2016-06-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det där är inget svar, hur ska "rättssamhället" skydda personer som väljer att välja bort det skydd som kan fås?

Om personen som fallet gäller ställt upp på de regler som gäller i ett civiliserat samhälle så hade det skydd som kan erbjudas verkställts.

Ska vi ta till verktyget omyndighetsförklaring om personen inte vill samarbeta?

OM detta är vad som gäller vid en anmälan om våldsbrott i "nära relationer" då skall lagen skrivas om. En skärpning behövs definitivt.

I Mellantiden kan dom börja tillämpa den lag som redan finns. Se tidigare postares inlägg.
Citera
2016-06-21, 21:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OM detta är vad som gäller vid en anmälan om våldsbrott i "nära relationer" då skall lagen skrivas om. En skärpning behövs definitivt.

I Mellantiden kan dom börja tillämpa den lag som redan finns. Se tidigare postares inlägg.

Men skärp dig, om inte anmälaren vill samarbeta vad fan kan göras från myndigheterna göra då?

Andra postares trams bryr jag mig föga i.
Citera
2016-06-21, 21:38
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Ni som lägger skuld på kvinnorna
Har ni någonsin varit skräckslagna, nästan skrämda från vettet av någon annan person?

Om inte kan ni inte uttala er om hur man som kvinna ska agera när en galen karl hotar en.

Man gör allt för att överleva och att ens nära och kära ska överleva.

Så håll nu snattran era patetiska kräk.

Gör man allt för att ens nära och kära ska överleva när man vägrar att acceptera samhällets hjälp samt juridiskt skyddar gärningsmannen genom att vägra att vittna/informera relevanta myndigheter om gärningsmannens otäckheter? Givet att samhället kräver att jag ska agera för att förhindra att människor som inte ens vill ha hjälp blir misshandlade/våldtagna/antastade/mördade av människor jag aldrig träffat, tycker jag att det är rimligt att åtminstone kräva att de inblandade kan tänka över sitt agerande först.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
De killar som har råkat illa ut pga GM har inte sökt sig till hans sällskap. De har haft jobb - ex. spärrvakt - eller liknande så att de har tvingats möta GM. Jag tror inte att de skulle ha något som helst intresse av fortsatt umgänge med GM.

Men tjejerna som först klagar över hur illa behandlade de har blivit av just GM fortsätter umgänget med honom - och klagar vidare..

Håller helt med.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Tydligen kan man hitta skyddade boende och även får det att stänga.
http://www.sydsvenskan.se/2016-06-08/hot-far-skyddat-boende-att-stanga

"Hot får skyddat boende att stänga

Kvinnojouren i Södertälje lägger ner sitt skyddade boende och tre av fyra anställda har varslats om uppsägning. Verksamheten tvingas stänga efter hot, bland annat har boendet utsatts för skottlossning, rapporterar SVT Södertälje.
Det här innebär att Södertälje nu står helt utan ett skyddat boende för utsatta kvinnor och barn."

Samtliga "skyddade" boenden för kvinnor i Sverige bör förmodligen stängas, eftersom de utgör kraftig mansdiskriminering och underlig felprioritering där den mest privilegierade och minst utsatta könet får kraftigt överrepresenterad hjälp när det gäller hot och våld. Hur många män får skyddat boende om de uppger sig vara utsatta? I princip inga trots att de löper flera gånger högre risk att bli utsatta för nästan allt otäckt förutom vissa sexualbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ja det är viktigt att tjejer inser att man enbart bör dejta normala empatiska helyllekillar som Sno till exempel.
Att ensidigt lägga skulden på en återfallsdräpare är i grunden inte lika produktivt som att granska offrets förehavanden.

Det är dock ingen som tycker att återfallsmördaren är en bra person. Däremot är det givetvis så att en relativt liten andel drägg står för en enorm mängd av brottsligheten, och om man inte skyr dessa avarter som pesten ökar man drastiskt risken för att själv bli utsatt.

Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Det är precis vad jag gör, och jag gör det för att försöka visa hur dumt och verklighetsfrånvänt det är att resonera som du gör. De flesta män som mördar sina partners ser inte ut som MJ. Att nån har tatueringar på hjässan kan inte tas som en intäkt för vare sig det ena eller det andra i det här avseendet.

Jag förstår att det är viktigt för dig och många andra här som inte har tatueringar på huvudet att skylla alla världens ondska och kvinnovåld på denna grupp, men det är inte sant och skapar en falsk trygghet. Den bistra sanningen är att de allra flesta män som hatar kvinnor ser ut som "helt vanliga killar" och beter sig också som sådana. Att då säga att vi ska lära oss att döma hunden efter håren istället för att döma hunden efter personligheten hjälper ingen, utan det inger bara en falsk trygghet om att den där "helt vanliga killen" i sin A&F-tröja på Stureplan faktiskt är helt ofarlig.

Det ställer jag mig ytterst tveksam till, detta är snarare en typisk "feel-good" myt. Det är i praktiken en liten och påfallande ofta kroniskt våldsam minoritet som står för i princip alla brott av detta slag. Den falska tryggheten kommer snarare från underliga typer som dig, som tror att det är ungefär lika bra att umgås med arbetslösa kvinnomisshandlande mördare som "vanliga killar" eftersom bägge grupper förvisso innehåller mördare och våldsmän.

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Misshandel har fängelse i straffskalan. Alla får knappast det. Ger gärningsmannen intryck av att vara ångerfull, påverkbar och om det gäller första misshandeln (som kommit till domstols kännedom) kan det bli skyddstillsyn, något program där vederbörande får redskap för att hantera sin aggressivitet/ sina alkoholvanor etc och samhällstjänst.

Gärningsmannen i detta fall kan knappast räknas som något av detta, karl var tidigare dömd för allsköns otäckheter. Sedan förstår jag om detta gäller överlag.
Citera
2016-06-21, 21:40
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Det där är inget svar, hur ska "rättssamhället" skydda personer som väljer att välja bort det skydd som kan fås?

Om personen som fallet gäller ställt upp på de regler som gäller i ett civiliserat samhälle så hade det skydd som kan erbjudas verkställts.

Ska vi ta till verktyget omyndighetsförklaring om personen inte vill samarbeta?
Ingen behöver "omyndigförklaras". Alhem föreslog en enkel men effektiv åtgärd: att videofilma förhöret med offret. Filmen kan vara bevisunderlag för fortsatt utredning, oberoende om kvinnan sen väljer att hoppa av. Det faller ju under allmänt åtal så polisen har rätt att fortsätta utredningen.

Redan när kvinnan gör sin polisanmälan borde förhöret med henne videofilmas. Då får åklagaren redan i inledningsskedet tillräckligt med bevisunderlag som borde räcka för häktning fram tills att stämningsansökan kan lämnas in. Då slipper kvinnan att gömma sej i ett skyddat boende, istället är det mannen som får sitta inspärrad.

Men sen när domen fallit; inte sällan döms mannen till skyddstillsyn eller några ynka månader i fängelset, sen är han ute på gatan igen och kvinnan är återigen skyddslös.
Citera
2016-06-21, 21:48
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det hade krävt brottet grov misshandel. Hittills har inget framkommit som talar för att hon utsatts för grov misshandel i den förundersökning som lades ner.
Det finns fall där knäckta revben har räknats som grov misshandel.
Citera
2016-06-21, 21:54
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattJur
Men sen när domen fallit; inte sällan döms mannen till skyddstillsyn eller några ynka månader i fängelset, sen är han ute på gatan igen och kvinnan är återigen skyddslös.

Tycker du att människor som döms för misshandel bör spärras in på livstid, eller är det bara kvinnor som har/haft förhållanden med våldsamma män som förtjänar detta skydd? Det finns en enorm mängd otäcka typer, för att inte tala om mördare och våldsmän av alla möjliga slag som idag går fria. Mordbrännarna i Göteborg eller alla drägg som får tramsstraff för rånmisshandel exempelvis.
Citera
2016-06-21, 21:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ingen behöver "omyndigförklaras". Alhem föreslog en enkel men effektiv åtgärd: att videofilma förhöret med offret. Filmen kan vara bevisunderlag för fortsatt utredning, oberoende om kvinnan sen väljer att hoppa av. Det faller ju under allmänt åtal så polisen har rätt att fortsätta utredningen.

Redan när kvinnan gör sin polisanmälan borde förhöret med henne videofilmas. Då får åklagaren redan i inledningsskedet tillräckligt med bevisunderlag som borde räcka för häktning fram tills att stämningsansökan kan lämnas in. Då slipper kvinnan att gömma sej i ett skyddat boende, istället är det mannen som får sitta inspärrad.

Okey, en videofilm skulle alltså vara nyckeln till sanningen om vad som hänt?

Skojar du med mig eller?
Citera
2016-06-21, 22:01
Medlem
Citat:

TACK.

Inte endast rätt utan snarast skyldighet.

Vilket VAL har kvinnan att välja mellan?
Citera
2016-06-21, 22:04
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Tycker du att människor som döms för misshandel bör spärras in på livstid, eller är det bara kvinnor som har/haft förhållanden med våldsamma män som förtjänar detta skydd? Det finns en enorm mängd otäcka typer, för att inte tala om mördare och våldsmän av alla möjliga slag som idag går fria. Mordbrännarna i Göteborg eller alla drägg som får tramsstraff för rånmisshandel exempelvis.
Nej, jag skrev så för att åskådliggöra hur enormt svårlöst problemet är.

Däremot tycker jag att det ska ge minst fängelse. Skyddstillsyn är som ett slag i ansiktet på offret. Martin hade blivit dömd till skyddstillsyn fyra gånger, har jag för mej. Det är ju löjligt.
Citera
2016-06-21, 22:08
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Okey, en videofilm skulle alltså vara nyckeln till sanningen om vad som hänt?

Skojar du med mig eller?
Hm, har du inte fattat ett ord av det jag har skrivit?
Citera
2016-06-21, 22:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Hm, har du inte fattat ett ord av det jag har skrivit?

Uppenbarligen inte, tror inte någon har fattat vad fan du menar men förtydliga gärna.
Citera
2016-06-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Möjligheten finns att Lotta hade varit i liv idag, om polisens rutiner för riskbedömning hade använts på rätt sätt - av utbildade poliser.

Citat:
Professor Sten Levander, som står bakom den nya rapporten från Rikspolisstyrelsen, menar att själva verktygen, checklistorna som ska användas för att göra de här riskbedömningarna, är bra i sig. Det är bara det att poliserna inte kan använda dem på rätt sätt.

De enskilda poliserna saknar utbildning i människokunskap och det måste man ha när man använder de här riskinstrumenten som är utvecklade inom psykiatri, rättspsykiatri och kriminalvård. Det andra problemet är att man är så bunden av traditioner och magkänsla och därmed inte har respekt för vetenskapen i det hela. Det introducerar en massa fel i bedömningarna som kan gå åt alla möjliga håll, inklusive att öka risken för våld, säger Sten Levander.

Citat:
I går avslöjade Ekot att Södertörnspolisen i Stockholm i tio års tid fört ett hemligt register över kvinnor som anmält att de blivit misshandlade eller hotade av en närstående. I registret står mängder med integritetskränkande information om kvinnorna, bland annat benämns de som "mytoman", "krånglig" och "psykiskt instabil".
Citat:
En sådan riskbedömning gjordes i fallet med Mirjana, en 44-årig kvinna som slagit larm om att hennes man slagit henne. Slutsatsen där blev att det var låg risk att hon skulle bli utsatt för allvarligt eller dödligt våld.

Hon mördades en kort tid senare av sin man. Mannen var före detta polis som själv arbetat i polishuset i Södertörn. Så här säger Lars Lehman som i dag är chef för Brottsoffergruppen i Södertörn om fallet.

– Det borde inte ha hanterats av oss kan jag tycka. Det borde ha varit poliser som inte kände honom, det borde har varit en annan brottsoffergrupp, säger han.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6048807
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in