Citat:
Ursprungligen postat av
twocko
Inga takpannor är väl helt täta, det är väl underlaget som skyddar mot fukt?
Riktigt, men en falsad betongpanna är bra mycket tätare än vår klassiska svenska tegelpanna. Betongpannorna drar åt sig fukt när det regnar, inget konstigt med det. Viktigt är däremot att de får chans att torka ut ordentligt varför man bör försäkra sig om god ventilation under pannorna. Med åren brukar man kunna se att det samlas fullt med löv, barr, fågelbon och annat skräp under pannorna. Då kan de inte torka ordentligt och slits i förtid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chola
Jag försvarar inte på något sätt metoden men har själv kollat runt lite på den här typen av behandling för mitt tak.
Vad jag förstår så går metoden ut på att man först rengör pannorna med ångtvätt, sedan behandlas det med något medel som motverkar på växt, sedan lackas/tätas det för att slutligen målas. Pannorna blir enligt företagen som håller på "som nytt". Får för mig det är mycket snack..
Har ingen aning om hur gammalt taket kan vara för att det här ska fungera eller om det fungerar överhuvudtaget men är nyfiken på vad andra tycker.
Eftersom du ändå bör se över och förmodligen byta underlags-taket skulle jag undersöka vad prisskillnaden blir för att byta pannorna också. Det händer att man sätter tillbaka de gamla pannorna, då oftast av rent kosmetiska skäl. Tekniken som sådan låter trovärdig, har dock ingen erfarenhet av någon som gjort det.