2016-06-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag provade på flambering i kväll men det blev inte mycket till låga. Jag flamberade i en liten kastrull, kan detta ha gjort skillnaden? Jag vågade inte stå under fläkten, så jag tog bort kastrullen från spisen när det hade börjat koka rejält och tände på utanför spisen, men det blev bara en liten låga som dog snabbt. Vad gjorde jag för fel? Om alla säger att man inte ska stå under fläkten vid flambering, då kan det heller inte ske med direktvärmen från plattan? Då kan man som hemmakock aldrig flambera då det inte finns några svenska hem utan spisar med fläkt ovan dem.
Vad flamberade du, och med vad? Hur mycket vätska innehöll det som du flamberade (blev alkoholen för utspädd?). Kokade du upp de du skulle flambera med alkoholen i?

Visst kan du stå under fläkten bara du har den avstängd.

När jag flamberar stänger jag av fläkten, drar av pannan från plattan, häller i t.ex konjak, tänder på och står beredd med ett lock för att kväva för stora lågor.
Citera
2016-06-18, 04:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Vad flamberade du, och med vad? Hur mycket vätska innehöll det som du flamberade (blev alkoholen för utspädd?). Kokade du upp de du skulle flambera med alkoholen i?

Visst kan du stå under fläkten bara du har den avstängd.

När jag flamberar stänger jag av fläkten, drar av pannan från plattan, häller i t.ex konjak, tänder på och står beredd med ett lock för att kväva för stora lågor.
Tack för input. Jag flamberade med apelsin som hade vätskat sig så det kan mycket väl ha berott på det. Ja, jag kokade upp allting med söva och sprit innan jag flamberade vilket säkert också har påverkat.
Citera
2016-06-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tack för input. Jag flamberade med apelsin som hade vätskat sig så det kan mycket väl ha berott på det. Ja, jag kokade upp allting med söva och sprit innan jag flamberade vilket säkert också har påverkat.
Koka inte spriten innan du tänder på, då försvinner så pass mycket alkohol att det inte blir tillräckligt hög halt för att brinna.
Nästa gång: Koka upp, drag av från plattan (tag bort lite vätska om det är mycket) häll över spriten och tänd på. Vicka ev runt pannan lite.
Citera
2016-06-18, 13:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Koka inte spriten innan du tänder på, då försvinner så pass mycket alkohol att det inte blir tillräckligt hög halt för att brinna.
Nästa gång: Koka upp, drag av från plattan (tag bort lite vätska om det är mycket) häll över spriten och tänd på. Vicka ev runt pannan lite.
Då vet jag. Jag trodde att spriten skulle koka för att komma upp i värme men det är spritångan som brinner oavsett om värme tillförs eller ej. Jag vet i alla fall hur jag ska göra nästa gång.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in