Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Ja, det sker ofta, här ett beslut från förra veckan (15/6)

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/manskliga-rattigheter-i-svensk-utrikespolitik_H301UU15

Det där är inte lagförslag. Det är uppmaningar. Riksdagen uppmanar regeringen att göra ditt eller datt. Regeringen kan sedan välja om de vill göra ditt och datt eller om de helt enkelt ska skita i det. EU-parlamentet kan också uppmana kommissionen att göra ditt eller datt. Ingen skillnad där. Faktum är att den svenska riksdagen/regeringen och EU-parlamentet/kommissionen fungerar exakt lika i dessa frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Ministerrådet föreslår endast ordförande till kommissionen, som måste förankras av
parlamentet, resten av kommissionen skapar ordföranden själv, som också måste
förankras av parlamentet, för att slutligen godkännas av ministerrådet !!!

Nu pratade jag ju om de nationella regeringarna, stället där den verkliga makten ligger och som följaktligen är de som utser kommissionärerna. Ministerrådet är bara en sorts konferens för de nationella regeringarna där de kan prata sig samman om olika saker, t ex vems kommissionär som ska vara ordförande för hela kommissionen.
Citera
2016-06-21, 09:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad har du för syften egentligen?
Alla styrs vi av den lilla elit som har den ekonomiska makten, storbolagen och miljardärerna. De har den verkliga makten och det betyder att den politiska demokrati som finns är ytterst begränsad. I slutänden är det kapitalet som styr och de hotas nu av en inre kris som är ofrånkomlig under kapitalismen, vilket betyder att jakten på kortsiktiga vinster är intensivare och aggressivare än någonsin. Följden är bland annat krig och 65 miljoner människor på flykt, förödande miljöförstöring och klimatförändringar.

De som har den ekonomiska makten styr även EU och de nationella parlamenten, det är därför världen inte blir bättre, trots att alla människor vill det. Det visar väldigt tydligt att folkviljan inte betyder något för de politiska makthavarna, de böjer sig för kapitalisternas lobbyister, som finns överallt.
Så det är naivt att tro att EU kan bli ett verktyg för folkviljan, det är precis tvärtom. Det är bara ytterligare en institution som säkrar kapitalets makt.

Jag nämnde ett exempel förut. EU:s uttalade målsättning är att göra unionen till en låglönemarknad, så vi kan konkurrera med länder som Kina och Indien. Man bantar välfärden, ökar arbetslösheten för att kunna driva lönesänkningar. Det sker i alla länder i EU och det är ingen slump, det är en medveten politik, det är detta storbolagen vill ha.

Men hur många av oss vanliga människor känner till detta? Skulle vi ha röstat för den här inriktningen?
Självklart inte!
Det här är inte demokrati, det är exempel på hur man lurar folk, kör över oss, säger en sak och gör något helt annat.
Så vi måste sträva efter att lämna EU! Jag hoppas att britterna är kloka och röstar för Leave!

Det står jämnt i opinionen idag:
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
Citera
2016-06-21, 10:16
Medlem
KeithLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Det är bara UKIP som officiellt är emot EU. Tories stödjer Remain.

Ok måste missförstått, men som sagt tror jag inte det spelar någon roll. Här i Wales så vill majoriteten lämna iallafall, vote leave skyltar överallt.
Citera
2016-06-21, 10:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men ju mer "indirekt" en demokrati blir desto svagare blir den.
I ett nationellt val är det mycket tydligt vad jag ska rösta på om jag inte gillar de som har makten just nu, icke så när det gäller EU.
Hur ska jag rösta om jag vill avsätta Junker?
Hur röstar jag på oppositionen? Finns den ens? EU har en maktstruktur som mal på långsiktigt oavsett folkviljan. Därför sa t.ex. förra presidenten Barroso:
"The EU is an antidote to democratic governments"

För att ta ett par andra citat från de som leder unionen:

Rompuy: "If The Public Doesn’t Want EU Expansion, ‘We Do It Anyway’ "

Junker (inför UK:s omröstning om Lissabonavtalet): “Of course there will be transfers of sovereignty. But would I be intelligent to draw the attention of public opinion to this fact?,”

EU leds av människor som föraktar folkviljan och som ser den som något som stör deras "drömbygge". Därför ser utvecklingen ut som den gör.

Först vill jag säga att jag svarade på ett inlägg som påstod att EU styrs av byråkrater.

Inför Europavalet 2014 stod det klart att borgerliga röster gick till Juncker. Vänstern och de gröna stödde Schulz. Hur mycket vänster och höger det blir avgörs i val. EU blir mycket av det man fyller säcken med.

Sorry men lösryckta citat tagna ur sitt sammanhang bryr jag mig inte om.
Citera
2016-06-21, 10:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Alla styrs vi av den lilla elit som har den ekonomiska makten, storbolagen och miljardärerna. De har den verkliga makten och det betyder att den politiska demokrati som finns är ytterst begränsad. I slutänden är det kapitalet som styr och de hotas nu av en inre kris som är ofrånkomlig under kapitalismen, vilket betyder att jakten på kortsiktiga vinster är intensivare och aggressivare än någonsin. Följden är bland annat krig och 65 miljoner människor på flykt, förödande miljöförstöring och klimatförändringar.

De som har den ekonomiska makten styr även EU och de nationella parlamenten, det är därför världen inte blir bättre, trots att alla människor vill det. Det visar väldigt tydligt att folkviljan inte betyder något för de politiska makthavarna, de böjer sig för kapitalisternas lobbyister, som finns överallt.
Så det är naivt att tro att EU kan bli ett verktyg för folkviljan, det är precis tvärtom. Det är bara ytterligare en institution som säkrar kapitalets makt.

Jag nämnde ett exempel förut. EU:s uttalade målsättning är att göra unionen till en låglönemarknad, så vi kan konkurrera med länder som Kina och Indien. Man bantar välfärden, ökar arbetslösheten för att kunna driva lönesänkningar. Det sker i alla länder i EU och det är ingen slump, det är en medveten politik, det är detta storbolagen vill ha.

Men hur många av oss vanliga människor känner till detta? Skulle vi ha röstat för den här inriktningen?
Självklart inte!
Det här är inte demokrati, det är exempel på hur man lurar folk, kör över oss, säger en sak och gör något helt annat.
Så vi måste sträva efter att lämna EU! Jag hoppas att britterna är kloka och röstar för Leave!

Det står jämnt i opinionen idag:
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/

Jag förstår din problemställning och det är bara att driva på opinionen, men eftersom du gör dessa frågor till en fråga mot EU så vill jag veta vad du har för grundläggande syften. Bejakar du den demokratiska parlamentarismen eller förespråkar du någon form totalitär lösning? Är du till freds med den svenska parlamentarismen av idag t.ex.?
Citera
2016-06-21, 11:04
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det står väl nu rätt klart att det inte blir någon Brexit tyvärr. Propagandan har gett verkan, och nu senast även utnyttjandet av mordet på Jo Cox.

Pollen nu ligger i storleksordningen 52% för stanna och 45% för att lämna. Till detta kommer att Stanna-anhängarna troligen är flitigare att gå till urnan.

Så jag tror på 55% stanna och 45% lämna, vilket kommer att beskrivas som en jordskredsseger i samtliga media, och ett bevis på att alla Européer egentligen vill ha ett Europas förenta stater. Så fungerar propagandan.

Man kan ju se att till och med våra egna tidningar i Sverige har kört massiv propaganda för att Storbritannien ska stanna i EU. Troligtvis för att "dra sitt strå till stacken", alltid är det någon i Sverige som känner någon som får rösta i Brexit, och kanske påverkar denna.

Propagandan har vunnit, folket har förlorat.
Troligen mest för att skrämma folk i Sverige så de inte får idéer och EU-skepticism sprider sig.
Citera
2016-06-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Pollen nu ligger i storleksordningen 52% för stanna och 45% för att lämna. Till detta kommer att Stanna-anhängarna troligen är flitigare att gå till urnan.
Jag har inte haft bra koll på siffrorna för brexit, men jag tittade igår på (https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_United_Kingdom_European_Un ion_membership_referendum#2016) och såg att enligt YouGovs senaste webbundersökning leder Lämna med 44% mot 42%, medan andra tidigare undersökning visar att Stanna leder.

Jag tror som du att det kommer bli en vinst för Remain, men det känns fortfarande som det kan fall åt Leave med lite tur. Cirka 10 procentenheter utgörs ju dessutom av osäkra väljare. Är inte dessa mer benägna att rösta Lämna? Jag har för mig att jag läste det någonstans, men jag är inte säker, så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Å andra sidan känns det ju som att de osäkra väljarna är de som är mest benägna att falla för påtryckningar och propaganda, så jag kanske är helt ute och cyklar.
Senast redigerad av maburabu 2016-06-21 kl. 11:12.
Citera
2016-06-21, 11:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Ja, naturligtvis är vi manipulerade, man skall inte underskatta den lilla elit som styr vad vi skall tänka, propagandan mal hela tiden, den är mycket effektiv och lömsk. Jag hoppas verkligen att britterna genomskådar skrämselpropagandan.

Citat:
Vad har du för syften egentligen?

Och vad är dina syften, farbror ful?

Det står jämnt påstås det 44 -44 resten osäkra. Men jag är säker Brexit vinner. De osäkra kan inte skrämmas mer och de har redan bestämt sig men vill inte uppge det. Det blir 55 - 45.
Citera
2016-06-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maburabu
Jag har inte haft bra koll på siffrorna för brexit, men jag tittade igår på (https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_United_Kingdom_European_Un ion_membership_referendum#2016) och såg att enligt YouGovs senaste webbundersökning leder Lämna med 44% mot 42%, medan andra tidigare undersökning visar att Stanna leder.

Jag tror som du att det kommer bli en vinst för Remain, men det känns fortfarande som det kan fall åt Leave med lite tur. Cirka 10 procentenheter utgörs ju dessutom av osäkra väljare. Är inte dessa mer benägna att rösta Lämna? Jag har för mig att jag läste det någonstans, men jag är inte säker, så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Å andra sidan känns det ju som att de osäkra väljarna är de som är mest benägna att falla för påtryckningar och propaganda, så jag kanske är helt ute och cyklar.

Lite lovande för leave, trots allt. Mest troligt är en knapp seger för remain, men känns inte helt kört dock . Om Brexit vinner så blir det troligen med större marginal...
Citera
2016-06-21, 11:50
Medlem
Kom ihåg att när Leave minskade några procent så ökade undecided.

Detta val avgörs pga dem som inte har bestämt sig.
Citera
2016-06-21, 11:51
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men ju mer "indirekt" en demokrati blir desto svagare blir den.
I ett nationellt val är det mycket tydligt vad jag ska rösta på om jag inte gillar de som har makten just nu, icke så när det gäller EU.
Hur ska jag rösta om jag vill avsätta Junker?
Hur röstar jag på oppositionen? Finns den ens? EU har en maktstruktur som mal på långsiktigt oavsett folkviljan. Därför sa t.ex. förra presidenten Barroso:
"The EU is an antidote to democratic governments"

För att ta ett par andra citat från de som leder unionen:

Rompuy: "If The Public Doesn’t Want EU Expansion, ‘We Do It Anyway’ "

Junker (inför UK:s omröstning om Lissabonavtalet): “Of course there will be transfers of sovereignty. But would I be intelligent to draw the attention of public opinion to this fact?,”

EU leds av människor som föraktar folkviljan och som ser den som något som stör deras "drömbygge". Därför ser utvecklingen ut som den gör.
Till saken hör att t.ex. våra politiker säger ett i EU och ett annat till folket här. Som t.ex. Sören Wibe beskrev det.

Sören WIbe
Som dessa charader om Euron, svensken röstade otvetydigt Nej. Man lovade att det skulle respekteras. Men begärde inte omförhandling av avtalet och undantag för Euron så som Danmark och Storbritannien har, de är de enda som har det. Men det var länge sen de fick detta och sen dess har EU har klart deklarerat att i nya medlemskap är Euron obligatorisk.
Inte heller i det nya EU-avtalet/konstitutionen – Lissabonfördraget – där Euron är obligatorisk begärde man något undantag för Euron. Riksdagen röstade igenom detta med förkrossande majoritet. EU medlemskapet är grundlagsfäst och avtalet säger att vi ska göra allt vi kan för att uppfylla kraven för Euron. Vilket vi i stort har gjort med råge, med visst undantag för Ingves volatila hantering av räntan/kronan rel. ECB sen finanskrisen. ECB:s jurister brukar med jämna mellanrum påpeka att Euron inte är frivillig och att vi skrivit på avtalet. Det som gör att vi kan undvika detta tills folket är ”redo” är att ansökan till ERM II är frivillig, ERM II är sista steget innan Euron införs, typ att kronan hålls stabil mot Euron i ett eller två år. Men även EU förstår förstås att frågan är känslig här och att folket måste tas lite varsamt i denna fråga, vi är trots allt en rik medlem med inte oväsentliga naturresurser och betydande nettobidragsgivare. Men våra EU-entusiastiska makthavare kommer förstås att införa Euron så fort det blir en öppning för detta. Numer är inte ens Mp emot EU och V har lite EU-kritiskt spel för galleriet. Om Sd skulle utgöra ett hinder kommer de troligen att talas ”till rätta” av Svenskt näringsliv. Om vi går med i Euron har vi definitivt gett upp allt vad nationell suveränitet heter.
Citera
2016-06-21, 12:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag förstår din problemställning och det är bara att driva på opinionen, men eftersom du gör dessa frågor till en fråga mot EU så vill jag veta vad du har för grundläggande syften. Bejakar du den demokratiska parlamentarismen eller förespråkar du någon form totalitär lösning? Är du till freds med den svenska parlamentarismen av idag t.ex.?
Jag bejakar demokrati på alla nivåer, vad vi behöver är just mer demokrati.

Svenska parlamentariker gör tyvärr samma sak som ledarna i EU, säger en sak och gör något helt annat. Det är raka motsatsen till demokrati. Det är de nuvarande makthavarna som är rädda för demokrati, de talar gärna om den, men kör över oss gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in