Citat:
Ursprungligen postat av
Vastmanlanning
Intressant läsning.
70 års sekretess för uppgifter om underrättelsetjänst.
Det kan ju vara en anledning till att så mycket fortfarande är mörklagt 30 år efter mordet.
40 år kvar .....?
Man kan verkligen fråga sig vad som ligger bakom mörkläggningen. Och att den verkade finnas på plats i samma ögonblick som mordet skedde. Där just en expert på socialdemokratisk mörkläggning tog befälet och initialt ledde utredningen, och dessutom instinktivt tog in civilisten och parhästen Ebbe i utredningen. Eftersom han trodde/visste att det var en fråga om en vanlig klassisk socialdemokratisk mörkläggning enligt formulär 1A. Där SAP dessutom placerade observatörer i Palmerummet och därmed gav den kredibilitet och skydd och samtidigt hade kontroll på HH. Kan det uttryckas tydligare vad den konstellationen ytterst handlade om. Enligt mig är det ingen tvekan.
Alltså måste grunden till all mörkläggning varit känt före mordet. För det är ju svårt att mörklägga något som man inte känner till. Och där jag inte känner till något fall där SAP, Holmer och Ebbe mörklagt något i preventivt syfte utan att känna till förutsättningarna och inse konsekvenserna.
Dessutom vägrar jag tro att man skyddade sin egen inblandning i mordet eftersom man inte ingick. Och då finns det inte så mycket kvar att välja på.
En koppling mellan makten och något ytterst hemligt och okänt vid tiden för mordet som SB. Eller ett fortfarande fungerande IB med SAPs stöd. Vilka bokstavskombinationer man än väljer att ge dem. Eller förhållandet till främmande makt, som av vissa nyckelpersoner varit känt långt före mordet. Som en amerikan i en DCtrea. Där de flesta WT-iakttagelserna på fredagskvällen måste ha någon form av koppling till makten eller dess förgreningar.
Där Holmer var ledande i någon form, eller invigd sedan länge med maktens förtroende. Där samtidigt CGÖ och hans kompisar naturligt kunde verka, utnyttjas och belönas av HH. Och där en person som Åke J Ek kunde verka ett helt liv utan att ifrågasättas. Eftersom han fyllde sin funktion i en högre mening. Där SBs moder USA och CIA aldrig tvekade om att ta in kompetenta nazister i sin organisation, efter att man hängt andra i Nurnberg.
Där min poäng är att vissa personer hade en helt annan, och avsevärt viktigare position, än deras civila positioner skvallrade om.