2016-06-19, 08:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fast skillnaden var att Baggio gjorde båda målen mot Bulgarien i semifinalen VM 1994 (2-1):

https://www.youtube.com/watch?v=6C-03EObHZI

Bulgarien hade slagit ut Tyskland i kvartsfinalen.

Jag tänkte posta det här klippet i samband med att Bulgariens kult-libero, varulven Trifon Ivanov, avled i hjärtattack tidigare i år. Men det blev inte av. Finns väl inte mycket för honom att göra här då Baggios aktioner är jävligt oväntade. Möjligen står han & sover på andra målet men vetefan om han hunnit med även om han varit på hugget. Det är ju en briljant sekvens. Baggio kunde göra just det oväntade. Det är alltså Ivanov som ligger längst ner i banan vid bägge målen.

Den drogade uppsynen. Luffarskägget. Hockeyfrillan. Han är mytomspunnen, Ivanov.

http://0www.ecestaticos.com/imagestatic/clipping/f0b/cb9/f44/f0bcb9f4406c07bf5c58e4d946e5fe96/fallece-el-mitico-jugador-bulgaro-trifon-ivanov-a-los-50-anos-de-un-infarto.jpg?mtime=1455363148

Här vetefan vad han håller på med:
http://gfx.dagbladet.no/labrador/431/431390/43139052/jpg/active/480x.jpg

Mot Sverige i bronsmatchen var han ju bakfull precis som flera andra bulgarer. Tog sig en fylla innan han ragglade in på planen. I Sverige ihågkommen främst för Arne Hegerfors klassiska referat "...och nu faller spelarna till höger & vänster i Bulgariens straffområde". Kanske Hegerfors mest klassiska citat nu när Kameruns avbytarbänk är avfärdat som myt.

Vissa nostalgiker vet jag även framhäver referatet då Eder träffar ribban mot Argentina. "-Eder...ja han kommer nog skjuta därifrån....han rammar bollen med sin vänsterfot!". Eder, ett namn tätt förknippat med VM 1982. Nu på nytt skållhett i stora sammanhang.

Från det klassiska 82-laget har ju även namn som Oscar, Falcâo & Serginho förekommit på senare år i toppfotbollen. Eller fan, det var rätt länge sedan som Serginho slutade i Milan. Fan åtta år sedan nu när jag kollade! 1 scudetto tog Milan bara under hans tid där, 1999-2008. De två CL-titlarna gör ändå att man tänker sig Ancelottis Milan som extremt framgångsrikt.

1994 var ju sedan Jorginho oerhört framträdande. Cafus företrädare i landslaget. Blev tidigt skadad i VM-finalen mot Italien & byttes ut mot Cafu, som sedan tog över högerbacken. Nog fan tycker jag att även detta namn borde förekommit i Italiens EM-trupp. Någonstans borde man kunnat trycka in honom.
Senast redigerad av Stivali 2016-06-19 kl. 08:53.
Citera
2016-06-19, 16:19
Medlem
Citat:
Två fantastiska lag som absolut skulle kunna platsa i en final. Men vi kan konstatera att medan Frankrike, som också har fantastiska spelare, seglar fram mot semifinal, så måste andra lag, inte minst gli Azzurri, kämpa för sin plats i solen.
Verkar som att endast Barzagli och Florenzi kommer att spela mot Irland, dvs nio nya spelare i startelvan.

Retade mig lite, (inte alls särskilt mycket ), på att gli Azzurri återigen hamnat bland de sista grupperna. Det kan ha betydelse då det börjar dra ihop sig i en längre turnering. Frankrike & co slutar gruppspelet idag, medan bl a Sverige och Italien gör det på onsdag. Det är viktiga återhämtningsdagar som kan betyda något senare.

Nu har det ingen betydels e för Italien denna gång...
Citera
2016-06-19, 17:16
Medlem
Någon som känner till en bra sida för il Mercato, för de italienska lagen? Kommer ihåg att la Gazzetta brukade ha faktiska inköp och försäljningar, och vilken förstauppställning det skulle innebära, samt spelare som man siktade på samt var eftertraktade av andra.

Men jag har noll koll, och finner inga bra sidor. Kan vara för tidigt?

Cagliari har alltså gjort klart med Bruno Alves samt Padoin. En kreativ spelare på mitten, sedan kan man sluta och inrikta sig på att spela ihop laget. Har snackats om Valdifiori, men det kan nog bli svårt.
Citera
2016-06-20, 15:18
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Någon som känner till en bra sida för il Mercato, för de italienska lagen? Kommer ihåg att la Gazzetta brukade ha faktiska inköp och försäljningar, och vilken förstauppställning det skulle innebära, samt spelare som man siktade på samt var eftertraktade av andra.

Cagliari har alltså gjort klart med Bruno Alves samt Padoin. En kreativ spelare på mitten, sedan kan man sluta och inrikta sig på att spela ihop laget. Har snackats om Valdifiori, men det kan nog bli svårt.
Två rätt coola värvningar ändå, det får man säga. Padoin kanske för många mest är ett internetfenomen, "segercigarren" "fyra scudetti mer än vad Totti har" etc. Men faktum är att Padoin enligt mig är en rätt underskattad spelare. Han har alltså i Juventus använts som ytterback, regista, mezzala, ja till och med som trequartista om jag inte missminner mig. Och visst, särskilt spektakulär är han då inte, men samtidigt gör Simone Padoin väldigt sällan en dålig match. Han kommer att göra Cagliari gott.

Hur går det för Marco Sau?

Här har du förresten alla affärer hittills. Ja, det är gazzettan.

http://www.gazzetta.it/Calciomercato/20-06-2016/serie-a-tutti-affari-20-squadre-juve-regina-inter-insegue-16041447685.shtml
Senast redigerad av Calogero 2016-06-20 kl. 15:21.
Citera
2016-06-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Två rätt coola värvningar ändå, det får man säga. Padoin kanske för många mest är ett internetfenomen, "segercigarren" "fyra scudetti mer än vad Totti har" etc. Men faktum är att Padoin enligt mig är en rätt underskattad spelare. Han har alltså i Juventus använts som ytterback, regista, mezzala, ja till och med som trequartista om jag inte missminner mig. Och visst, särskilt spektakulär är han då inte, men samtidigt gör Simone Padoin väldigt sällan en dålig match. Han kommer att göra Cagliari gott.

Här har du förresten alla affärer hittills. Ja, det är gazzettan.

http://www.gazzetta.it/Calciomercato/20-06-2016/serie-a-tutti-affari-20-squadre-juve-regina-inter-insegue-16041447685.shtml

Det var en ok länk. Superenkel, som kanske byggs på efterhand?

Väldigt få nyförvärv, betydligt fler som lämnar sina klubbar. Vilket är naturligt så här tidigt under sommaren. Cagliari har varit tydliga med vad deras strategi är, Rastelli uttryckte det som; jag vill ha en Vierchowod och en Rui Costa.

En erfaren och tuff mittback där Bruno Alves var ett bra val, även om det även var snack om Pasqual från Fiorentina, som nu hamnat i Empoli. Och man ville ha en kreativ mittfältare. Jag är osäker på att Padoin är den som man söker utan han är mer en spelare som är fantastiskt nyttig och som kan inneha flera positioner. Valdifiori skulle vara perfekt, men det blir nog för svårt.

Annars handlar det om att förlänga med nyckelpersoner, samt ge utrymme för talanger. Inte minst därför är Bruno Alves och Padoin nyttiga. Cagliari behåller tränaren och förstärker med ett fåtal erfarna och duktiga spelare men bygger vidare på laget som skulle vara en nystart. Det ser bra ut.
Citera
2016-06-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
...
...

Apropå Sau, så hoppas jag innerligt att det lossnar på allvar igen. Jag trodde att han igen skulle explodera under Zeman, men han levde inte upp till mina förväntningar. Den store lille målskytten har kvalitet, men ingår just nu nog inte i startelvan. Detta trots att han var Serie Bs bäst betalda spelare. Två relativt svaga år.

Men jag vill också lyfta fram att han gjorde flera viktiga mål i avgörande lägen mot slutet av säsongen. Och han är lagets absolut största sardiska stjärna, även om det nu finns flera talanger som kan växa till giganter.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13434718_505346123002410_439702553063822112_n.jpg? oh=f326700a7a6ba24a43f8d8ffae4e4f51&oe=57DAEA16

*

Som en parantes så vill jag igen lyfta fram att jag saknar Pirlo:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13442256_1278203568909100_6418941414634994332_n.jp g?oh=c755b7ddcf53b676856e717d450f0059&oe=57D8C147
Citera
2016-06-20, 19:48
Medlem
Jag ska inte grotta ner mig alltför mycket i Cagliaris mercato eftersom det nog nte intresserar särskilt många, men låt mig åtminstone konstatera att Padoin var jävligt populär i Juventus. Det var inte bara halvironiska ramsor:

Allegri:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13509022_505322239671465_4451383329250704015_n.jpg ?oh=07baa263ed51f7663a9265d91d3b291d&oe=57E830EB

Bonucci:
http://images2.gazzanet.gazzettaobjects.it/wp-content/uploads/sites/7/2016/06/06/39/Immagine1.png?v=20160620173800
Citera
2016-06-20, 20:51
Medlem
snillet_1s avatar
Det verkar bara vara en tidsfråga innan Bielsa presenteras för Lazio. Riktigt cool värvning! Åtminstone för en säsong. Ett intressant tillskott till serien rent taktiskt också. Behåller man sina bästa spelare skulle jag tro att det kan bli väldigt lyckat.

---

För övrigt gjorde Pirlo sitt första mål i MLS inatt. Givetvis på frispark:

https://www.youtube.com/watch?v=3Uz_PPV5JRg
Citera
2016-06-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det verkar bara vara en tidsfråga innan Bielsa presenteras för Lazio. Riktigt cool värvning! Åtminstone för en säsong. Ett intressant tillskott till serien rent taktiskt också. Behåller man sina bästa spelare skulle jag tro att det kan bli väldigt lyckat.
Jag tycker Lazios val av Bielsa påminner om när Roma tog in Zeman, även om det i Bielsas fall inte rör sig om en comeback. Lazio (läs: Lotito) har en tuff period bakom sig och behöver få in någon som injicerar energi i klubben. Tycker dock det är ett frågetecken huruvida Bielsas offensiva fotboll med man-man-försvar fungerar i Serie A. Finns en risk att det blir för ihåligt och att han tvingas lämna redan efter en säsong, precis som Zeman.

Men ja, Bielsa är ett charmigt val som passar bra med vad Lazio är för klubb. Till en början är det bara att låta sig sköljas med och hoppas att det blir en rolig säsong.
Citera
2016-06-21, 18:52
Medlem
Det är ingen slump att Flashbacks, och därmed Sveriges vassaste pennor och fritänkare valt att skriva och engagera sig i Calcio-tråden. Jag tänker omedelbart på Fula Gubben, Ezzelino m fl...

Så jävla lätt att håna genom att vara en svensk som låtsas vara ett nedgånget brittiskt socialfall. Men också att trådens deltagare är utsatta av de som vill tysta oss. Och ja det är väldigt påtagligt för flera.

Oavsett är jag lite elitistisk. Jag letar upp en slaktare, bagare, skräddare osv som jag litar på och håller fast vid dem. Och jag anser att denna tråden är bättre och framförallt viktigare än alla andra sporttrådar.

Många snackar om att det är första gången någonsin i Roms ärorika och långa förflutna som staden styrs av en kvinna, efter valet nu i dagarna. Nonsens såklart, för det som uppseendeväckande är att Beppe Grillos MoVimento 5 Stelle nu styr Italiens huvudstad. Ett ”parti” startat av en komiker som i princip går till val med ”Vaffanculo!”. Dagens uttalande från honom var att utvisa alla illegala invandrare annars blir det inbördeskrig.

Annars är det såklart Salvini, som samarbetar med Le Pen och Wilders, som står för den tydliga högerkraften mot EU i allmänhet och invandringen i synnerhet. Men vare sig Grillo eller Salvini är stilrena...

Oavsett hade jag kunnat sätta in valfritt inlägg från zach om Rom och vafan Calcio betyder. För man försöker med bröd och skådespel medan hela jävla landet sjunker. Och då spelar Calcio en viktig roll. Vafan i helvete Rom har sjunkit tidigare just av den anledningen att man tappade en samhörighet.

Därför tar alltfler italienare avstånd till Calcio. Man förstår dietrologi, dvs det som vi i Sverige kallar för konspirationsteorier. Eller uppenbara sanningar för normala människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
...
"Mångkulturen" visade sig förstås vara en anti-kultur, och dessa hatiska och inskränkta försvarare av den totala förstörelsen av Sverige har inte heller någon levande personlig kontakt med de massor av utomeuropeiska invandrare de kräver ska flöda in i landet i ännu större mängd, ju mer prekärt det socioekonomiska läget blir. Den urbana mer eller mindre vänsterliberala medelklassen har inte och kan inte ha någon relation till det italienska, det tyska, det franska, det spanska, det ryska osv., kulturellt och vad gäller mentalitet och traditioner. Ännu mindre kan de relatera till den grekisk-romerska antikens "värdegrund", som i princip var raka motsatsen till det sinnesslöa joller som nu förkunnas som "alla goda krafters" frälsningslära. Det är på sätt och vis sorgligt, men man bör försöka le åt eländet - de har själva valt detta tunnelseende och denna destruktivitet. Egentligen förtjänar de ett bottenlöst, gränslöst hat, men jag föredrar att leva stillsamt glatt och naturharmoniskt, i splendid isolation från den pågående samhälleliga härdsmältan av närig förljugenhet och havererade önskedrömmar.
...

En stor del av Il Duces enande av Italien kan tillskrivas gli Azzurris framgångar. Han förstod värdet även om han egentligen hellre ville framhäva Calcio Storico. Och det finns många som nostalgiskt blickar tillbaka till den tiden, även om jag inte är en av dem. Inte minst pga hans ekonomiska system där tokstollar som Coop och LRF hade gått före privat ägande. Jag föredrar en nationalism till höger.

Calcio Storico:

Full match mellan röda och blå (51 minuter):
https://www.youtube.com/watch?v=92TQttImnzQ

(blå vinnare med 2-6,5)

Full match mellan vita och gröna (51 minuter):
https://www.youtube.com/watch?v=h8jVJkE43PQ

(vita vinnare med 8-5)

Final 24:e juni! Den ska jag absolut försöka se.
Citera
2016-06-21, 23:35
Medlem
Saandros avatar
Slutspelsträdet är fan ett skämt. Spanien, Tyskland och Frankrike innan en eventuell final. Herregud.
Citera
2016-06-22, 14:00
Medlem
Klopeks avatar
Citat:

Sjukt att Cagliari gjort klart med Bruno Alves. Han är ju ren och skär klass, Juve och flera andra klubbar var väl ute efter han ett bra tag. Minns målet han gjorde mot Juventus förra säsongen när han sprang från egen planhalva (enda från backlinjen!!!) och dribbla sig förbi flera Juventus spelare och sköt en rökare rakt upp i målet, pang boom! Vet inte om du minns just det målet men jag glömmer aldrig det. Finns säkert på youtube att kolla på, varje gång jag hör hans namn tänker jag på det målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in