Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Tack.

Dom står ju bara och citerar folk. Jäkla konstig debatt.
Lobbyisterna har väl lämnat Bryssel, för några veckor i England.
Tycker den känns typisk brittisk?
Inte som käbblet i Sverige
Citera
2016-06-21, 22:11
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
EU-parlamentet kan ge uppmaningar till kommissionen om att initiera lagstiftning. Samma princip som när riksdagen uppmanar regeringen att initiera lagstiftning. Det är möjligt att riksdagen rent tekniskt sett kan föreslå nya lagar. Men det är oväsentligt då det aldrig händer. Den lagstiftande makten (riksdagen/parlamentet) uppmanar den exekutiva makten (regeringen/kommissionen) att administrera den legislativa processen medan de förra övervakar/godkänner densamma. Så här fungerar det i alla moderna parlamentariska demokratier jag känner till. Sverige och EU skiljer sig inte åt på några avgörande punkter.

Snälla, du svarar nu som en motvals käring, jag har ju just påvisat att Riksdagen
har motionsförfarandet i sin verktygslåda, det har ju inte parlamentet i Bryssel.
Motionerna som för övrigt är jätteviktigt för den lilla
demokrati vi fortfarande har kvar.

VARJE proposition en Regering lämnar är ju oftast innan voteringen
tar vid nedsmetad med följdmotioner.

Jag länkade ju till ett DAGSFÄRSKT sådant beslut, där en motion godkändes
och sålunda blir stiftad som lag i lagförslaget !!

Senast redigerad av arbogaerik 2016-06-21 kl. 22:19.
Citera
2016-06-21, 23:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Utfrågningen just nu, den är ju rätt så het alltså. Cameron verkar en smula trängd...
Citera
2016-06-21, 23:43
Medlem
Aragonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Utfrågningen just nu, den är ju rätt så het alltså. Cameron verkar en smula trängd...

Och den ses vars?
Citera
2016-06-21, 23:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragoni
Och den ses vars?
https://youtu.be/U-nwKX6LrC4
Citera
2016-06-21, 23:50
Medlem
In här och rösta "Leave"

https://twitter.com/britainelects/status/745357461209616389
Citera
2016-06-21, 23:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
https://youtu.be/U-nwKX6LrC4

Verkar ju vara en repris, men rolig att se var den!
Citera
2016-06-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Kl 21.00 är det livedebatt på BBC om remain och leave.

Kan någon rapportera!
Omnämnt i DI: http://www.di.se/artiklar/2016/6/21/sista-stora-striden-om-rosterna/

Citat:
”Den enda kontinenten med lägre tillväxt än Europa är Antarktis”, sa Gisela Stuart.
Och det borde väl ge henne en tankeställare då hon förordar just antitillväxtpolitik.

Citat:
”Det är löjligt att hävda att vi får tullar på oss om vi lämnar. Vi tar emot ungefär en femtedel av Tysklands bilexport, 820.000 bilar om året. Kommer de verkligen att lägga skatter på oss?”, sa Boris Johnson och drog ned kvällens första stora applåder.
Det var också lite verklighetsfrånvänt. Kan EU införa bankskatt och skada sig själva, så kan dom väl lägga tullar mot UK.

Citat:
Vid hans sida i debatten stod energiminister Andrea Leadsom. Hon sa bland annat att EU planerar att plocka in Turkiet som medlem – vilket stannasidan direkt slog ned som lögn.
Inte så att jag vill förorda att man tar in Turkiet direkt men gjorde man det skulle tillväxten inom EU öka. Det observationen borde leda till viss självrannsakan om den politik man för.

Citat:
Britterna kan börja rösta kl 7 på torsdagen. Det kommer ingen officiell valprognos när lokalerna stänger kl 22 utan resultaten från valdistrikten droppar in under natten.

Tankesmedjan Open Europe räknar med ett valresultat kl 5 lokal tid – om det inte blir mycket jämnt.
Blir lite spännande.
Citera
2016-06-22, 01:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
In här och rösta "Leave"

https://twitter.com/britainelects/status/745357461209616389

Verkar vara många som röstar Leave nu efter debatten?
Citera
2016-06-22, 07:45
Medlem
humanlifes avatar
Leave leder med en procentenhet, alltid något, men hoppas övervikten blir större.
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
Citera
2016-06-22, 07:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För tredje gången frågar jag om du står bakom den svenska demokratiska parlamentarismen som den ser ut idag?

Eftersom du duckar så utgår jag ifrån att du tillhör de vänsterextrema. Eller fascisterna. Bra att veta i sammanhanget.
Jag har nu i flera inlägg beskrivit hur undervecklad demokratin är i Sverige och i EU, den är en vacker fasad som lurar oss att tro att vi, vanligt folk bestämmer. Men du vet lika väl som jag att det inte stämmer, vi är maktlösa. Därför måste vi fortsätta utveckla demokratin, den måste omfatta även ekonomin, för det är avgörande.

Du måste tydligen ha etiketter på folk, det är synnerligen inskränkt, du diskuterar ju inte ens.
Öppna sinnet och läs det jag skriver och kommentera det om du vill fortsätta diskussionen!

Det bästa britterna kan göra inför omröstningen är att sluta lyssna på politikerna och istället utgå från sin egen verklighet. Har EU gjort nytta för dem? Troligen inte.

I Sverige blir vi ca 20 miljarder fattigare varje år, p g a bidragen till EU, bara det är skäl nog för att lämna unionen.
Citera
2016-06-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Snälla, du svarar nu som en motvals käring, jag har ju just påvisat att Riksdagen
har motionsförfarandet i sin verktygslåda, det har ju inte parlamentet i Bryssel.
Motionerna som för övrigt är jätteviktigt för den lilla
demokrati vi fortfarande har kvar.

VARJE proposition en Regering lämnar är ju oftast innan voteringen
tar vid nedsmetad med följdmotioner.

Jag länkade ju till ett DAGSFÄRSKT sådant beslut, där en motion godkändes
och sålunda blir stiftad som lag i lagförslaget !!

Läser du överhuvudtaget dina egna länkar? Det står ju klart och tydligt i motionen att det inte är ett lagförslag i sig självt utan en uppmaning till regeringen att revidera sitt lagförslag i den riktning som motionen anför. Dvs det handlar inte ens om något initiativ utan om riksdagen som ren och skär remissinstans. Det är exakt sådant som EU-parlamentet sysslar med hela dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in