2016-06-24, 07:27
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Minns när det var folkomröstning i Svergie om vi skulle gå med. Ett av nej-sidans bärande argument var att man inte fick gå ur EU om man ville - en ren lögn alltså.

Nå vad händer nu. Ja det är ju ett kraftigt avbräck både för UK och EU, men de omedelbara konsekvenserna är säkert överdrivna. Skall bli intressant att se om Skottland och NordIrlad bryter sig loss nu...

Det stavas Sverige.

Kraftigt avbräck för UK?
Kanske för den Engelska nomenklaturan,
knappast för gemene man.
Citera
2016-06-24, 07:32
Medlem
DickeFixs avatar
Jag tror detta är positivt för det europeiska samarbetet i förlängningen. Storbritannien vill ha ett europeiskt samarbete men utan teknokratiska överförmyndare. De kommer nu plocka russinen ur kakan liksom Schweiz har gjort och andra länders medborgare kommer avundsjukt att titta på och vilja ha samma avtal. Förhoppningsvis så bantas EU-administrationen i förlängningen med 90%. Trots miljarder av kostnader så har EU-länderna inte kommit överens hur de ska hantera flyktingkrisen och EMU-krisen. De har inte ens lyckats få till en standard för elkontakterna. Istället håller de på att lägga sig i hur lekplatser och gurkor ska få se ut.

EU-teknokraterna tvingas nu förhoppningsvis släppa sin plan om ett politiskt EUSSR som de försökt trumfa igenom mot den demokratiska folkviljan. EMU har varit det fulaste vapnet i denna strid. Storbritanniens förra finansminister Nigel Lawson menade i en intervju i Axess TV att själva avsikten med Euron var att bilda en federal stat och Storbritannien valde då att stå utanför:

Citat:
Economic and Monetary Union is incompatible with independent sovereign states with control over their own fiscal and monetary policies.It would be impossible, for example, to have irrevocably fixed exchange rates while individual countries retained independent monetary policies. Quite apart from the theoretical problems, it is clear that such a system could never have the credibility necessary to persuade the market that there was no risk of realignment. Thus EMU inevitably implies a single European currency, with monetary decisions — the setting of monetary targets and of short-term interest rates — taken not by national governments and/or central banks, but by a European Central Bank.Nor would individual countries be able to retain responsibility for fiscal policy.

With a single European monetary policy there would need to be central control over the size of budget deficits and, particularly, over their financing. New European institutions would be required, to determine overall Community fiscal policy and agree the distribution of deficits between individual Member States. These are not technical issues. The setting up of a European Central Bank or a new European institution to determine Community fiscal policies go to the very heart of nationhood. What organisation would really be the government?

It is clear that Economic and Monetary Union implies nothing less than European government — albeit a federal one — and political union: the United States of Europe. That is simply not on the agenda now, nor will it be for the foreseeable future.

Jacques Delors och andra Euro-arkitekter visste att EMU inte skulle fungera utan en finanspolitisk union. Det var planerat att det skulle komma en kris då Europas demokratier skulle tvingas till underkastelse under EU:s styre. Detsamma medgav Romano Prodi i en intervju i Financial Times 4 december 2001: "I am sure the euro will oblige us to introduce a new set of economic policy instruments. It is politically impossible to propose that now. But some day there will be a crisis and new instruments will be created." EU-teknokraterna är nämligen inte demokrater. De anser att demokrati med folkvalda parlament är ett pöbelvälde och att Europa bäst styrs av experter och byråkrater som dem själva.

Storbritannien har nu skakat av sig oket från Bryssel och återtagit självbestämmandet. Naturligtvis är Storbritannien och övriga Europa fortfarande beroende av varandra ekonomiskt och utrikespolitiskt men de kan fokusera att samarbeta i de frågor där samarbete behövs; forskning, klimat, internationell brotts- och terrorismbekämpning, flyktingkris och frihandel. De slipper även betala för den gigantiska Kafka-liknande administrationen i Bryssel. Marknaden reagerar helt fel nu på morgonen. Pundet kommer snart vara lika starkt som schweizerfrancen.
Senast redigerad av DickeFix 2016-06-24 kl. 07:44.
Citera
2016-06-24, 07:34
Medlem
motarbetars avatar
GB visar vägen, kan ett sådan stort land dra sig ur så kan vi. Ett måste om vi ska kunna komma på fötter igen! hoppas vi att EU fallerar som ett korthus
Citera
2016-06-24, 07:34
Medlem
Melange5738s avatar
Alla som pysslar med import eller export till Storbritannien kommer ju garanterat att sätta en extra slant på allt extra pappersarbete och tariffer som kommer att dyka upp nu. Skulle gissa att många Londonbaserade företag kommer att reallokera till EU nu.
Citera
2016-06-24, 07:35
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Personligen struntar jag i Brexit men den enda frågan jag har är hur detta kommer drabba mig om jag skulle vilja flytta till UK för att jobba eller semestra där ett tag? Lugnt för svenskar hoppas jag?
Citera
2016-06-24, 07:36
Medlem
EU kommer göra ett exempel av UK och göra det så svårt som möjligt för dem att lämna, helt oaktat att det straffar båda parter ekonomiskt. Så agerar nämligen ruttna, odemokratiska styren när upptäcker oro i leden.
Citera
2016-06-24, 07:37
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Alla som pysslar med import eller export till Storbritannien kommer ju garanterat att sätta en extra slant på allt extra pappersarbete och tariffer som kommer att dyka upp nu. Skulle gissa att många Londonbaserade företag kommer att reallokera till EU nu.

Nej, frihandeln kommer säkert att vara kvar. Få vill skrota den förutom möjligen EU-teknokrater som vill hämnas på detta sätt.
Citera
2016-06-24, 07:40
Medlem
B3rt3ls avatar
Folkomröstningen är vad jag förstår inte bindande så sista ordet är nog inte sagt i denna fråga.
Citera
2016-06-24, 07:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samjang
EU kommer göra ett exempel av UK och göra det så svårt som möjligt för dem att lämna, helt oaktat att det straffar båda parter ekonomiskt. Så agerar nämligen ruttna, odemokratiska styren när upptäcker oro i leden.

Ja, det är en risk att teknokraterna vill statuera varnande exempel för att hämnas. Men jag tror de kommer möta våldsamt motstånd. Det gagnar ingen att hämnas på Storbritannien. Istället behöver man nu knyta nya fräscha band och banta EU-administrationen. Storbritannien har skaffat sig ett utmärkt förhandlingsläge och övriga EU-länder kommer göra allt för att blidka brittiska folket att fortsätta samarbetet där det verkligen behövs. Se Norge och Schweiz som exempel.
Citera
2016-06-24, 07:44
Medlem
Läge påminna om Brexit the movie igen

*klipp* BREXIT THE MOVIE shows a side of the EU they don't want us to see: the sprawling self-serving bureaucracy, the political cynicism, the lack of accountability, the perks, the waste, the cronyism, the corruption.

http://silverliberationarmy.blogspot.se/2016/06/what-you-need-to-know-about-brexit-full.html
Citera
2016-06-24, 07:46
Medlem
yz44s avatar
Sveriges avgift till EU kommer troligen att öka, England bidrar med ca 20 miljarder pund till EU varje år och de pengarna måste nu in från andra håll vilket kommer att öka trycket på nettoinbetalarna.

Har följt opartiska SVT's rapportering och noterat att alla som framträtt stöder "stanna-kvar"-sidan.
Citera
2016-06-24, 07:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Personligen struntar jag i Brexit men den enda frågan jag har är hur detta kommer drabba mig om jag skulle vilja flytta till UK för att jobba eller semestra där ett tag? Lugnt för svenskar hoppas jag?

Storbritannien vill se till sitt eget bästa. De vill inte strypa turismen och om ett brittiskt företag vill anställa dig så kommer de naturligtvis att släppa in dig. Brexit är ett sätt att plocka russinen ur EU-kakan. Europeiskt samarbete behövs men ett federalt Europa styrt av maktfullkomliga federalistiska teknokrater som Jean-Claude Juncker med fler vill Europas befolkning inte ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in