Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-22, 18:26
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En sak är dock säker, i Sverige är hela etablissemanget tillsammans med sina sängkamrater "journalisterna" rörande överens om att britterna bör stanna inom EU och att federalismen och globaliseringen till varje pris måste fortskrida.

Jo, att svensk mediaelit talar sig för varma för EU är ingen nyhet.

Margot Wallström stod ju för några dagar sedan i Aktuellt-studion och pratade sig för varm för EU:s förträfflighet. Helt oemotsagd!
Citera
2016-06-22, 18:27
Medlem
vegeges avatar
Jisses vad beklämmande det verkar vara för många (svensk media) att Storbritannien (ev.) vill bestämma själva. Ena stunden har man ingen aning om vad ett utträde skulle resultera i men alla "experter" man hittar verkar tämligen övertygad om att man inte bör lämna. Nämner man en positiv grej med ett utträde så hittar man två negativa.

Jag menar, varför så negativa till ett utträde? Medias naturliga inställning borde ju vara att Sverige får chans att visa sig ännu lite godare än alla andra.
Senast redigerad av vegege 2016-06-22 kl. 19:16.
Citera
2016-06-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
Det du missat är att om man tar in Turkiet skulle det totalt vända uppochner på maktbalansen.
Nej, inte missar. Den saken har jag öht inte uttalat mig om. Det var inte frågan.

Det var bara två meningar. Du får ta och fundera över hur du komma så fel på endast två meningar.

Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
Men det kanske inte är underligt att man missar målet med ljusår när man läser skittidningar som DI där de som jobbar där inte får jobb någonannanstans för de anses så inkompetenta att de inte kan få jobb någonsnannastans än inom journalistnischen. En nisch där man får jobb genom vänner eller vem man sugit av.
* Artikeln handlade inte om det. Utan var istället några kommentarer om en debatt. Stor skillnad.

* Lite avslöjande att du anser folk på Aftonbladet och Expressen vara klart mer kompetenta än de på DI.
Citera
2016-06-22, 19:24
Medlem
ace_secs avatar
Nigel Farage intervjuas i AB.

Om Sverige och ett SWEXIT:
– Med tanke på de enorma politiska förändringarna i ert land på kort tid så kan vad som helst hända. Danskarna är definitivt redo för att lämna EU. Liksom holländarna.

– EU är ett dödsdömt projekt. Det kanske fanns behov av det en gång i tiden men inte längre. Det är bara en tidsfråga innan även Sverige ser det.

Kan du se någon fara med en brexit?
– Fara? säger Farage och himlar med de stora ögonen. Fara i att få tillbaka våra gränser, att få tillbaka vår stolthet, få tillbaka vår demokrati? Absolut inte.

Men ekonomin kommer att drabbas?
– Åh, en massa politiker som aldrig haft ett riktigt jobb i hela sitt liv påstår en massa dumma saker. Kostnaden för EU-medlemskapet är numera mycket större än fördelarna.
Senast redigerad av ace_sec 2016-06-22 kl. 19:27.
Citera
2016-06-22, 19:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad det är som övertolkas in absurdum vet jag inte, men direktiven ska ju följas. Menar du att Sverige ska strunta i att fullfölja sina åtaganden och dras inför EU-domstolen? Där vankas fällande domar och dyra böter. Kolla upp de länder som ignorerar direktiv.
Det är nog mycket som övertolkas in absurdum, men jag har bäst koll på jakt och vapenfrågor och jag kan komma med ett enkelt och konkret exempel när det gäller skyddsjakt på lodjur.

Vid skyddsjakten så ställer EU kravet att den ska utföras av registrerade jägare. Eftersom alla svenska jägare till skillnad från de flesta andra länder ÄR registrerade genom det statliga jaktkortet så borde ju den registreringen räcka vilket även SJF:s jurister har påpekat.

Men icke, naturligtvis kräver våra myndigheter en extra registrering enbart för lodjursjakt. Sådant är inget som jägarna i andra EU-länder behöver krångla med. Det är just sånt här som jag kallar övertolkning av EU- direktiv.

Det finns massor med liknande exempel men jag orkar bara säga att det räcker att titta på cirkusen kring den svenska vargjakten, den cirkusen pågår bara i just vårt land, i Spanien, slovenien mfl länder så lägger sig inte EU i deras vargjakt.

Fjälljakten är ju en annan cirkus som har uppstått helt i onödan bara för att Eskil Erlandsson fick panik, eller snarare låtsades få panik bara för att EU ställde en enkel fråga om saken.

Som sagt jämför hur sverige tillämpar direktiven jämfört med andra länder och se hur mycket böter som har krävts ut för att andra länder gör andra tolkningar än vi i Bror Duktig-landet.
Citera
2016-06-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag har nu i flera inlägg beskrivit hur undervecklad demokratin är i Sverige och i EU, den är en vacker fasad som lurar oss att tro att vi, vanligt folk bestämmer. Men du vet lika väl som jag att det inte stämmer, vi är maktlösa. Därför måste vi fortsätta utveckla demokratin, den måste omfatta även ekonomin, för det är avgörande.
* "underutvecklad" är en tämligen betydelselös term som i det här fallet bara säger att du bär på ett emotionellt baserat ogillande.
* Det är vi som bestämmer (genom att rösta) vilka som ska sitta och besluta om lagarna som skall gälla. (Sedan kan jag för all del hålla med om att folk i ett kapitalistiskt land med minimal stat får bestämma mer över sig själva).
* Överhetens styrande omfattar ekonomin i stor utsträckning. I Sverige tar överheten in omkring 45% av allt värde som produceras. Och beslutar om hur man ska slösa bort den.

Citat:
Du måste tydligen ha etiketter på folk, det är synnerligen inskränkt, du diskuterar ju inte ens.
Öppna sinnet och läs det jag skriver och kommentera det om du vill fortsätta diskussionen!
Att man inte accepterar dina fria fantasier är inte detsamma som att man är inskränkt.

Citat:
I Sverige blir vi ca 20 miljarder fattigare varje år, p g a bidragen till EU, bara det är skäl nog för att lämna unionen.
Men nu klagar du på den vänsterpolitik som du ropar efter. Du vill ju att överheten skall vara stor och omfördela. Dvs "av var och en efter förmåga, åt var om en efter behov".
Och eftersom vi i Sverige förmår så beskattas vi, och stödgodset delas ut till bättre behövande, i Grekland ock så. Dvs omfördelning som vänsterfolket ropar efter.

Du borde ju jubla. Nu framstår du bara som en sniken egoist som inte vill få mindre bidrag själv.
Citera
2016-06-22, 19:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nigel Farage intervjuas i AB.

Om Sverige och ett SWEXIT:
– Med tanke på de enorma politiska förändringarna i ert land på kort tid så kan vad som helst hända. Danskarna är definitivt redo för att lämna EU. Liksom holländarna.

– EU är ett dödsdömt projekt. Det kanske fanns behov av det en gång i tiden men inte längre. Det är bara en tidsfråga innan även Sverige ser det.

Kan du se någon fara med en brexit?
– Fara? säger Farage och himlar med de stora ögonen. Fara i att få tillbaka våra gränser, att få tillbaka vår stolthet, få tillbaka vår demokrati? Absolut inte.

Men ekonomin kommer att drabbas?
– Åh, en massa politiker som aldrig haft ett riktigt jobb i hela sitt liv påstår en massa dumma saker. Kostnaden för EU-medlemskapet är numera mycket större än fördelarna.

Det är värre än som så för EU..:

-Nær én av to europeere vil ha folkeavstemning om EU-medlemskap
En meningsmåling utført i ni store EU-land viser at 45 prosent av de spurte vil ha ny folkeavstemning om landets medlemskap. Én av tre vil i så fall stemme for å gå ut av unionen.

(undersökningen är gjord i slutet på mars och början på april i år)

https://www.nrk.no/urix/naer-en-av-to-europeere-vil-ha-folkeavstemning-om-eu-medlemskap-1.12939991

Det är ganska fantastiskt hur man lägger locket på. Men det finns hopp i.o.m att folket ser igenom lögnerna, trots att de ej offentligt rapporteras.., med samma kraft som senaste katt-videon eller någon kändis som går igenom en "traumatisk" skilsmässa..
Senast redigerad av Snapcount 2016-06-22 kl. 19:57.
Citera
2016-06-22, 19:53
Medlem
En gång i tiden vill EU ha Fred i Europa! förhindra nya krig! men vad gör dom?

Hur ser det ut i dag?
Vill EU verkligen ha Fred eller krig?

EU är det värsta maffia! tycker jag.
Citera
2016-06-22, 19:57
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
En gång i tiden vill EU ha Fred i Europa! förhindra nya krig! men vad gör dom?

Hur ser det ut i dag?
Vill EU verkligen ha Fred eller krig?

EU är det värsta maffia! tycker jag.

Well, EU har utvecklats till att finnas till för dess egen skull, inte för medlemsländernas.
Citera
2016-06-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Well, EU har utvecklats till att finnas till för dess egen skull, inte för medlemsländernas.

Håller med dig till 100%

Undrar om folk nån gång öppnar ögonen och se sanningen?
Citera
2016-06-22, 20:12
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En sak är dock säker, i Sverige är hela etablissemanget tillsammans med sina sängkamrater "journalisterna" rörande överens om att britterna bör stanna inom EU och att federalismen och globaliseringen till varje pris måste fortskrida.
Jag röstade för EU och är egentligen för EU-tanken fortfarande. Men jag börjar alltmer hoppas på en Brexit, mycket för att svensk media och de som får uttala sig i media samstämmigt är för att UK ska stanna i EU och knappt någon annan åsikt får utrymme. Typiskt Sverige och svensk media. Kanske jag till och med börjar hålla på Trump i amerikanska valet?
Citera
2016-06-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Jag röstade för EU och är egentligen för EU-tanken fortfarande. Men jag börjar alltmer hoppas på en Brexit, mycket för att svensk media och de som får uttala sig i media samstämmigt är för att UK ska stanna i EU och knappt någon annan åsikt får utrymme. Typiskt Sverige och svensk media. Kanske jag till och med börjar hålla på Trump i amerikanska valet?

Vad Bra att du börjar se verkligheten! Bättre sen än aldrig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in