Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-22, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
I Sverige blir vi ca 20 miljarder fattigare varje år, p g a bidragen till EU, bara det är skäl nog för att lämna unionen.

Och någon annan är 20 miljarder rikare. Någon annan som var betydligt fattigare till att börja med. Även kallat omfördelning. Om man är emot sådan, vilket man givetvis kan vara, så bör man även kritisera a-kassan och u-landsbiståndet, två saker som kostar betydligt mer än EU-transfereringar.
Citera
2016-06-22, 08:49
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Och någon annan är 20 miljarder rikare. Någon annan som var betydligt fattigare till att börja med. Även kallat omfördelning. Om man är emot sådan, vilket man givetvis kan vara, så bör man även kritisera a-kassan och u-landsbiståndet, två saker som kostar betydligt mer än EU-transfereringar.

Off topic
A-kassa är en försäkring som man måste kvalificera sig för att få ta del av.

Citat:
Det finns inget lättare här i världen än att spendera andras pengar…

On topic

Jag tyckte att 'leave'-kampanjen gjorde ett vederhäftigt intryck under 'The Great Debate' på BBC igår, och då i synnerhet Boris Johnson.
Khan gjorde ett väldigt aggresivt intryck, vilket kanske kan tillskrivas att han inte hade ätit på 19 timmar pga Ramadan.

Skall bli intressant att se om gårdagens debatt får något genomslag i opinionen.
Senast redigerad av Vadaadaa 2016-06-22 kl. 09:01.
Citera
2016-06-22, 09:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag har nu i flera inlägg beskrivit hur undervecklad demokratin är i Sverige och i EU, den är en vacker fasad som lurar oss att tro att vi, vanligt folk bestämmer. Men du vet lika väl som jag att det inte stämmer, vi är maktlösa. Därför måste vi fortsätta utveckla demokratin, den måste omfatta även ekonomin, för det är avgörande.

Du måste tydligen ha etiketter på folk, det är synnerligen inskränkt, du diskuterar ju inte ens.
Öppna sinnet och läs det jag skriver och kommentera det om du vill fortsätta diskussionen!

Det bästa britterna kan göra inför omröstningen är att sluta lyssna på politikerna och istället utgå från sin egen verklighet. Har EU gjort nytta för dem? Troligen inte.

I Sverige blir vi ca 20 miljarder fattigare varje år, p g a bidragen till EU, bara det är skäl nog för att lämna unionen.

Du har fortfarande ännu inte svarat på om du är för den nuvarande svenska parlamentarismen. För mig är det grundläggande och handlar inte om att sätta etiketter på folk.
Citera
2016-06-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Allt är riggat, NWO regerar, människor är mest som en fårskock dvs lydiga o lätta att manipulera.

Samma tongångar rådde inför vår EG omröstning på 90 talet, hot hit o dit från PK o finanseliten, fan vad dom är rädda att inte allt går som på räls.

Leave snälla!

Jag skule vilja att någon lämnade för att se hur dessa fantasiexperiment skulle hantera krisen eller bortfallet av miljarders miljarder. Jag tror att alla andra hade varit tvungna att kompensera bortfallet på något sätt. Min gissning är att även om det blir ett nej så kommer man att valfuska som man gjort i Frankrike och Österrike. Där alla är överens om att etabileemanget valfuskat men man gjort det i medborgarnas intresse så man kan fortsätta bygga luftslott och släppa in horder av vildsinta kriminella vildar. Om man ständigt i opinionsundersökningarna visar att de båda sidorna är nära varandra så blir det enklare för allmänheten att acceptera om man får för sig att valfuska. Skulle det bli ett "ja" hoopas jag att britterna reagerar på något sätt. Tror inte att brittiska folket vill fortsätta leva i ett eu slaveri och jag tror de är tillräckligt smarta för att fatta att om man lånar pengar så är det smartare att spendera dem i landet och inte att ge bort dem till papegojor i bryssel som i sin tur ger bort dem till en turkisk pedofil.
Citera
2016-06-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Omnämnt i DI: http://www.di.se/artiklar/2016/6/21/sista-stora-striden-om-rosterna/

Inte så att jag vill förorda att man tar in Turkiet direkt men gjorde man det skulle tillväxten inom EU öka. Det observationen borde leda till viss självrannsakan om den politik man för.

Det du missat är att om man tar in Turkiet skulle det totalt vända uppochner på maktbalansen. Men det kanske inte är underligt att man missar målet med ljusår när man läser skittidningar som DI där de som jobbar där inte får jobb någonannanstans för de anses så inkompetenta att de inte kan få jobb någonsnannastans än inom journalistnischen. En nisch där man får jobb genom vänner eller vem man sugit av.
Citera
2016-06-22, 10:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du har fortfarande ännu inte svarat på om du är för den nuvarande svenska parlamentarismen. För mig är det grundläggande och handlar inte om att sätta etiketter på folk.
Nu måste jag tyvärr konstatera att du verkar ha problem med läsförståelsen och tydligen vill du inte heller diskutera.
Citera
2016-06-22, 10:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vilka länder, vilka folk har blivit rikare genom denna omfördelning?
Grekerna har fått mycket "bistånd", men folket har blivit mycket fattigare, pengarna har gått till att betala skulder.
EU upprätthåller också ett ohållbart jordbruk, som t ex innebär att Sverige inte längre är det minsta självförsörjande, vilket är en farlig situation.

EU är en jättedyr organisation i sig själv, vi försörjer i själva verket flera tusen byråkrater och politiker, som inte leder utvecklingen framåt det minsta. Ett tag trodde jag att klimatfrågan skulle bli lättare att hantera via EU-medlemskapet, men inte ens där går det framåt. De snackar bara och sånt kostar multum!
Citera
2016-06-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
I polls of polls står det lika nu (https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/). Pga det hemska mordet så fick brexit en backlash men det verkar vara temporärt. En historisk chans hoppas och tror inte att britterna går på globalisternas skrämselpropaganda.

Om jag fattat det rätt så är det jämnt möjligen lite fördel Brexit i pollen (se länk i citatet). När det gäller bet så beror det väl på hur många som satsat på den ena eller andra sidan som driver oddsen? I så fall säger inte det så mycket

Sammanfatningsvis, svårt och se hur det ska gå imorgon.
Citera
2016-06-22, 11:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Om jag fattat det rätt så är det jämnt möjligen lite fördel Brexit i pollen (se länk i citatet). När det gäller bet så beror det väl på hur många som satsat på den ena eller andra sidan som driver oddsen? I så fall säger inte det så mycket

Sammanfatningsvis, svårt och se hur det ska gå imorgon.

Nej, Leave har 45 % och Remain har 44 % idag.

Angående bet, så är det väl pengarna som styr resultatet där, inte folks vilja. Det är lätt att manipulera för dem med stålar, varav de flesta troligen tillhör Remain-sidan. Så det är nog förklaringen till det låga oddset för remain. Det verkar vara ett sätt att styra opinionen.
Citera
2016-06-22, 11:45
Medlem
Citat:
Vilka länder, vilka folk har blivit rikare genom denna omfördelning?

Förut Sydeuropa, numera Östeuropa. Betänk att på 70-talet hade Spanien, Portugal och Grekland samma BNP/capita som Turkiet. Nu är de 3-4 gånger rikare. Man kan inte säga annat än att det är ett lyckat användande av bistånd.

Citat:
Grekerna har fått mycket "bistånd", men folket har blivit mycket fattigare, pengarna har gått till att betala skulder.

Det är svårt att veta om du bara uttrycker dig dåligt i skrift eller verkligen är så urbota dum som du ger sken av. De strukturbidrag som Grekland får går, som allt annat strukturbidrag från EU, direkt till investeringar i infrastruktur och jordbruk. Inga EU-pengar har gått till att betala av grekiska skulder (det är ECB som står för fiolerna där, och som alla vet är varken Sverige eller Storbritannien med i ECB).

Citat:
EU upprätthåller också ett ohållbart jordbruk, som t ex innebär att Sverige inte längre är det minsta självförsörjande, vilket är en farlig situation.

Sveriges jordbruk är ohållbart eftersom vi har nationella lagar som överlag är helt puckade. EUs jordbruk går däremot utmärkt. Hur annars kan EU, med sin täta befolkning och avancerade ekonomi, vara en av världens största livsmedelsexportörer?

Citat:
EU är en jättedyr organisation i sig själv, vi försörjer i själva verket flera tusen byråkrater och politiker, som inte leder utvecklingen framåt det minsta. Ett tag trodde jag att klimatfrågan skulle bli lättare att hantera via EU-medlemskapet, men inte ens där går det framåt. De snackar bara och sånt kostar multum!

EUs byråkrati är faktiskt ganska slimmad. Per capita kostar riksdag och regering betydligt mer än EU-byråkratin.
Citera
2016-06-22, 12:09
Medlem
Citat:
EUs byråkrati är faktiskt ganska slimmad. Per capita kostar riksdag och regering betydligt mer än EU-byråkratin.

Men Sveriges regering och riksdag är väl störst (=kostar mest) i västvärlden per capita? dålig jämförelse.
Senast redigerad av VanDick 2016-06-22 kl. 12:12.
Citera
2016-06-22, 12:33
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Och den omfördelningen är till största delen jordbruksstöd, att detta går till någon som var betydligt fattigare från början är tveksamt.
Problemet med EU är att deras grundlagsfästa neoliberal ekonomiska dogmer bromsar tillväxt och utveckling. Det är bara att jämföra vad som åstadkoms i väst efter vk2, under ett par decennier, i allmän välståndsutveckling och hur det ser ut i EU:s östländer. Alla dessa finns med på Världsbankens karta över länder där det finna folk som lever på mindre än $2/dag. Att bedriva en politik som gjordes då har EU gjort olaglig, FDR:s politik för att komma tillrätta med depressionen hade varit olaglig i dagens EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in