2016-06-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En nybyggd tvåa kostar idag 11.000 -13.000 kr i Sthlms innerstad, fria hyror skulle säkerligen trycka upp dem till 18.000-20.000 kr.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-kungsholmen-stockholms-kommun-bergsgatan-51-9426675
41 kvm nyproduktion på Östermalm.

Kapitalkostnad för hela beloppet + månadsavgift + underhållskostnad + viss driftskostnad ger en "marknadsränta" på 5940/månad.

Detta för 41 kvm. Det är bara att skala upp om man vill tala om något större. För att komma upp i din 19 KSEK skulle man behöva skala upp till 132 kvm. Och det var väl inte det vi talade om.

5940/månad är alltså vad marknaden är beredd att betala för nyproduktion. Möjligen kan du få ut lite till i marknadshyra av sådana som vill ha ett boende en kortare tid (eftersom de så sparar in på transaktionskostnaderna som kommer för BR).

Dina 18-20 KSEK är bara fria fantasier.

---------------------------------------
Och får man nu några issues med bostaden ovan kan vi titta på denna istället
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-hammarby-sjostad-stockholms-kommun-hammarby-alle-9-9231777

På motsvarande sätt blir "marknadshyran" 7430 för denna på 48 kvm.

Dvs marknadshyra för nyproduktion centralt ligger någonstans runt 150 SEK/kvm.
Senast redigerad av Alpha101 2016-06-23 kl. 18:00.
2016-06-23, 18:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-kungsholmen-stockholms-kommun-bergsgatan-51-9426675
41 kvm nyproduktion på Östermalm.

Kapitalkostnad för hela beloppet + månadsavgift + underhållskostnad + viss driftskostnad ger en "marknadsränta" på 5940/månad.

Detta för 41 kvm. Det är bara att skala upp om man vill tala om något större. För att komma upp i din 19 KSEK skulle man behöva skala upp till 132 kvm. Och det var väl inte det vi talade om.

5940/månad är alltså vad marknaden är beredd att betala för nyproduktion. Möjligen kan du få ut lite till i marknadshyra av sådana som vill ha ett boende en kortare tid (eftersom de så sparar in på transaktionskostnaderna som kommer för BR).

Dina 18-20 KSEK är bara fria fantasier.

---------------------------------------
Och får man nu några issues med bostaden ovan kan vi titta på denna istället
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-hammarby-sjostad-stockholms-kommun-hammarby-alle-9-9231777

På motsvarande sätt blir "marknadshyran" 7430 för denna på 48 kvm.

Dvs marknadshyra för nyproduktion centralt ligger någonstans runt 150 SEK/kvm.
Har bekanta som betalar drygt 12.000 för 70 kvm ( stor tvåa) i Kristineberg, 5 år gammalt hus.
I närförort betalar andra bekanta 8400 kr/ för 64 kvm, och då ett hus från 90 talet.

Vad bostadsrätter kostar är ointressant, fria hyror kommer lyfta rejält i innerstaden.

Med stigande hyror höjs fastighetspriserna etc etc.
2016-06-23, 19:01
Medlem
slemhogs avatar
[quote=Sonnenwende|57659476]Har bekanta som betalar drygt 12.000 för 70 kvm ( stor tvåa) i Kristineberg, 5 år gammalt hus.
I närförort betalar andra bekanta 8400 kr/ för 64 kvm, och då ett hus från 90 talet.

Vad bostadsrätter kostar är ointressant, fria hyror kommer lyfta rejält i innerstaden.

Med stigande hyror höjs fastighetspriserna etc etc.[/QUOTE]

Ja det är ju det nyliberalerna, östermalmskärringar i päls och den ägande svinklassen är ute efter. Höjda tillgångspriser. Skapa lågt utbud på tjänster som vänder sig till andras primärbehov och parasitera på andra. Tvinga folk välja deras tjänster då primärbehovet måste uppfyllas med skyhöga priser pga av det låga utbudet så dom fattiga blir fattigare och a-människorns slavar. Dom behandlar sen rätt ofta slavarna och undersåtarna som crap och skrattar åt dom. Vad ska slaven göra åt saken? säger han ifrån blir vräkt, smutskastad eller få sparken utan socialdemokratisn och välfärdssstatens skyddsnät och riskerar sitt liv. Det är därför socialdemokratin såg dagens ljus, att krossa det här herre och slavmentaliteten, ockret och elakheterna som följer av privat ägande på vissa samhällsområden.
Senast redigerad av slemhog 2016-06-23 kl. 19:12.
2016-06-23, 19:13
Medlem
slemhogs avatar
Det blir spännande imorgon när man vaknar upp till ett förhoppnings Brexit. Det kanske påverkar börskurserna så bostadspriserna sänks ännu mer.

Det finns inget positivt med EU, höga bostadspriser eller massinvandring för vanliga människor. Låt oss hoppas på brexit och början på slutet för denna federalistiska kulturmarxistiska massinvandrings koloss med 0-räntor i EMU och enorm skuldsättning av vanliga människor.
2016-06-23, 20:22
Medlem
För att en bo bubbla ska spricka krävs en trigger.
2016-06-23, 20:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har bekanta som betalar drygt 12.000 för 70 kvm ( stor tvåa) i Kristineberg, 5 år gammalt hus.

Med stigande hyror höjs fastighetspriserna etc etc.

Hyresfastigheterna stiger i pris vid marknadshyror ja, men jag är ganska säker på att priserna på den ägda marknaden skulle gå ner om politikerna vågade släppa hyrorna fria.
2016-06-23, 20:56
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hyresfastigheterna stiger i pris vid marknadshyror ja, men jag är ganska säker på att priserna på den ägda marknaden skulle gå ner om politikerna vågade släppa hyrorna fria.

Menar du kanske att du tror att markens värdet i bokföringen skulle gå ner om hela fastigheten värderades upp i den samma?
2016-06-23, 21:46
Medlem
Citat:
Tillgängligheten är försumbar på HR, därför kan man ta ut extra mycket, vilket sker under de 15 år presumtionshyran gäller. Och det obefintliga utbudet gör också att en del kan ta ut fantasihyra för andra hand för de som absolut måste hyra en kortare tid. Detta skulle försvinna vid marknadshyra eftersom utbudet då blir stort.

Skulle marknadshyra införas får du lika mycket HR ute på Hemnet (eller motsv). De som kan välja mellan HR och BR, vilket är majoriteten, kommer då att välja det som är billigast. (Viss offset är möjlig beroende på bias).

En del kommer att ha bias för BR för de vill "äga" sitt boende, och anser att det är WT som bor i HR.

Andra vill hyra för att slippa ligga ute med kapital och slippa transaktionskostnaderna.

Summa summarum kommer marknadshyra och boendekostnad för BR att landa på ungefär den nivå den är för BR nu.

Citat:
Tvärtom visar det vilken månadsutgift folk är beredda att betala för att bo. Det är "marknadshyran".
2016-06-23, 21:52
Medlem
Rektangels avatar
Nordea krisar och störtdök 6% på börsen efter att hemligstämplade dokument nått journalister.

http://www.svd.se/fi-drojde-med-att-agera-mot-nordea

Är detta de första skakningarna på undre däck innan finansiell härdsmälta?
2016-06-23, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Menar du kanske att du tror att markens värdet i bokföringen skulle gå ner om hela fastigheten värderades upp i den samma?

Markens värde är redan upptrissat pga en ickefungerande hyresmarknad. Får man den att fungera genom korrekt hyressättning är jag inte helt säker på att prisökningarna kommer fortsätta. Vare sig på mark eller BR, vilket vore sunt för alla parter.
2016-06-23, 23:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Markens värde är redan upptrissat pga en ickefungerande hyresmarknad. Får man den att fungera genom korrekt hyressättning är jag inte helt säker på att prisökningarna kommer fortsätta. Vare sig på mark eller BR, vilket vore sunt för alla parter.

En avreglering vid denna bobrist skulle få hyrorna att rusa som på andrahandsmarknaden och betydligt fler hade velat köpa borätt istället då kostnaden är som en hyresreglerad 80-tals subventionerad hyresrätt. Jag hade aldrig bott kvar i hyresrätt om min hyra gick från 3500 kr för 40-45 m2 till 8-12000 kr här i närförort. Då hade jag tvingats belåna mig och köpa en borätt för 2.5-3 miljoner liten 2:a i närförort. Juste, det får jag inte låna till då det krävs en inkomst på 35-40 papp som 10-20% i landet tjänar, så jag hamnar i förorten istället. Antar jag är inte tillräckligt a-människa för att bo i närförort trots min yrkestitel är mycket fin nuförtiden.
Hur är det med ditt förstånd egentligen?
Senast redigerad av slemhog 2016-06-23 kl. 23:59.
2016-06-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad sägs om att 12 mån ma visar trenden?

Säger inte emot men jag vill se Kurt sunes definition eftersom han uttalar sig så kategoriskt och antagligen aldrig kommer erkänna att marknaden faller. Han kommer bara slingra sig med nya floskler, och nya teorier oavsett hur marknaden utvecklas. Han vet antagligen om det själv och därför slingrar han sig ifrån att svara på frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in