2016-06-17, 18:56
Medlem
sebastian_s avatar
Såg ni vilket mål Eders påminner om? Ledtråd: Bulgarien
Citera
2016-06-17, 22:12
Medlem
Calogeros avatar
Kul att Italien är vidare. Men det känns såklart förjävligt nu. Jag tog upp detta i matchtråden oclså, och jag hoppas inte det är något som gått obemärkt. Nämligen att en stor majoritet efter Italiens match mot Belgien pratar om Gli Azzurri som ett ooootroligt bra lag och kollektiv, den svåraste nöten att knäcka och ett mycket bättre lag än Belgien. Alltså, hur jävla patetiskt genomskinligt är det inte? Och denna åsikt har vädrats ifrån såväl vanliga tyckare på internet som journalister i Aftonbladet och Expressen. Seriöst? Dagen innan var ju det här det sämsta italienska landslaget genom tiderna? Samtidigt som Belgien hyllades kopiöst ifrån, tja, typ alla. Jag tycker det är skitfint att Italien är vidare och Conte har verkligen tystar många tvivlare, däribland undertecknad. Men jag stör mig ändå otroligt mycket på alla kappvändare. Tänker hur det hade sett ut om jag gått ut och pratat om Italien som ett mästarlag och andra superlativ efter att jag sågat Contes uttagning totalt. Det hade sett fantastiskt dumt ut.

Nåväl. Hoppas verkligen Sverige kan göra Italien sällskap till åttondelsfinalerna.
Citera
2016-06-17, 23:20
Medlem
Saandros avatar
Conte hatarnas mest hatade spelare gör mål. Giaccherini och Eder. Sedan en värdelös Pellé på det. Conte fortsätter knäpper hatarna på näsan. Nästa match gör Sturaro och Parolo mål. Sanna mina ord.

Conte lyckas med att vinna andra matchen som Italien har tradition att tappa poäng i. Med Italiens sämsta lag genom tiderna. Allt är inte teknik. Men 90% är hjärta.

Forza Azzurri. Sempre ConTE.

https://twitter.com/hashim0307/status/743874102994165760

Citera
2016-06-17, 23:26
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Kul att Italien är vidare. Men det känns såklart förjävligt nu. Jag tog upp detta i matchtråden oclså, och jag hoppas inte det är något som gått obemärkt. Nämligen att en stor majoritet efter Italiens match mot Belgien pratar om Gli Azzurri som ett ooootroligt bra lag och kollektiv, den svåraste nöten att knäcka och ett mycket bättre lag än Belgien. Alltså, hur jävla patetiskt genomskinligt är det inte? Och denna åsikt har vädrats ifrån såväl vanliga tyckare på internet som journalister i Aftonbladet och Expressen. Seriöst? Dagen innan var ju det här det sämsta italienska landslaget genom tiderna? Samtidigt som Belgien hyllades kopiöst ifrån, tja, typ alla. Jag tycker det är skitfint att Italien är vidare och Conte har verkligen tystar många tvivlare, däribland undertecknad. Men jag stör mig ändå otroligt mycket på alla kappvändare. Tänker hur det hade sett ut om jag gått ut och pratat om Italien som ett mästarlag och andra superlativ efter att jag sågat Contes uttagning totalt. Det hade sett fantastiskt dumt ut.

Nåväl. Hoppas verkligen Sverige kan göra Italien sällskap till åttondelsfinalerna.

Jag håller med dig som fan. Jag stör mig otroligt på alla 'experter' där ute som sågat både Conte och Italien till fotknölarna. Fine. De har deras åsikter och får stå för dem. Men det håller inte att hoppa på tåget på när det väl går bra. Antingen är man på från början eller FUCK OFF. Det är inte trovärdigt att läsa alla journalisters texter när Italien presterade bra mot Belgien när man vet att de var tvungna att sudda ut sin krönika som sågade laget innan turneringen började. Det finns några "Calcio experter" i detta land som skrattade och sågade Conte mycket. Men nu helt plötsligt är de "deras calcio". Tyvärr. Tåget har redan åkt.
Citera
2016-06-18, 00:37
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Jag håller med dig som fan. Jag stör mig otroligt på alla 'experter' där ute som sågat både Conte och Italien till fotknölarna. Fine. De har deras åsikter och får stå för dem. Men det håller inte att hoppa på tåget på när det väl går bra. Antingen är man på från början eller FUCK OFF. Det är inte trovärdigt att läsa alla journalisters texter när Italien presterade bra mot Belgien när man vet att de var tvungna att sudda ut sin krönika som sågade laget innan turneringen började. Det finns några "Calcio experter" i detta land som skrattade och sågade Conte mycket. Men nu helt plötsligt är de "deras calcio". Tyvärr. Tåget har redan åkt.

Känns väl som att du drar lite väl stora växlar på det här med tyckandet & bedömandet & att "hoppa på tåg" & dylikt. Jobbar man som journalist som bevakar fotboll så måste man på något sätt beskriva vad som sker i sina artiklar. Man är ju en berättare som talar om för läsaren/lyssnaren/tittaren hur läget ser ut. Man kan ju inte hålla fast vid en linje & driva någon sorts agenda. Vinner laget så är det utgångspunkten då man snackar om laget. På förhand måste man göra någon sorts bedömning av hur det här spelarmaterialet är.

Ska dock tillägga att jag inte hängt med så mycket i snacket varken inför eller under EM, så jag vet inte riktigt vad du specifikt syftar på.
Citera
2016-06-18, 14:15
Medlem
snillet_1s avatar
Gårdagens match från Italien var ju helt sinnessjukt usel och bristen på kvalité i bollspelet syntes väldigt tydligt. Tajmingen mellan Eder och Pellé (varför så jävla bråttom med att ge ifrån sig bollen? det är ok att ta mer än en touch) var ju skrattretande. Giaccherini och Florenzi utgör alltså en hel vänsterflank för Italien. Dessförinnan Darmian. Plocka in Bonaventura, Jorginho...nej, just det. De är ju för dåliga. (i själva verket hade de höjt kvaliten på vänstersidan något oerhört) Eeeh, ta in Bernadeschi då iaf. Hade Sverige spelat som dem mot ett likvärdigt motstånd (alltså "Italien vs Sverige", säg typ.. Bulgarien? för oss) så hade de sågats längs med fotknölarna av alla, oavsett ett något slumpartat mål i slutminutrarna.

Många snackar om "taktikern" Conte men gårdagens match visade väl snarare att Italien är helt inkörda på ett spår och det är så man kommer se ut helt enkelt. Vilken människa spelar ett lag helt likadant mot Belgien och sedan mot Sverige? Han har en idé och har drillat laget i denna idé. Bra så. Fan så mycket bättre än pajasen Hamrén. Men det gör inte någon till en "taktiker". Conte är inte någon strålande taktiker.
Senast redigerad av snillet_1 2016-06-18 kl. 14:35.
Citera
2016-06-18, 16:03
Medlem
Calogeros avatar
Det verkar bli Bielsa som tar över Lazio trots tidigare rykten om Sampaoli och Prandelli. Skön profil till ligan måste man säga.
Citera
2016-06-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
...
Många snackar om "taktikern" Conte men gårdagens match visade väl snarare att Italien är helt inkörda på ett spår och det är så man kommer se ut helt enkelt. Vilken människa spelar ett lag helt likadant mot Belgien och sedan mot Sverige? Han har en idé och har drillat laget i denna idé. Bra så. Fan så mycket bättre än pajasen Hamrén. Men det gör inte någon till en "taktiker". Conte är inte någon strålande taktiker.

Jag håller med i stort. Samtidigt så har Conte redan lyckats. Man har tagit sig vidare till åttondelen som gruppetta, redan före sista matchen. Man har gjort det med ett lag som är supersäkert defensivt och satsar på ett rakt spel med stor uppoffring och grinta. Men man har ingen riktig plan B.

Risken var att Belgien hade vunnit samt att man var tvungen att föra spelet mot Sverige och Irland. Då hade det blivit fiasko. Men laget är byggt för att gå långt. För att kunna möta lag som vågar föra spelet typ Belgien, Frankrike, Tyskland osv...

Ju bättre lag (med möjligt undantag för Spanien, där jag dock tror att man nu står bättre rustade), desto klokare är Contes taktik.

De med en varning kommer att stå över nästa match, tror att det är främst Buffon, Chiellini, Bonuccci och De Rossi. Defensivt blir man såklart svagare, men om man spelar med Insigne, El Shaarawy eller Bernardeschi framåt så kan de skapa situationer framåt. Kan faktiskt bli en böljande och intressant match om Conte vågar och vill. Hoppas att de vinner för Sveriges skull. Otroligt nog kan oavgjort räcka för Sverige, men det blir svårt eftersom Belgien är ett riktigt bra lag som endast såg dåliga ut mot Italien.
Citera
2016-06-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro

herregud människa. menar du då att man under de senaste två VM turneringarna skulle fortsätta sitta och skriva artiklar om hur jävla bra italien är fram till turneringens slut ifall man råkat göra det före gruppspelet börjat?
Citera
2016-06-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Såg ni vilket mål Eders påminner om? Ledtråd: Bulgarien
Fast skillnaden var att Baggio gjorde båda målen mot Bulgarien i semifinalen VM 1994 (2-1):

https://www.youtube.com/watch?v=6C-03EObHZI

Bulgarien hade slagit ut Tyskland i kvartsfinalen.
Citera
2016-06-18, 17:55
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
herregud människa. menar du då att man under de senaste två VM turneringarna skulle fortsätta sitta och skriva artiklar om hur jävla bra italien är fram till turneringens slut ifall man råkat göra det före gruppspelet börjat?

Absolut inte. Men man behöver inte skriva domedagsrubriker innan laget ens spelat en match. Dessutom när det är Italien vi pratar om. Man ska aldrig räkna ut dem. Men alltid är det uträknade (ingen lär sig). Jag förväntade mig inga hyllningar men jag tycker journalister och allmänt folk som är fotbolls intresserade att inte döma ett lag innan mästerskapet är igång. Sen bör alla veta redan att Conte får ut max från spelare som inte är färgstarka. Alltså, Italien 2016.
Citera
2016-06-18, 18:04
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Gårdagens match från Italien var ju helt sinnessjukt usel och bristen på kvalité i bollspelet syntes väldigt tydligt. Tajmingen mellan Eder och Pellé (varför så jävla bråttom med att ge ifrån sig bollen? det är ok att ta mer än en touch) var ju skrattretande. Giaccherini och Florenzi utgör alltså en hel vänsterflank för Italien. Dessförinnan Darmian. Plocka in Bonaventura, Jorginho...nej, just det. De är ju för dåliga. (i själva verket hade de höjt kvaliten på vänstersidan något oerhört) Eeeh, ta in Bernadeschi då iaf. Hade Sverige spelat som dem mot ett likvärdigt motstånd (alltså "Italien vs Sverige", säg typ.. Bulgarien? för oss) så hade de sågats längs med fotknölarna av alla, oavsett ett något slumpartat mål i slutminutrarna.

Jag håller med dig att kvaliteten igår var inte den bästa. Men sanningen är den att Italien toppar sin grupp första gången sedan 2006. Dessutom så vann man sin andra match som Italien har tradition att tappa poäng i. Hur såg det ut 2006 mot USA? 1-1 med Totti, Pirlo, Toni, Gilardino och Lippi på bänken. Sedan 1-0 mot AUSTRALIEN efter ett kontroversiellt domslut i 90+ minuten. Det är guldlaget 06 vi pratar om.

Italien i mästerskap ser inte alltid bra ut varje match. Skillnaden nu är att man fick en tre poäng på ett skitspel istället för ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in