2016-06-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Bevis och bevis, det finns inget "1+41=Gud" bevis. Dock finns det starka indikationer på att det vi kallar "Gud" existerar.

Nyckeln till att förstå detta är att förstå kvantmekaniken jag gått igenom.

Mvh
Ok, men då väntar jag tills den vetenskapliga teorin om detta är "klar". Den borde ju rimligtvis i så fall komma fram till samma sak som dig?
Citera
2016-06-22, 13:39
Medlem
snus-spyans avatar
Djävulen gömmer sig i ord som "empati" medkänsla" och liknande, vad är världen på väg, den är på väg mot perversitet och islam och anti-Kristenhet, och vad pratar alla kärringar i tv sofforna om? jo, de orden. Vilken dag hände attentaten i Paris, fredagen den 13

Det är också helt uppenbart att det finns mer än den fysiska världen, vårt medvetande, det kan inte förklaras av forskning, det kan kopplas till en del av hjärnan men hur vi kan uppleva allt, ni vet. och det som vi utforskat i universum är olika slags vågor, men bara saker vi kan se och höra, men hur ska vi kunna mäta saker som vi inte vet om de finns, och hur det finns, möjligheterna är oändliga
Citera
2016-06-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus-spyan
Djävulen gömmer sig i ord som "empati" medkänsla" och liknande, vad är världen på väg, den är på väg mot perversitet och islam och anti-Kristenhet, och vad pratar alla kärringar i tv sofforna om? jo, de orden. Vilken dag hände attentaten i Paris, fredagen den 13

Det är också helt uppenbart att det finns mer än den fysiska världen, vårt medvetande, det kan inte förklaras av forskning, det kan kopplas till en del av hjärnan men hur vi kan uppleva allt, ni vet. och det som vi utforskat i universum är olika slags vågor, men bara saker vi kan se och höra, men hur ska vi kunna mäta saker som vi inte vet om de finns, och hur det finns, möjligheterna är oändliga
Kanske det. Så "jag vet inte" är väl det ärligaste svaret när man inte vet någonting. Tycker du inte?
Citera
2016-06-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, men då väntar jag tills den vetenskapliga teorin om detta är "klar". Den borde ju rimligtvis i så fall komma fram till samma sak som dig?

Vetenskap och filosofi är inte samma sak
Citera
2016-06-22, 14:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Nej precis, växtriket och örtsalvan är absolut inte samma sak, men innan örtsalvan får verkan för människan, krävs filosofiskt övervägande. Eller tråden och skjortan är inte alls smma sak, men ingen skjorta utan trådar.

En teori, bildas via filosofiska ställningstagande.. det är med filosofin man också får fram t.ex konsekdvensanalyser.. så man vet att man är på rätt väg, att teorin HÅLLER och kan efterlevas.

Vad ser vi inom exegetisk bibeltolkning.. för det första finns 289 000 olika gudar, ur detta försöker man förhålal sig till minst fyra världsreligioner, som var och en håller x antal sekter med i sin tur ytterligare fraktionerade värdegrunder.. och ur detta, försöker man komma fram till motiv som ska tjäna som underlag för fortsatt tilltro till "guden" , i bestämd form, den där monoguen, som TROTS ALLT, ÄNDÅ.. och det är detta som är så förskräckligt.. landar på en "personlig gud" med MIN gud .. mot DIN gud....

mystiskt ju, och allt utom definition och allt utom samsyn, det sakans t.o.m konsensus i den teistiska trosuppfattningen, en indier i putramahatrasutrastaden har helt annan dogma än vad den kristne norrlänningen i kiruna har, de kan inte byta plats.. de förordar helt olika etiska spelregler och lever vitt skilda li, för deras monogud, visar sig vara inte ha allmakt allsyn.. skulle allsmäktigheten vara mer än tomam ord, då skulle de kunna slå sina påsar ihop, men det sker aldrig.. sådan gud som omtalas så vitt o brett om, är så splittrad att det göder tyvärr krigsutbrott lite då och då, allt med anledning av den EGNA gudshävden. Som du gjort här också.

Du sj'lv, kan inte vara källan till gudsbevis. Som så många tror "man hittar gud inom sig själv" - det är bullshit och kan avfärdas.
Citera
2016-06-22, 15:18
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår ang kvantfysiken?
Det mesta.

Citat:
Hur vet du att det är en misstolkning? Och vad i så fall är den rätta tolkningen?
Det rätta svaret på din fråga angående vågfunktionen vet jag inte. Poängen är att DITT svar (gud) verkar sakna grund.

1. Du har av någon anledning valt att presentera en dikotomi mellan solipsism och teism och sedan menar du att teism är mer rationellt. Inget särskilt bra argument.

2. Du förstår inte vad vågfunktions-kollapsen beror på, därför finns gud. God of the gaps, alltså.
Citera
2016-06-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det mesta.

Det rätta svaret på din fråga angående vågfunktionen vet jag inte. Poängen är att DITT svar (gud) verkar sakna grund.

1. Du har av någon anledning valt att presentera en dikotomi mellan solipsism och teism och sedan menar du att teism är mer rationellt. Inget särskilt bra argument.

2. Du förstår inte vad vågfunktions-kollapsen beror på, därför finns gud. God of the gaps, alltså.

1. Jag presenterar alternativ som är kompatibla med resultaten i kvantmekaniken jag gått igenom. Har du flera andra alternativ som är kompatibla med resultaten så får du, som sagt, gärna dela med dig av dessa.

2. Du skriver att du inte förstår "det mesta" ang kvantfysiken, på vilka grunder kan du då skriva att min slutsats är fel. "Jag förstår inte, Gud finns inte därför inte." Vad ska man kalla detta? "Atheism of the gaps"? "Stupidity of the gaps"?
Citera
2016-06-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ok, du får testa din teori på någon som inte är lika trög som jag. Är det så att du bevisar Gud så får jag antagligen höra om det på Tv och nyheterna?
Citera
2016-06-22, 15:52
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det har bevisats att det inte är mätningen som får partiklarna att kollapsa. I en studie från 1994 konstaterades det att det inte är själva mätningen som kollapsar vågfunktionen utan kunskapen hos observatören.

(http://iopscience.iop.org/0954-8998/6/3/002)

"The good thing about science is that it's true wheter you believe in it or not" ~ Niell deGrasse Tyson
Starta då en tråd i fysikdelen av forumet där det huserar många kunniga i ämnet så får du mer kvalificerade analyser av ditt resultat som du menar är ett fysikaliskt bevis.
Citera
2016-06-22, 16:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det har bevisats att det inte är mätningen som får partiklarna att kollapsa. I en studie från 1994 konstaterades det att det inte är själva mätningen som kollapsar vågfunktionen utan kunskapen hos observatören.

(http://iopscience.iop.org/0954-8998/6/3/002)

"The good thing about science is that it's true wheter you believe in it or not" ~ Niell deGrasse Tyson

Eftersom artiklen inte är till allmän offentlig beskådande föreslår jag att du talar om vad den säger.

Det lite som sägs öppet i din länk indikerar att det tydligen rör sig om en hypotes.
Citera
2016-06-22, 16:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Starta då en tråd i fysikdelen av forumet där det huserar många kunniga i ämnet så får du mer kvalificerade analyser av ditt resultat som du menar är ett fysikaliskt bevis.

Vi är några på religionsforumet som skulle kunne klara av att relatera till detta.
Citera
2016-06-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, du får testa din teori på någon som inte är lika trög som jag. Är det så att du bevisar Gud så får jag antagligen höra om det på Tv och nyheterna?

Du kan ge dig fan på att jag kommer vara på TV när detta blir känt (om inte någon här på fb snor min "teori" dvs)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in