2016-06-22, 14:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte om du flugit över Sverige nån gång, har du det så borde du sett att mark har vi hur mycket som helst av.
Jag skrev attraktiv mark.

Det finns redan ställen där marknadshyror råder eftersom ingen vill bo där och bolagen kan inte ens komma upp i den reglerade hyran. Hyreshus i urskogen är inte riktigt vad vi pratar om här.
2016-06-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag skrev attraktiv mark.

Det finns redan ställen där marknadshyror råder eftersom ingen vill bo där och bolagen kan inte ens komma upp i den reglerade hyran. Hyreshus i urskogen är inte riktigt vad vi pratar om här.
Hade jag inte varit så lat så hade jag byggt en helt ny stad mitt ute i skogen med infrastruktur, skolor, butiker osv..
2016-06-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
wow, ytterligare en snygg totalsågning

jag gissar på +1,5% Sthlm BR när Valueguard kommer kl 9.

Hur mår du efter senaste tidens ras ?

http://www.valueguard.se/sverigebr
2016-06-22, 14:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Hade jag inte varit så lat så hade jag byggt en helt ny stad mitt ute i skogen med infrastruktur, skolor, butiker osv..
Bygg någon form av produktionsindustri istället. Då kommer området bli attraktivt och någon annan bygger bostäderna.
2016-06-22, 15:04
Medlem
Citat:
Bygg någon form av produktionsindustri istället. Då kommer området bli attraktivt och någon annan bygger bostäderna.
Ja nåt får det bli med all dötid man har
2016-06-22, 15:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja nåt får det bli med all dötid man har
Eller varför inte en flyktingförläggning? En sådan kan byggas på billig mark och folk på flykt verkar det inte bli brist på inom närtid.
Bert verkar gå med vinst och behöver lite konkurrens.
2016-06-22, 16:18
Medlem
Trillskes avatar
Ja, oavsett utveckling framöver tycker jag vissa i den här tråden ska passa på att observera verkligheten en stund. Det är ju nämligen så att för närvarande behöver ingen tydligen bo längre. Det är köparens marknad; säljer man i Stockholm idag ska man vara glad om det visar -10%. Till och med lite finare objekt har enstaka visningar där folk kliver in och fnyser lite, lägenheten dras tillbaka; de fåtal köparna tar det i lugn ro och tittar på flera objekt samtidigt utan stress.

Nu är det ju överhuvudtaget en dålig tid att sälja, så dippen är inte poängen. Poängen är att det kan vara ett bra tillfälle att fundera över de bisarra argumenten som finns för att försöka påstå att marknaden inte kan krascha.
2016-06-22, 16:32
Medlem
Jag förstår heller inte. Alla lägenheter som ligger i Vasastan/Östermalm och som är renoverade/fräscha, har balkong etc försvinner med massor av bud på en gång.

Förstår att man är orolig om man köpte en 25 kvm i Sundbyberg för 2 500 000:- men samtidigt sparar det nog en massa stress iom man vet att man kan bo där så länge man vill utan att flytta som en dåre =)
2016-06-22, 16:33
Medlem
Citat:
Eller varför inte en flyktingförläggning? En sådan kan byggas på billig mark och folk på flykt verkar det inte bli brist på inom närtid.
Bert verkar gå med vinst och behöver lite konkurrens.
Kanske inte så smart att starta flyktingförläggning när de slutat ta in flyktingar.
2016-06-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Jag förstår heller inte. Alla lägenheter som ligger i Vasastan/Östermalm och som är renoverade/fräscha, har balkong etc försvinner med massor av bud på en gång.

Förstår att man är orolig om man köpte en 25 kvm i Sundbyberg för 2 500 000:- men samtidigt sparar det nog en massa stress iom man vet att man kan bo där så länge man vill utan att flytta som en dåre =)

Min gissning är att ingen substaniell och ihhållande nedgång kommer ske innan räntan går upp. Efter nästa reporänta-besked där den stannar där den är kommer status-quo bli återställt.
2016-06-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toekn
Min gissning är att ingen substaniell och ihhållande nedgång kommer ske innan räntan går upp. Efter nästa reporänta-besked där den stannar där den är kommer status-quo bli återställt.

Så enkelt att välja att blunda, rena förhoppningar.
2016-06-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så enkelt att välja att blunda, rena förhoppningar.

Jag är på jakt efter lägenhet, så låga priser är bra för mig.

I egenskap av potentiel köpare så har jag kollar runt lite på lägenheter i Stockholm (just nu finns få).

Jag såg en i Solna där senaste budet ligger på 100'000 kr/m2 (förvisso endast 24kvm). Såg en intressant i Vasastan där det har just nu budats upp till 90'000 kr/kvm för 40 kvm. En i utkanten av Vasastan vid Vanadislundet är senaste budet för 108'000kr/kvm.

Detta är ju endast anekdotiskt, men att priserna har gått ner efter rush innan ammorteringskrav är ju inte så märkligt egentligen, bufferten är tommare än vanligt just nu, och dessutom är sommaren generellt långsam. Det vore ju BRA för mig om priserna gick ner, men vet inte om jag tror att dom kommer fortsätta gå ner 5% var månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in