Citat:
Ursprungligen postat av
affekaffe
Du försöker slingra dig värre än en orm.
Han är 18 år med noll erfarenhet så alternativen är inte många inom sälj. TM är i stort sätt den enda garantin och dessutom är det en utmärkt start på sin säljkarriär. Som jag nämnt tidigare så är TM en sjukt bra säljutbildning med rätt coachning. Dessutom är det nästan så att de som bemästrat telesäljet kommer även klara av Face 2 Face galant. Det finns dock undantag precis som sämre allt annat
Ju mer jag läser av dina inlägg desto mer övertygad blir jag att du aldrig jobbat med sälj. Att vara säljare handlar om att tävla om vem som har mest pengar I slutet på månaden, pengar är den ultimata drivkraften för alla toppsäljarna och detta borde du veta om du jobbat inom sälj.
Nog om det jag låter TS avgöra själv vad som låter bäst i hans öron. Trollförsök eller fakta!

Som jag redan nämnt så jobbar jag inte alls som säljare, jag jobbar som ekonom. Som jag också nämnde så arbetar jag på ett fortune 500 företag där de allra flesta säljarna jag vet är civilingenjörer, och jag kan lova dig att ingen kommer från TM. Att tävla om vem som kan göra flest smådeals på TM kan väl vara nåt för vissa, men för riktiga tunga säljtjänster så krävs djup kunskap för att få förtroende. Där ingår formell utbildning, men även att kunna produkterna, marknaden osv..Det tar många år att komma dit, så för TS gäller det att komma in på rätt företag, med ett arbete som sysslar med någon enklare del av säljprocessen (eftersom han saknar erfarenhet), samt att utbilda sig inom området han vill sälja till.
Det du inte verkar förstå, vilket jag antar beror på att du jobbat för småföretag som säljer enklare produkter, är att kvalificerade sälj är en kunskapsbransch precis som alla andra "riktiga" yrken. Det är inte någon fånig tävling där man ska sälja fler mobilabonnemang än sin polare.
Till TS, om du vill ta den enkla vägen, som att exempelvis skippa utbildning, så visst satsa på TM. Jag råder dig starkt att inte tänka kortsiktigt, fundera på var du vill vara om 20 år. Att göra karriär är en maraton och inte en sprint..