2016-06-17, 17:20
Medlem
Förmodligen går det nu sakta men säkert uppåt för SD. Jag tror det är bra att smyga upp och sedan chocka etablissemanget i valet 2018. SD mår bäst när dom angrips. Glöm aldrig det. Då får SD extra sympatier eftersom folk ändå ser att det är Svenska värderingar som styr partiet.

Ni som drömmer om att Miljöpajaserna (MP) skulle ramla ur riksdagen, sluta....det är bara rörelser mellan V och MP och i viss mån $oc. dom går lätt tillbaka. Vi får vara glada om dom är under 7%.

Sedan behöver SD:s valarbetare vara mer aktiva. Det behövs tyvärr våldtäkter, upplopp, bränder, stenkastning och tyvärr behöver vi också påskynda kollapsen det duger inte att skjuta upp den till 2020... ...då tar det ju bara längre och längre tid att rädda Sverige. Och min gamla käpphäst, dödligheten bland pensionärerna missgynnar $oc, siffrorna behöver justeras ned från 25% till 21% och gärna ännu lägre. Ålderstrukturen skall bli den faktor som sänker $.
2016-06-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Den som i ett eller ett par val röstat på SD blir väl därför inte SD:are? Väljaropinionen är rörlig och stadd i ständig förändring. En ny, tjusig partiledare med lite utstrålning i något av partierna kan förändra allt. Ett skickligt utspel i rätt ögonblick likaså. Betänk att Centern, som idag vistas farligt nära avgrundens så dock fyraprocentsstreckets rand en gång i tiden var riksdagens andra eller tredje parti i storleksordning.
Avslutningsvis är det så säkert att JÅ & co håller att slita på i ännu en valrörelse?
Kanske en tjusig tjej som Paula Bieler är den, som numera bäst charmar väljarna, när SD allt mer planlagt försöker framträda som mittenparti?

Faktiskt ovanligt tramsig analys för att komma från dig.
" Ny tjusig partiledare", detta har inte hjälpt Kd. Den jag kan tänka mig är L. Fast han är den ende med humor.
Och vadå, " Centern vistas farligt nära avgrunden...." De hade uppåt 8% senare OU. Däremot Mp nära repet. Och L.

Paula B tjusig? Jaså. SD skulle definitivt inte vinna på att ha henne som frontfigur.
SD har en stabil väljaropinion runt 25%. Resten står kommande omständigheter för. De har god tid på sig.
2016-06-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Menar du allvar att jämföra SD-väljare nu med Center-väljare för 40 år sedan? Helt annat läge nu med stigma etc.

Du tror att ett skickligt utspel i rätt ögonblick räcker för att städa bort decennier av att föra svenska befolkningen bakom ljuset? Herregud vad naiv du är. Och lika naiv när tror att 7-klövern kommer vaska fram nån "ny, tjusig partiledare".

Bieler drar fler röster än Jimmie...mm tjena.

Charm och tjusighet ska inte underskattas i politiken. F-n så mycket viktigare än pratiprogram och trista ideologer. Har du helt glömt vilka framgångar vänsterpartiet hade under charmtrollet CH Hermansson, som efterträdde stalinistiske tråkmånsen Hilding Hagberg? Eller hur carismatiske Alf Svensson lockade väljare till KD?
Jimmie Åkesson är förvisso en hårdför partiledare och skicklig taktiker. Det förra fick inte minst partiets eget ungdomsförbund erfara. Men är JÅ charmig? Nåväl, visst kan charmkurser och mediaträning göra underverk. Men jag tillåter mig visst tvivel i fallet JÅ.
För att återgå till centern på Fälldins tid. Han var synnerligen medveten om personlighetens betydelse och övade noga in konstgreppen före viktiga framträdanden. Tänk på hur suveränt han hanterade pipan som personlig symbol vid TV-sända presskonferens. Vid dueller med Palme knep Fälldin ofta publiksympatierna, trots att Palme var den skickligaste debattören av de båda.
Jag tror att Bieler skulle knipa fler röster än vad Åkesson mäktar i nuläget. Då jag som liberal inte gillar SD. hoppas jag naturligtvis att JÅ, med sin lite småtråkiga uppsyn, förblir sverigedemokratisk partiledare.
Vad jag som analytiker tror, och vad jag som väljare vill är således skilda ting.
2016-06-17, 18:11
Medlem
Paula Bieler är det inget fel på men om en kvinna skall efterträda den självskrivne galjonsfiguren Jimmie Åkesson måste det vara en riktig Järnlady, en som talar klarspråk och en som inte är rädd att sätta in kontraslag på alla vänsterflummiga journalister.

Så gjorde Margreth Thatcher, men visst hon stod för "höger" men var ändå nationalist. Jag menar inte att Margreths värderingar var "riktiga" men det sättet som hon satte journalister och fackföreningspampar på plats var mycket beundransvärt.

Nu har vi ingen bättre än Jimmie, trots att han är mjuk är han ofta en vass debattör.

Jag är glad att det ser bra ut för SD. Jag är däremot ledsen att fortfarande så många är beredda att vanerösta på $ som ändå viker ned sig för feminister och Vänsterflum...
2016-06-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tittar man nyktert på det så har SD stabiliserats på ca 25%. Vi får väl därmed betrakta 25% som golv tills vidare.

MP på 3,6% i ett PK institut borde vara en rejäl kalldusch för dem. Det börjar mer och mer luta åt att MP, KD och L åker ur riksdagen 2018.
Man säger så varje mellanvalsperiod om partier som ligger under 4% men alla vet ju att det löser sig med stödröstning på valdagen. Jag tror att det är mycket bättre för ett parti att ligga på 3,5% inför valet än 4,5%, eftersom stödröstare är för evigt osynkade med varandra och flockas för att hjälpa 3,5%-stackaren upp över 5%.

Det är drygt 2 år till nästa val. Hur såg det ut för KD för fyra år sedan? Jo...

Juni 2012 - medel 3,6 (2,4-4,2)

Hur såg det ut för C och KD 6 månader innan valet 2014? Jo...

April 2012
C - medel 3,6 (3,6-4,4)
KD - medel 3,6 (3,0-3,9)

Även MP har haft sina perioder under spärren, t.ex. första halvåret 2002:

Jan - 3,3 (2,5-4,6)
Feb - 3,5 (2,6-4,1)
Mar - 3,6 (2,5-4,5)
Apr - 3,8 (3,1-4,2)
Maj - 4,0 (3,6-5,4)
Jun - 4,0 (3,2-4,6)

Åkte de ut? Nähä då, de fick 4,65%.

Sossekvinnor kommer att rädda MP, moderater på landet kommer att rädda KD, moderater i storstad kommer att rädda C.

Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
SD börjar komma tillbaka i mätningarna. Vad beror det på? Invandringen har minskat ganska mycket, även om man räknar bort hur det såg ut i höstas. Att Aftonbladets mätning ger SD nära 20% visar tydligt att de har en ganska solid botten.
Att det registrerade inflödet hos Migrationsverket har minskat till 2011 års höga nivåer innebär ju inte att de 160.000 som kom förra året plötsligt har försvunnit. När S nya invandringspolitik lanserades i vintras kanske många trodde att det skulle bli så gott som tvärstopp för invandring. Och på vintern gör den sig inte så påmind eftersom asylanterna hatar kylan. Men det som göms i snö kommer upp i tö. Haveriet från i fjol står nu att beskåda i all sin ohygglighet. Sakta men säkert blir Löfvens och Johanssons fagra löften om bättring ett blekt minne. Och då växer ilskan och lusten att protestera, och det gör man genom att gå till SD.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-06-17 kl. 20:14.
2016-06-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Att det registrerade inflödet hos Migrationsverket har minskat till 2011 års höga nivåer innebär ju inte att de 160.000 som kom förra året plötsligt har försvunnit. När S nya invandringspolitik lanserades i vintras kanske många trodde att det skulle bli så gott som tvärstopp för invandring. Och på vintern gör den sig inte så påmind eftersom asylanterna hatar kylan. Men det som göms i snö kommer upp i tö. Haveriet från i fjol står nu att beskåda i all sin ohygglighet. Sakta men säkert blir Löfvens och Johanssons fagra löften om bättring ett blekt minne. Och då växer ilskan och lusten att protestera, och det gör man genom att gå till SD.

Det vore därför mer än egendomligt om inte opinionsstödet för SD successivt ökar i samma grad som insikterna...
Senast redigerad av Reproduce 2016-06-17 kl. 20:45.
2016-06-17, 20:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Man säger så varje mellanvalsperiod om partier som ligger under 4% men alla vet ju att det löser sig med stödröstning på valdagen. Jag tror att det är mycket bättre för ett parti att ligga på 3,5% inför valet än 4,5%, eftersom stödröstare är för evigt osynkade med varandra och flockas för att hjälpa 3,5%-stackaren upp över 5%.

Det är drygt 2 år till nästa val. Hur såg det ut för KD för fyra år sedan? Jo...

Juni 2012 - medel 3,6 (2,4-4,2)

Hur såg det ut för C och KD 6 månader innan valet 2014? Jo...

April 2012
C - medel 3,6 (3,6-4,4)
KD - medel 3,6 (3,0-3,9)

Även MP har haft sina perioder under spärren, t.ex. första halvåret 2002:

Jan - 3,3 (2,5-4,6)
Feb - 3,5 (2,6-4,1)
Mar - 3,6 (2,5-4,5)
Apr - 3,8 (3,1-4,2)
Maj - 4,0 (3,6-5,4)
Jun - 4,0 (3,2-4,6)

Åkte de ut? Nähä då, de fick 4,65%.

Sossekvinnor kommer att rädda MP, moderater på landet kommer att rädda KD, moderater i storstad kommer att rädda C.

Jag har respekt för dig Crispy även om jag inte alltid håller med dig i allt du skriver. Du har bättre koll på historiken än nästan någon annan här.

Om ilskan växer och lusten att protestera ökar, blir det inte väldigt få kvar som ska stödrösta på "kamrat4%partierna"? Dessutom saknar ju hela dagens situationen motstycke. Vi skriver historia kvartalsvis nära på. MP går till val som sittandes i regering. De har haft ett oändligt antal skandaler och frågan är om de överhuvudtaget gjort någonting rätt. Frågan är hur många sossar som känner "att MP vore ett bra parti att lägga min enda röst på"?

Jag har hört att det planeras ett boende för ensamkommande i ett område en bit bort från där jag bor. I samma veva hörde jag ryktas om att traditionella öppet 7K-väljare prata om att bränna ner eller göra åverkan på stället. Inte SD-väljare, utan 7K-väljare!! Inte ungdomar, utan vuxna män och kvinnor.
2016-06-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har respekt för dig Crispy även om jag inte alltid håller med dig i allt du skriver. Du har bättre koll på historiken än nästan någon annan här.

Om ilskan växer och lusten att protestera ökar, blir det inte väldigt få kvar som ska stödrösta på "kamrat4%partierna"? Dessutom saknar ju hela dagens situationen motstycke. Vi skriver historia kvartalsvis nära på. MP går till val som sittandes i regering. De har haft ett oändligt antal skandaler och frågan är om de överhuvudtaget gjort någonting rätt. Frågan är hur många sossar som känner "att MP vore ett bra parti att lägga min enda röst på"?

Jag har hört att det planeras ett boende för ensamkommande i ett område en bit bort från där jag bor. I samma veva hörde jag ryktas om att traditionella öppet 7K-väljare prata om att bränna ner eller göra åverkan på stället. Inte SD-väljare, utan 7K-väljare!! Inte ungdomar, utan vuxna män och kvinnor.

Få saker gör mig så glad som när hycklande 7k-väljare får panik när verkligheten knackar på dörren. Trist för dig dock.

OT möjligen men är ett extraval helt kört nu? Har verkligen M den gameplanen att tappa 5-10 PE till SD fram till valet 2018. För jag har svårt att tro att majoriteten av M-väljare tolererar 2 år till av låtsasopposition.
2016-06-17, 21:36
Medlem
Jag är givetvis också besviken att svenska folket blir lurade av sjuklövern och att stöder för SD inte har fortsatt att öka.

Men det är riktigt trevligt i sammanhanget att se att väljarna överger MP som ju ändå varit den absolut starkast drivande kraften för att öka på massinvandring till hiskeliga nivåer. Så lite sunt förnuft finns där iallafall. Det som är mest trevligt är förstås att det är fd miljöpartister som insett läget och lämnat och märk väl. De har inte lämnat MP för att MP varit med och tagit beslut som är till nackdel för en fortsatt massinvandring för de har inte gått till vänstern eller centern. Det är väldigt uppenbart att de faktiskt tröttnade på vansinnet som massinvandringspolitiken innebar.
Senast redigerad av endumbonde 2016-06-17 kl. 21:39.
2016-06-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag är givetvis också besviken att svenska folket blir lurade av sjuklövern och att stöder för SD inte har fortsatt att öka.

Men det är riktigt trevligt i sammanhanget att se att väljarna överger MP som ju ändå varit den absolut starkast drivande kraften för att öka på massinvandring till hiskeliga nivåer. Så lite sunt förnuft finns där iallafall. Det som är mest trevligt är förstås att det är fd miljöpartister som insett läget och lämnat och märk väl. De har inte lämnat MP för att MP varit med och tagit beslut som är till nackdel för en fortsatt massinvandring för de har inte gått till vänstern eller centern. Det är väldigt uppenbart att de faktiskt tröttnade på vansinnet som massinvandringspolitiken innebar.

Tror du ändå inte att nedåtkurvan för SD är bruten uppåt? De var t.o.m. störst i OU för några dagar sedan. Sentio? Så ge inte upp hoppet.

Jag tror att det var islamistdebacklet som fick sympatisörerna att svika Mp. Och så deras förvirrade uppsyn när de försökte bättra på det hela. När Fridolin och Romson lovade att göra allt och starta om. Då var det tunt.
Massinvandringen har andra tävlat om att stoppa.
2016-06-17, 23:10
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:

På vilket sätt har "haveriet" gjort sig påmint just nu? De problem som finns i segregerade förorter och som debatteras ganska friskt just nu uppkom inte i och med flyktingkrisen i höstas, och attackerna mot blåljuspersonal är det knappast nyanlända som står för. Det som kommer få folk att vända sig mot regeringen till slut är att de inte har någon lösning på arbetslösheten, men varför skulle folk rösta på SD pga det? SD:s skatte- och arbetsmarknadspolitik är knappst något att hurra för. Moderaterna driver nästan samma politik som SD i invandringsfrågan för tillfället och det finns nog inte så mycket som tyder på att det kommer förändras i det närmaste taget.
2016-06-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
På vilket sätt har "haveriet" gjort sig påmint just nu? De problem som finns i segregerade förorter och som debatteras ganska friskt just nu uppkom inte i och med flyktingkrisen i höstas, och attackerna mot blåljuspersonal är det knappast nyanlända som står för. Det som kommer få folk att vända sig mot regeringen till slut är att de inte har någon lösning på arbetslösheten, men varför skulle folk rösta på SD pga det? SD:s skatte- och arbetsmarknadspolitik är knappst något att hurra för. Moderaterna driver nästan samma politik som SD i invandringsfrågan för tillfället och det finns nog inte så mycket som tyder på att det kommer förändras i det närmaste taget.

Kort och koncist: Är du dum i huvudet?

1994 hade vi tre st utanförskapsområden, idag har vi 190 st.

Men tur att det inte är nyanlända som kastar sten på blåljuspersonal, det är bara kalle, Rickard och Anders som helt plötsligt ändrat värdegrund.

Dö.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in