Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Vad det är som övertolkas in absurdum vet jag inte, men direktiven ska ju följas. Menar du att Sverige ska strunta i att fullfölja sina åtaganden och dras inför EU-domstolen? Där vankas fällande domar och dyra böter. Kolla upp de länder som ignorerar direktiv.
Det är nog mycket som övertolkas in absurdum, men jag har bäst koll på jakt och vapenfrågor och jag kan komma med ett enkelt och konkret exempel när det gäller skyddsjakt på lodjur.
Vid skyddsjakten så ställer EU kravet att den ska utföras av registrerade jägare. Eftersom alla svenska jägare till skillnad från de flesta andra länder ÄR registrerade genom det statliga jaktkortet så borde ju den registreringen räcka vilket även SJF:s jurister har påpekat.
Men icke, naturligtvis kräver våra myndigheter en extra registrering enbart för lodjursjakt. Sådant är inget som jägarna i andra EU-länder behöver krångla med. Det är just sånt här som jag kallar övertolkning av EU- direktiv.
Det finns massor med liknande exempel men jag orkar bara säga att det räcker att titta på cirkusen kring den svenska vargjakten, den cirkusen pågår bara i just vårt land, i Spanien, slovenien mfl länder så lägger sig inte EU i deras vargjakt.
Fjälljakten är ju en annan cirkus som har uppstått helt i onödan bara för att Eskil Erlandsson fick panik, eller snarare låtsades få panik bara för att EU ställde en enkel fråga om saken.
Som sagt jämför hur sverige tillämpar direktiven jämfört med andra länder och se hur mycket böter som har krävts ut för att andra länder gör andra tolkningar än vi i Bror Duktig-landet.