2016-06-23, 23:24
Bannlyst
Aftonbladet ägs väl av judefamiljen Schibsted och den familjen är ju inte direkt fattig så att judiska Aftonbladet skall kursa glöm det
Citera
2016-06-23, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Man måste vara bra efterbliven om man tror att minskade försäljningssiffror för pappersupplagan är en mått på något relevant. Utvecklingen har gjort att pappersupplagan är en biprodukt som kommer att försvinna. Alla normalt funtade har insett det för länge sedan.

Den pappersbilagan (tidningen) kommer inte att försvinna det finns många som fortfarande fördrar att ibland köpa sig en tidning. Tex om man ska till stranden eller på resor osv. Jag själv tycker det är trevligare med en tidning i handen än någon mobil eller surfplatta i händerna
Citera
2016-06-23, 23:37
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Den pappersbilagan (tidningen) kommer inte att försvinna det finns många som fortfarande fördrar att ibland köpa sig en tidning. Tex om man ska till stranden eller på resor osv. Jag själv tycker det är trevligare med en tidning i handen än någon mobil eller surfplatta i händerna

Helin, fd chefreaktören och VD:n, förutspår att papperstidningen överlever 2-4 år till. Priset tror han kommer gå upp till kanske 30-35 kr.

Så ja, den överlever ett par år till. Men med extremt liten upplaga, och ett högt pris.
Citera
2016-06-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Helin, fd chefreaktören och VD:n, förutspår att papperstidningen överlever 2-4 år till. Priset tror han kommer gå upp till kanske 30-35 kr.

Har du källa på det?
Citera
2016-06-23, 23:41
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Har du källa på det?

Vet ej exakt avsnitt, men deras podcast Matsson/Helin.
Citera
2016-06-23, 23:42
Medlem
Citat:
Vet ej exakt avsnitt, men deras podcast Matsson/Helin.
Det var inte mycket till källa.
Länka till avsnittet och ge en tidsangivelse när han säger det.
Citera
2016-06-23, 23:44
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Det var inte mycket till källa.
Länka till avsnittet och ge en tidsangivelse när han säger det.

Jag tänker inte sitta och lyssna igenom alla deras avsnitt igen för att du vill ha en källa.
Du får tro det eller ej. Ditt val.
Citera
2016-06-23, 23:47
Medlem
Citat:
Jag tänker inte sitta och lyssna igenom alla deras avsnitt igen för att du vill ha en källa.
Du får tro det eller ej. Ditt val.
Då tror jag inte på det eftersom du inte kan visa något som styrker ditt påstående.
Citera
2016-06-23, 23:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Då tror jag inte på det eftersom du inte kan visa något som styrker ditt påstående.

Du får tro vad du vill

Genom alla avsnitt de hann med att producera, innan Helin stack till SVT, så pratade de ofta om pappersupplagan vs det digitala! Slå på random avsnitt så kanske du har tur.

Att pappersupplagan är dödsdömd behöver man inte speciellt hög IQ för att inse. När köpte en ung person papperstidningen senast?

Visst kan den överleva otroligt länge, om ledningen verkligen vill. Men det kommer inte vara ekonomiskt försvarbart. Ens idag!

http://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/alan-rosenblatt-papperstidningen-ar-dyr-och-skrapar-ner-6131290

Som Rosenblatt säger: Jag har inte en aning. Man måste alltid väga marknadens krafter mot ledningens motstånd, säger Alan Rosenblatt och skrattar.
Citera
2016-06-24, 00:11
Medlem
Citat:

Nej, de som fördrar pappersupplagan är utdöende. Aftonbladet.se har fler unika besökare på en förmiddag än vad man säljer papperstidningar på en månad. Pappersupplagan kommer att försvinna och de kommer inte fortsätta för att du föredrar att ligga på stranden med en papperstidning framför digitala alternativ.
Citera
2016-06-24, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, de som fördrar pappersupplagan är utdöende. Aftonbladet.se har fler unika besökare på en förmiddag än vad man säljer papperstidningar på en månad. Pappersupplagan kommer att försvinna och de kommer inte fortsätta för att du föredrar att ligga på stranden med en papperstidning framför digitala alternativ.

Du snackar smörja det sälj flera tusen dagstidningar varje dag det blir miljoner i intäkter så nej papperstidningen dör inte ut ännu så länge jag lever iallafall. Det är inte bara unga människor som bor i det här landet.
Citera
2016-06-24, 00:25
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Du snackar smörja det sälj flera tusen dagstidningar varje dag det blir miljoner i intäkter så nej papperstidningen dör inte ut ännu så länge jag lever iallafall. Det är inte bara unga människor som bor i det här landet.

Man har en upplaga på ca 100 000, varav cirka hälften är full-betalande. Man tappar cirka 25-30% av upplagan/årligen.

Det är inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta med papperstidningen. För att "gå runt" behöver man höja priset såpass mycket att ingen är villig att betala. En upplaga på 50 000 ger relativt små intäkter. Väg det mot alla KOSTNADER som förknippas med en papperstidning.

Nej, det är inte enbart unga i det här landet. Men medievanorna är att även äldre i allt högre grad använder sig av digitala medier, framför papperstidningar.

Att tro att en dagstidning kommer överleva som papperstidningen är inte bara naivt utan faktiskt väldigt korkat. Tidningarnas chefredaktörer säger samma sak; papperstidningen kommer inom några år att försvinna.
Senast redigerad av ace_sec 2016-06-24 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in