redigerad av menelik 2016-06-24 kl. 11:58.
Citera
2016-06-24, 12:01
  #14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Seriöst ?...vilken kanal var det?
https://www.youtube.com/watch?v=e1E-z6JbY9U
Citera
2016-06-24, 12:06
  #15
Medlem
RangRovers avatar
SD tror sig kanske gynnas av detta men det finns motmedel som redan diskuterats på hög nivå inom EU (kan inte nämna person/källa). Det första som kommer ske är att EU inte tillåter folkomröstning som avgör om ett land ska kunna lämna. Det kommer endast kunna avgöras av folkvalda. Vidare är SD starkt EU vänligt i sin retorik sedan tidigare men de är kända för att byta fot i frågor så inget som skulle förvåna en socialdemokrat som mig.
Citera
2016-06-24, 12:24
  #16
Avstängd
Nej, att lämna EU har inte så stort stöd i Sverige.
Citera
2016-06-24, 15:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
SD tror sig kanske gynnas av detta men det finns motmedel som redan diskuterats på hög nivå inom EU (kan inte nämna person/källa). Det första som kommer ske är att EU inte tillåter folkomröstning som avgör om ett land ska kunna lämna. Det kommer endast kunna avgöras av folkvalda. Vidare är SD starkt EU vänligt i sin retorik sedan tidigare men de är kända för att byta fot i frågor så inget som skulle förvåna en socialdemokrat som mig.

Lycka till med det EU Skulle inte ens bli jämnt i folkomröstningar runt om i Europa då..

Så ett sånt förbud lär inte hända. Och vilken laglig rätt har de att förbjuda folkomröstningar?

EU-vänligt i sin retorik? Får gärna ge exempel på det.
Citera
2016-06-24, 16:03
  #18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I Danmark är Dansk Folkeparti & vänstergröna Enhedslisten överens om att vilja ha en dansk folkomröstning. Pernille Skipper från Enhedslisten föreslår den 5:e juni nästa år som datum för omröstningen.

En webundersökning på Extrabladet så tycker 79,45% att man skall ha folkomröstning, 68,01% tänker rösta för ett utträde ur EU.

Så viss kan det bli fråga om en dominoeffekt.

http://ekstrabladet.dk/nationen/1000...anmark/6156522
Citera
2016-06-24, 19:39
  #19
Medlem
RangRovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Lycka till med det EU Skulle inte ens bli jämnt i folkomröstningar runt om i Europa då..

Så ett sånt förbud lär inte hända. Och vilken laglig rätt har de att förbjuda folkomröstningar?

EU-vänligt i sin retorik? Får gärna ge exempel på det.

Gå in på youtube och du hittar från senaste valrörelsen där herr Åkesson tycker EU är bra och vi ska vara kvar. Hoppsan.
Citera
2016-06-24, 21:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du menar stödet mätt enligt det "välrenommerade" Sifo?

Som sagt, Sifo och andra institut kan vara fel ute. Men stödet är så pass stort att det ändå inte räcker med en viss felmarginal. I Storbritannien antydde opinionsunderökningarna ett tajt race, vilket dom svenska inte gör.
Citera
2016-06-24, 22:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Gå in på youtube och du hittar från senaste valrörelsen där herr Åkesson tycker EU är bra och vi ska vara kvar. Hoppsan.

Hoppsan länk?
Citera
2016-06-25, 09:59
  #22
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Nej, att lämna EU har inte så stort stöd i Sverige.

Är du på riktigt?
Det var endast sveriges extremsvaga författning som gjorde att Sverige gick med överhuvudtaget,hade vår författning liknat Englands ,Finlands el dyl hade över 90% sagt nej redan då.
Har inte hört någon nejsägare som ändrat sig men däremot majoriteten av de jag känner som röstade JA. när det gällde EUvalutan Euro så läxade folket upp politikerna rejält ,och torde nog bli likadant nu.
Resultatet behöver inte bli att vi lämnar EU ,men våran förhandling med federationen var trots allt totalt värdelös.
Citera
2016-06-25, 10:02
  #23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Gå in på youtube och du hittar från senaste valrörelsen där herr Åkesson tycker EU är bra och vi ska vara kvar. Hoppsan.
Nej Åkesson och SD har aldrig tyckt att EU är bra,men i det läget var det Orealistiskt att kunna lämna federationen. Jag misstänker jag vet vad du talar om ,men du verkar sväva på målet så KÄLLA!!!
Citera
2016-06-27, 00:34
  #24
Medlem
Nej. Skrämselpropaganda kommer att få en del att bli rädda och vända sina sympatier till sitt gamla parti. Men det går över inom ett halvår eller så!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback