2016-06-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var därför jag skrev "eller?" Så nej, jag gick inte händelserna i förväg.
Men du påstår ju ändå saker om Gud nu, "tidlös" , "god" ( enligt vem?) och liknande påståenden.
Så jag hade ju lite rätt i mitt antagande. Hur har du tagit reda på dom sakerna om Gud?

Du gick händelserna i förväg. Något som jag förstått kan vara vanligt hos Guds-förnekare.

Vi diskuterar Guds bevis här. Du frågar frågor om Guds egenskaper, vilken Gud, varför Gud gör vissa saker. Jag svarar att jag inte vet mycket om Gud mer än Hans allsmäktighet, tidlöshet, godhet osv.

Varför ifrågasätter du en definition av Gud som är allmänt accepterad?
Citera
2016-06-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Du gick händelserna i förväg. Något som jag förstått kan vara vanligt hos Guds-förnekare.

Vi diskuterar Guds bevis här. Du frågar frågor om Guds egenskaper, vilken Gud, varför Gud gör vissa saker. Jag svarar att jag inte vet mycket om Gud mer än Hans allsmäktighet, tidlöshet, godhet osv.

Varför ifrågasätter du en definition av Gud som är allmänt accepterad?
Hur gick jag händelserna i förväg? Du "visste" ju saker om guden du tror på? Baserat på att det är "allmänt accepterat" dessutom. Du påstår nu, återigen, att du vet saker om Gud. Det låter otroligt i mina öron.
Citera
2016-06-21, 22:42
Medlem
Citat:
Hur gick jag händelserna i förväg? Du "visste" ju saker om guden du tror på? Baserat på att det är "allmänt accepterat" dessutom. Du påstår nu, återigen, att du vet saker om Gud. Det låter otroligt i mina öron.

Jag vet att den Gud som diskuteras här av mig är allsmäktig osv osv.

Det jag säger är att jag vet definitionen av den Gud. Och jag tror att de egenskaperna stämmer med det väsen som har skapat universum (och som de flesta kallar "Gud").
Citera
2016-06-21, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vet att den Gud som diskuteras här av mig är allsmäktig osv osv.

Det jag säger är att jag vet definitionen av den Gud. Och jag tror att de egenskaperna stämmer med det väsen som har skapat universum (och som de flesta kallar "Gud").
Ja, det var annorlunda. Problemet ör att ingen har varit i närheten av att bevisa denna Gud. Inte vad jag vet i alla fall. Och säkert har hundratusentals försökt genom åren.
Citera
2016-06-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ja, det var annorlunda. Problemet ör att ingen har varit i närheten av att bevisa denna Gud. Inte vad jag vet i alla fall. Och säkert har hundratusentals försökt genom åren.

Det beror på vad man menar med bevisa också. Det finns filosofiska argument som kan bevisa Gud.

Jag kom dock med ett vetenskapligt bevis för Guds existens.
Citera
2016-06-21, 23:02
Medlem
Citat:
Det beror på vad man menar med bevisa också. Det finns filosofiska argument som kan bevisa Gud.

Oj, var då? Har du, av alla, helt plötsligt bevisat Gud?
Jag har för mig att det enda jag sett är "hur skulle det annars gått till"?
Citera
2016-06-21, 23:09
Medlem
Citat:

Ja, det har jag. Du kan börja med att kolla mina tidigare inlägg. Har du frågor får jag återkomma.
Citera
2016-06-21, 23:47
Medlem
Citat:

http://maverickphilosopher.typepad.com/maverick_philosopher/2009/07/consciousness-and-the-conservation-of-energy.html
Citera
2016-06-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ja, det har jag. Du kan börja med att kolla mina tidigare inlägg. Har du frågor får jag återkomma.
Jag har följt denna tråd hyfsat bra. Jag tror jag skulle komma ihåg om någon hade bevisat Gud.
Citera
2016-06-22, 01:54
Medlem
Citat:
Av solipsism (jag hoppas inte att jag ska behöva förklara varför denna syn är galen) och teism (Gud). Är Gud det mest rationella alternativet.
Möjligtvis, men det är som sagt ganska ointressant eftersom det bara rör sig om en falsk dikotomi.

Citat:
Förresten vilka är "alla" "andra alternativ"? Kan du ge några exempel på dessa andra alternativ?
Att vi inte vet varför universum finns är ett alternativ. Det är det enda korrekta svaret också för tillfället, oavsett hur mycket new age flummande och falska dikotomier du kommer med.

Eller kan du bevisa att solipsism och teism är de enda två alternativen som finns?

Det är nämligen ganska enkelt att "bevisa" saker och ting genom att hitta på enbart två alternativ och sedan säga att den ena av dem är sann eftersom den andra är mer osannolik. Det har man ju sett oändligt med exempel på i den här tråden.
Citera
2016-06-22, 02:04
Medlem
Citat:

...Jag svarar att jag inte vet mycket om Gud mer än Hans allsmäktighet, tidlöshet, godhet osv.
En aning motsägelsefullt?
Att du "vet" att en (hypotetisk) gud är allsmäktig, tidlös och god går inte riktigt ihop med att du "inte vet mycket om gud".
Citera
2016-06-22, 02:07
Medlem
Citat:
En falsk dikotomi baserat på en new age misstolkning av kvantfysiken är inget vetenskapligt bevis. Det är ett argumentationsfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in