Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-22, 20:32
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Remain och leave minskar 1 %. Leave fortfarande störst.
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
Citera
2016-06-22, 20:46
Medlem
När kan dom första resultaten tänkas komma?
Citera
2016-06-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Brum
Intressant länk hade inte hört den tidigare och det verkar ligga mycket i det.
Hade Stockholm velat hålla tillbaka Bryssel hade man inte gått med i EU från första början alternativt velat ha ett utträde. EU-förespråkarna i Sverige ger bort makt över Sverige för att i utbyte få makt över andra EU-länder. Det är så det fungerar. Samma sak gäller i Storbritannien. Vill man vara herre i eget hus eller vill man bo i ett stort kollektiv där man kan påverka mer men samtidigt måste anpassa sig mer? Det är det som är frågan.

Olika beslut fattas bäst på olika nivåer. Och att det finns ett behov av att fatta beslut på EU-nivå är det ingen tänkande människa som förnekar. Stötestenen är istället huruvida rätt beslut fattas på EU-nivån. Om det kan man givetvis ha olika åsikter och det är inte som att jag gillar alla beslut som kommer från EU. Men därifrån till att tro att man kan lösa problemen genom att gå ur EU och ordna ett bättre alternativ på egen hand kräver rätt mycket logisk flexibilitet och enorma mängder önsketänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan faktiskt inte avgöra om du är ironisk eller inte här...

EU:s jordbruk går utmärkt tack vara massiva subventioner med skattemedel. Detta gör bl.a. att EU exporterar livsmedel till underpris och slår ut lokala jordbruk i fattigare länder.

Jag är ingen större vän av EUs jordbrukspolitik men nu gällde ju frågan huruvida Sverige respektive EU var självförsörjande på livsmedel, vilket EU är med viss marginal, och politiken får alltså ses som en framgång ur det perspektivet.
Citera
2016-06-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Olika beslut fattas bäst på olika nivåer. Och att det finns ett behov av att fatta beslut på EU-nivå är det ingen tänkande människa som förnekar. Stötestenen är istället huruvida rätt beslut fattas på EU-nivån. Om det kan man givetvis ha olika åsikter och det är inte som att jag gillar alla beslut som kommer från EU. Men därifrån till att tro att man kan lösa problemen genom att gå ur EU och ordna ett bättre alternativ på egen hand kräver rätt mycket logisk flexibilitet och enorma mängder önsketänkande.

Jag är ingen större vän av EUs jordbrukspolitik men nu gällde ju frågan huruvida Sverige respektive EU var självförsörjande på livsmedel, vilket EU är med viss marginal, och politiken får alltså ses som en framgång ur det perspektivet.

Du är inte klok!
Även blinda ser skillnaden! men inte du
Citera
2016-06-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan faktiskt inte avgöra om du är ironisk eller inte här...

EU:s jordbruk går utmärkt tack vara massiva subventioner med skattemedel. Detta gör bl.a. att EU exporterar livsmedel till underpris och slår ut lokala jordbruk i fattigare länder.
EU är samtidigt en av världens största livsmedelsimportörer.

Överproduktion i EU borde sänka lönsamheten för världens bönder = dåligt för bönderna både i U- och I-länder utanför EU ( och inte nödvändigtvis bra för bönder i EU heller).

Underproduktion i EU borde borde höja livsmedelspriser i hela världen = dåligt för konsumenter i hela världen, men särskilt för fattiga konsumenter, men bra för världens bönder.

Det är inte en helt lätt uppgift att hitta rätt balans mellan dessa intressen. Jag tror dock EU anstränger sig mer än många andra aktörer på världsmarknaden för att hitta en rimlig balans.
Citera
2016-06-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuren
EU är samtidigt en av världens största livsmedelsimportörer.

Överproduktion i EU borde sänka lönsamheten för världens bönder = dåligt för bönderna både i U- och I-länder utanför EU ( och inte nödvändigtvis bra för bönder i EU heller).

Underproduktion i EU borde borde höja livsmedelspriser i hela världen = dåligt för konsumenter i hela världen, men särskilt för fattiga konsumenter, men bra för världens bönder.

Det är inte en helt lätt uppgift att hitta rätt balans mellan dessa intressen. Jag tror dock EU anstränger sig mer än många andra aktörer på världsmarknaden för att hitta en rimlig balans.

EU är världens största SKIT!
Citera
2016-06-22, 23:33
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
När kan dom första resultaten tänkas komma?

Midsommarafton vid ca 7-8 tiden på morgonen
Citera
2016-06-22, 23:35
Medlem
Rammsbergs avatar
Nu leder Remain igen, enligt YouGov och P of P.

Citera
2016-06-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Jag röstade för EU och är egentligen för EU-tanken fortfarande. Men jag börjar alltmer hoppas på en Brexit, mycket för att svensk media och de som får uttala sig i media samstämmigt är för att UK ska stanna i EU och knappt någon annan åsikt får utrymme. Typiskt Sverige och svensk media. Kanske jag till och med börjar hålla på Trump i amerikanska valet?

Sen när "opartiska" SVT frågar runt vad folk ska rösta, så väljer de alltid fler som ska rösta remain än på leave. Blir ju knappast förvånad. Spyfärdigt less på detta skit.
Citera
2016-06-23, 00:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag röstade för EU och är egentligen för EU-tanken fortfarande. Men jag börjar alltmer hoppas på en Brexit, mycket för att svensk media och de som får uttala sig i media samstämmigt är för att UK ska stanna i EU och knappt någon annan åsikt får utrymme. Typiskt Sverige och svensk media. Kanske jag till och med börjar hålla på Trump i amerikanska valet?
Roligt att höra! Varje EU-vän som ansluter sig till oss som från början var emot är en glad nyhet!
Trump gillar jag inte, och definitivt inte Clinton!
Bernie vet jag för lite om, men jag tror han skulle vara mindre skadlig...
Trump tänker visserligen skita i TTIP-avtalet och det hade varit JÄTTEBRA för Europa!!!
Citera
2016-06-23, 00:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Nu leder Remain igen, enligt YouGov och P of P.

Tyvärr verkar det som att de flesta undecided håller på Remain. De är veligast och därmed lättast offer för progagandamaskineriet.

Mitt tips imorgon 55-45 till Remain. Kommer utmålas som en jordskredsseger och som att hela Europa tokönskar att EU ska byggas till en superkontroll-stat.

Samtidigt kommer aldrig mer någon PK-politiker i EU att utlova en EU-omröstning nu när det var så här nära så man var tvungen att skjuta en politiker också för att vinna.
Citera
2016-06-23, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nigel Farage intervjuas i AB.
Men ekonomin kommer att drabbas?
– Åh, en massa politiker som aldrig haft ett riktigt jobb i hela sitt liv påstår en massa dumma saker. Kostnaden för EU-medlemskapet är numera mycket större än fördelarna.
Haha, klockrent om etablissemanget

Även om jag tror, att remain-sidan kommer att vinna, har lämna-sidan en reel chans. 40% skulle jag säga.

Även, om lämna-sidan förlorar, kommer polarisering att kvarstå, vilket resulterar i att UKIP kommer att öka reellt som det enda oppositionspartiet. Tories kommer att splittras alternativt försvagas pga interna problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in