Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Du är för vag och svepande. Accepterar du dagens svenska parlamentarism?
Nej, jag är tvärtom väldigt tydlig, läs igen vad jag skrivit, så borde du förstå. Makten finns hos dem med pengar, är den tanken verkligen främmande för dig? Det har folk vetat i alla tider.
Vi har låtit oss luras att tro att demokrati utövas i parlamenten och man låtsas att "pengar ger makt" inte gäller längre. Men faktum är ju att parlamentens makt begränsas i mycket hög grad av kapitalets makt.
Det vet vi ju, eller hur! Vi har en blind fläck i vårt medvetande, vissa saker är tabu, men likväl är det så att vi är tämligen maktlösa, det är fortfarande pengarna som ger makt.
Kapitalisterna bestämmer t ex vad som skall produceras, var det skall produceras, vilka som behövs och inte behövs, var vi skall bo osv. Sverige exporterar t ex oförskämt mycket vapen, jag är säker på att svenska folket skulle stoppa detta om vi hade makten.
Det är samma sak med EU, en massa jätteviktiga beslut tas bortom de demokratiska institutionerna, vi har inte ens insyn.
Det här hyckleriet måste upphöra, vi måste ha ärlighet och öppenhet i de demokratiska processerna och det måste genomsyra hela samhället och på alla nivåer.
EU hindrar en sådan utveckling, EU gör oss fattigare, gör att välfärden snart är ett minne blott, arbetsrätten urholkas och demokratin urholkas ännu mer.