2016-06-18, 23:06
Medlem
Tänkte passa på att fixa lite näring för blom till mina utomhusdamer.
Läst lite på SWECAN och har förstått att tomat och potatisnäring ska vara bra, och att orkidé-näring ska vara lite av en fälla?
Ska man typ leta efter en 3-1-5 (6-2-10) NPK och följa anvisningarna på flaskan? Vad kör ni med/vad kan ni rekommendera för "dos" på en odling på 3 bäddar (50/50 jord/skit, 400L/bädd)?
Citera
2016-06-18, 23:08
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCheeZe
Tänkte passa på att fixa lite näring för blom till mina utomhusdamer.
Läst lite på SWECAN och har förstått att tomat och potatisnäring ska vara bra, och att orkidé-näring ska vara lite av en fälla?
Ska man typ leta efter en 3-1-5 (6-2-10) NPK och följa anvisningarna på flaskan? Vad kör ni med/vad kan ni rekommendera för "dos" på en odling på 3 bäddar (50/50 jord/skit, 400L/bädd)?

Biobact tomat är inte dum.
Citera
2016-06-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Biobact tomat är inte dum.

Vad hade jag gjort utan dig? Haha.
Citera
2016-06-19, 19:01
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Vad hade jag gjort utan dig? Haha.
Googlat?
Citera
2016-06-19, 19:46
Medlem
Citat:
Googlat?

Gjorde ju det, men alla skriver olika tips. Känner mig säker när du svarar.
Citera
2016-06-19, 20:54
Medlem
Håller med.
Citera
2016-06-19, 21:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Gjorde ju det, men alla skriver olika tips. Känner mig säker när du svarar.

Säker ska man aldrig vara. Jag är lat och billig, går att göra allt hur svårt/dyrt man vill. Ibland har jag fel (som om din led).

Allt för ofta lägger idioter 4-500kr på helt fel skit och bara hoppas. Om de läst 20min om det hade de brännt hälften och fått rätt grejer och lyckats.
Vad får människor att göra så.
Varför inte ta reda på hur man gör innan man börjar.

In med mer frön. 6st 12/12 i 60x60 är för lite. Du vill ha åsnekukar. Det där blir små julgranar, icke bra för g/w/m2. Men det verkar vara skitsamma lite i ditt fall och jag gillart. Utan avkastningskrav är roligast och blir bäst gräs. Boom shiva
Citera
2016-06-19, 22:56
Medlem
Utomhus123s avatar
http://imgur.com/a/HrzUm

Återigen vart ute och försäkrat mig om att sniglarna inte krigat igenom kalken och koppartråden och käkat upp damerna.

Inte så mycket nytt att tillägga, dock är en dam fortsatt ljusgrön i toppen, krävs väl dock lite mer än 5 dagars regn för att avgöra om den håller på att reagera på näringen jag tillsatte senast.

Sorterna är för övrigt auto viking / tropical / blueberry (nordenseeds) och tre random av dom 20 jag satte från danskens automix som säljs på cannaseeds.dk

Viking är dom som växt bäst (mellan 40-60 cm) på 25 dagar. Dom jag är mest förväntansfull på är danskens automix, det kan vara både högt och lågt, dock direktsådde jag 20 sådana frön, och bara tre tog sig upp (och växer bra) , selektionen är ett faktum, medans nordenseeds frön alla fick specialbehandling med förgrodd inomhus etc.

Om någon annan har en idé om vad det kan vara utöver N & Magnesiumbrist så tar jag gärna emot harmfulla råd, jag tänkte köra alltså inte köra på med vad som helst då den växer i stadig takt trots färgskillnaden
Senast redigerad av Utomhus123 2016-06-19 kl. 23:05.
Citera
2016-06-19, 23:09
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

Återigen vart ute och försäkrat mig om att sniglarna inte krigat igenom kalken och koppartråden och käkat upp damerna.

Inte så mycket nytt att tillägga, dock är en dam fortsatt ljusgrön i toppen, krävs väl dock lite mer än 5 dagars regn för att avgöra om den håller på att reagera på näringen jag tillsatte senast.

Sorterna är för övrigt auto viking / tropical / blueberry (nordenseeds) och tre random av dom 20 jag satte från danskens automix som säljs på cannaseeds.dk

Viking är dom som växt bäst (mellan 40-60 cm) på 25 dagar. Dom jag är mest förväntansfull på är danskens automix, det kan vara både högt och lågt, dock direktsådde jag 20 sådana frön, och bara tre tog sig upp, selektionen är ett faktum, medans nordenseeds frön alla fick specialbehandling med förgrodd inomhus etc.

Om någon annan har en idé om vad det kan vara utöver N & Magnesiumbrist så tar jag gärna emot harmfulla råd, jag tänkte köra alltså inte köra på med vad som helst då den växer i stadig takt trots färgskillnaden

Ser bra ut. Jag hade väntat lite med att ge nutes. Det är lätt att bränna med N om det blir väderomslag.
Det ljusare gröna jag ser är nog bara en lite försenad tillväxt som haft det lite sämre med sol. Jag ser ingen uppenbar näringsbrist.
Börja om 8-10dagar med låg dos är min gissning.
Citera
2016-06-20, 13:55
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ser bra ut. Jag hade väntat lite med att ge nutes. Det är lätt att bränna med N om det blir väderomslag.
Det ljusare gröna jag ser är nog bara en lite försenad tillväxt som haft det lite sämre med sol. Jag ser ingen uppenbar näringsbrist.
Börja om 8-10dagar med låg dos är min gissning.

Jag hade tänkt köra igång med "blom" näring på halv rekommenderad dos (rekommendationen avser tomatplantor vecka 5-6) under nästa vecka så det blir nog bra då. Tack för inputen
Citera
2016-06-20, 20:34
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

Någon annan som kör på någon av ovanstående, hur går det isåfall, när sattes dom, hur höga är dom, vilken jord osv. Hade vart kul att jämföra lite och se vad som går bäst även andra sorter kan ju va kul, berätta lite om era grows, metoder, etc

Antar att jag får inleda med mitt eget.

Jag har Hasselfors P-Jord 500 liter (detta året blandade jag i 100 liter färskt) 50 liter hushållskompost (25 varje år), blodmjöl, kalk, långtidsnäring på pellets samt näring efter vecka 3 som det blev då en del visade brist på detta vad jag misstänker blandat med för lite sol på vissa, n tung näring första och andra veckan (8-3-2), sen blir det successiv ökning av en annan på 2-2-8 (om jag minns rätt) med sjögräsextrakt och tillsatta mineraler.

Dom största, 3 st tropical är nu 40-60 cm på runt 25 dagar, förgrodda en vecka inomhus och sedan utflyttade i nedbrytbara krukor med avsågade plastflaskor på. 50cm cirka på en Blueberry (35 dagar), samt en viking på 25-30 cm (25 dagar). 3 st från danskens automix som är femton dagar och 15-20 cm (dock ovanligt buskiga, fler grenar och skott än vikingen).

Besöken har skett med vanligtvis 3-4 dagars mellanrum och vattning har gjorts då jorden vart torr ner till första krogen på tummen, ett nät är placerat över hela landet, en ring av kalk har lagts runt platsen samt koppartråd runt stammarna på damerna.

Målet med odlingen är att förse mig själv med så bra röka så möjligt och slippa snacka med en shady snubbe 2 ggr i veckan och noja över varenda Volvo med två snubbar i en halvtimme efter köpet..
Citera
2016-06-21, 18:21
Medlem
Attacherads avatar
Är det stor skillnad på kvalité (slutprodukten) om man jämför utomhus vs inomhus? Vad jag kunnat läsa mig till, utan att själv bruka, så verkar utomhus vara lite mindre potent men med fördelen att risken för att bli påkommen är betydlig mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in