Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Jag trodde att flamberingen var ett sätt att kontrollerat bränna av ångorna, har själv gasspis och vet hur förhållandevis lätt att få till lågor både i oljedimma och alkohol dito,
Jag har dock aldrig känt någon smak som kan uppkomma av den "lilla" eld som det rör sig om. Häller man alkohol på handen och tänder på så blir det knappt varmt.
Smaken kommer från själva ytan. Tillsammans med vissa alkoholers inneboende smak, t ex konjak så uppstår sedermera en karamelliserad yta som tillsammans med den värmebehandlade ytan på köttet i samband med kontakten med pannan/woken - Maillard reaktionen resulterar i en sammansatt och rik smak.
Många gör misstaget att släcka låga alldeles för fort. Låt den verkligen brinna ut under ständig agitation.
Visst blir en del av alkoholen bortbränd, men långt ifrån all! Harold McGee (har jag för mig. Kan vara en annan bok förstås, börjar blanda ihop dem

) har en tabell någonstans i hans bok
"On Food and Cooking" där man kan läsa hur mycket alkohol (40%) som försvinner under diverse behandling.
Denna alkoholrest är en potent smakbärare. Om man t ex kikar på kinesiskt matlagning så finns det inte många rätter som lagas i avsaknad av risvin (Shao Shing). Inte förvånande

.
Sammanfattningsvis. Smaken blir dupare och mer sammansatt pga både den brända och den icke brända alkoholen (restprodukt), i samspel med Maillardreaktionen.
~Paul~