Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Om detta är det aktuella sökområdet:
http://edition.cnn.com/2015/07/31/opinions/mh370-ocean-currents-green/
och om man klickar på olika punkter längs området och läser av spridningen efter 3 år (det har bara gått två år och tre månader, men jag lägger på litet för säkerhets skull)
så sker ingen spridning alls till Australiens sydostkust så länge man befinner sig i den norra halvan av sökområdet. Kanske tom de nordliga två tredjedelarna.
Man måste ner i den sydvästligaste delen av sökområdet för att få en spridning till området runt Adelaide inom tre år. Alternativt lämna sökområdet och gå betydligt närmare Australiens västkust.
Så om man kan lita någorlunda på adrift.org.au och om biten på Kangaroo Island kommer från MH370 så minskas det intressanta området betydligt.
Ja, absolut. Jag kan minnas lite fel. Framförallt är det länge sedan jag körde adrift(har nog länkat ngn bild med spridning för >1 år sen tror jag). Minnesbilden är att det kan dyka upp delar även i Australien för hela området. Dock är det nog så att jag har uteslutit den norra delen pga sannolikhet(fast de som söker måste ju leta där ändå). Anledningen är det inte är rimligt att maskinen flugit i en jättestor vänstersväng efter att man rundat Indonesien.
I praktiken, om man frågar mig, är inte norra halvan av bågen aktuell. Räknar man med en rimlig fart så går det inte träffa pingringarna på utsatt tid med rimlig fart och kurs. Oavsett om man var vid medvetande eller ej, bör det inte kunnat ske.
Det är alltså södra delen som gäller, och vad vi måste komma ihåg är att man räknat statistik avseende motorstopp(slut bränsle) och hur långt ett trafikflygplan som havererar rent statistiskt har mellan problemets uppkomst och hålet i marken. De som letar måste avgränsa sig, och om maskinen inte gjort en spiral ned i havet är det väldigt troligt att den ligger lite bortom sökområdet men i den södra delen(1/3) av pingringen.
Vad jag minns av adrift när jag kollade är att hela aktuella området(enligt mina beräkningar) täcks in av att kunna träffa Afrika+öarna därikring, Australien, och faktiskt Indonesien+Indien. Minns ej tiderna men kommer ihåg att det var någonstans 9-12 månader innan det skulle börja dyka upp grejer i Afrikaregionen.
Alla sådana beräkningar som gjorts är nere på enstaka procent i sannolikhet. Man kan räkna ut en punkt därför att det är "hög sannolikhet" att origin för havsdriften var på den punkten....men när man snackar hög procentsats är den inte hög utan kanske 1% mot andra platser som ligger på 0,7%.
Det enda jag tror driftmodellerna kan göra i praktiken är att i stort bekräfta att det inte är fel område man söker i.