2016-06-17, 13:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Jadu, valet är att flytta hem till mamma och pappa eller se värdet på bostaden dyka under värdet på lånet. Frågan är vad banken gör när du har har ett lån på 2 miljoner, men säkerheten bara är värd 400k
Om du bara fattade vad långt ifrån verkligheten du seglar. Dom få smålägenheter du pratar om kommer jag och många med mig köpa upp så fort priset dalar något. Jag kan låta den stå tom och betala hyran tills det är dags för ungarna att flytta om så är, men troligast går det nog hitta en lösning med uthyrning.
Senast redigerad av Brain Damage 2016-06-17 kl. 13:28.
Citera
2016-06-17, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Fast det behöver väl inte per automatik bli en nedåtgående spiral?

Utan det kan väl isåfall lika gärna innebära viss ekonomisk dämpning, utan att något kraschar?
Om ekonomin har vant sig vid en dos på 20 mdr kr i månaden i form av nytryckta pengar, och detta belopp har stigit under åren, då blir det baksug när dessa pengar inte längre tillförs.

Även om vi nu har brexit-diskussioner så skulle jag tro att amorteringskravet redan sänkt Stockholmsbörsen med 3-4%, och det blir nog mer framöver.

A köper bostadsrätt av B för 5 milj. B köper bostadsrätt av C för 5 milj. C köper aktier för 5 milj av D, E och F. D, E och F köper ny bil och renoverar sommarstugan etc etc - och vips har de 5 milj i ökade krediter som A tog ut givit en massa ekonomisk aktivitet. Men om nästa månad inte innebär att någon annan drar ur banksystemet 5 milj, då blir det stopp längs hela kedjan.

Visst har folk också amorterat in i banksystemet, men nettot har alltså varit 20 mdr ut. I en konjunkturnedgång kan det bli raka motsatsen. Folk vill plötsligt amortera och efterfrågan i ekonomin kollapsar. Staten kommer då att låta budgetunderskottet stiga, men det kommer att ta tid och kräva kraftiga prisfall på bostäder.
Senast redigerad av PresidentBahama 2016-06-17 kl. 13:33.
Citera
2016-06-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Om ekonomin har vant sig vid en dos på 20 mdr kr i månaden i form av nytryckta pengar, och detta belopp har stigit under åren, då blir det baksug när dessa pengar inte längre tillförs.

Även om vi nu har brexit-diskussioner så skulle jag tro att amorteringskravet redan sänkt Stockholmsbörsen med 3-4%, och det blir nog mer framöver.

A köper bostadsrätt av B för 5 milj. B köper bostadsrätt av C för 5 milj. C köper aktier för 5 milj av D, E och F. D, E och F köper ny bil och renoverar sommarstugan etc etc - och vips har de 5 milj i ökade krediter som A tog ut givit en massa ekonomisk aktivitet. Men om nästa månad inte innebär att någon annan drar ur banksystemet 5 milj, då blir det stopp längs hela kedjan.

Visst har folk också amorterat in i banksystemet, men nettot har alltså varit 20 mdr ut. I en konjunkturnedgång kan det bli raka motsatsen. Folk vill plötsligt amortera och efterfrågan i ekonomin kollapsar. Staten kommer då att låta budgetunderskottet stiga, men det kommer att ta tid och kräva kraftiga prisfall på bostäder.
Det där var en bra beskrivning. Klart att bubblan till slut brister men inte nu och inte pga av amorteringskravet. Den spricker troligen då "kreditgivare" anser att landet lever över sina tillgångar och vi får inga mer låtsaspengar (se Grekland). Med andra ord, det är som vanligt ingenting vi eller våra politiker kan göra för dom har lagt vårt öde i andras händer. Denna karusell skulle ha stoppats tidigare med just byggande av bostäder för det ska finns ett överskott så folk enkelt kan röra sig på arbetsmarknaden (anser jag då). Bankerna behöver ju inte bry sig om det för dom är ju skyddade av skattebetalare vilket också är helt galet.
Citera
2016-06-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Raset blir inte långvarigt, kommunerna är köpstarka och kommer hålla mot ett fall. Jalla jalla, Sverige åt alla!

(FB) Malmö stad skall köpa bostadsrätter till flyktingar.

ja det blir väl sista fasen av bubblan när kommunerna börjar ge sig in i budgivningen det är så det brukar se ut i slutfasen av en bubbla

ungefär som i slutfasen av IT-bubblan då svenska folket köpte dyra aktier i telia
Citera
2016-06-17, 16:21
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Typexempel flerbostadshus 6 lägenheter:

Vatten 260000
Spillvatten 200000
Brandpost 100000
Fiber 100000
Fjärrvärme 200000
Bygglovskostnader, lagfart, försäkringar 200000
Väganslutning+väg och P-platser 500000
Markåtgärder 100000
Projektering, kvalitetsansvarig för ovan 300000

Summa: 1960000

Eller om du vill: 6 "villor" med hyfsad infrastruktur 326000 kr/st

Du vet inget om byggande, lika lite som Fizzlor.

Nu pratar du om 6 st, vi pratar givetvis per villa ofc....

Sen lägger du in en massa grejer som inte hör till "anslutning" direkt. (Fiber, fjärrvärme får även "gamla" villaägare betala för) Jag pratar om priset kommunen tar för å haka på deras nät. Givetvis kostar det bygga väg, parkering osv. men den kostnaden är redan inbakad när man köper en befintlig tomt (inte råmark ofc....)
Citera
2016-06-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Ja det är klart.

Men man ska komma ihåg att bubblor (vilket storstädernas bostadsmarknad faktiskt är) i grund och botten handlar om masspsykologi. Det räcker med små rörelser mot nödutgångarna för att den stora massan ska få panik och också vilja ut. Då dyker priserna och fler paniksäljer, priserna dyker ännu mer och ännu fler säljer osv.

Att köpa bostad i storstäderna idag är förmodligen den sämsta affären man kan göra inom vår livstid.

Precis. Man ska köpa billigt i inre Norrland. Problemet är att där finns inga jobb och inget liv. Så det går åt helvete där oxå. Eller så ska man bo i hyresrätt som du och betala dyra hyror till hyresvärden, samtidigt som man själv blir frustrerad och bitter över alla som är glada över att äga sitt eget boende och samtidigt ökar sina förmögenheter.
Nädu, att äga sin bostad i ett attraktivt läge i en storstad har alltid varit, och kommer alltid vara en bra affär. Antagligen den bästa man kan göra vid sidan om att starta ett lukrativt företag.
Citera
2016-06-17, 20:20
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Precis. Man ska köpa billigt i inre Norrland. Problemet är att där finns inga jobb och inget liv. Så det går åt helvete där oxå. Eller så ska man bo i hyresrätt som du och betala dyra hyror till hyresvärden, samtidigt som man själv blir frustrerad och bitter över alla som är glada över att äga sitt eget boende och samtidigt ökar sina förmögenheter.
Nädu, att äga sin bostad i ett attraktivt läge i en storstad har alltid varit, och kommer alltid vara en bra affär. Antagligen den bästa man kan göra vid sidan om att starta ett lukrativt företag.

Det spelar ingen roll om det kraschar så länge du har en bostad i ett attraktivt område och inte måste sälja när det som lägst med höga lån.
Att sitta med en hyresrätt under många år är en sådan fet nitlott mot att ha ägt sitt boende.
Så alla som har en villa eller en bostadsrätt i ett attraktivt område kan sitta lugnt.
För mig som har väldigt små lån är det ett drömscenario om det kraschar för då kan jag byta till en större lägenhet utan att behöva låna en förmögenhet.
Citera
2016-06-17, 21:10
Medlem
Sooks avatar
Grejen är ju att oavsett vad boendet är värt så ska man ju ändå betala sitt lån. Vet inte riktigt hur många som köper sitt boende med syfte att tjäna pengar och hur många som köper för att man vill bo där. Om mitt hus sjunker i värde så sjunker ju alla andra bostäder också. Mitt lån står kvar men det hade det ju gjort ändå. Enda gången när det har betydelse är när man går ut ur bostadsmarknaden för att tex hyra eller om man flyttar ihop med någon.

Hur som helst så är det inte så farligt med prisfall. Däremot lär det ju samverka med annan negativ samhällsutveckling men det är en annan fråga.
Citera
2016-06-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Grejen är ju att oavsett vad boendet är värt så ska man ju ändå betala sitt lån. Vet inte riktigt hur många som köper sitt boende med syfte att tjäna pengar och hur många som köper för att man vill bo där. Om mitt hus sjunker i värde så sjunker ju alla andra bostäder också. Mitt lån står kvar men det hade det ju gjort ändå. Enda gången när det har betydelse är när man går ut ur bostadsmarknaden för att tex hyra eller om man flyttar ihop med någon.

Hur som helst så är det inte så farligt med prisfall. Däremot lär det ju samverka med annan negativ samhällsutveckling men det är en annan fråga.

tänk följande scenario

du jobbar är gift och köper en lägenhet i stockholm för 8 miljoner sedan blir det lågkonjunktur och du blir arbetslös och sedan blir det skilsmässa när ekonomin krymper och lägenheten har rasat i pris med 3 miljoner

hur blir det då?
Citera
2016-06-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
tänk följande scenario

du jobbar är gift och köper en lägenhet i stockholm för 8 miljoner sedan blir det lågkonjunktur och du blir arbetslös och sedan blir det skilsmässa när ekonomin krymper och lägenheten har rasat i pris med 3 miljoner

hur blir det då?

Då blir det snaran.

Begravningsentreprenörer kommer inte att bli arbetslösa vid kraschen...
Citera
2016-06-17, 23:32
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
tänk följande scenario

hur blir det då?
När man köper en lägenhet för 8 milj, har man ganska god ekonomi. Man står öht inte på bar backe sas. om det krasar på bostadsmarknaden och man skiljs kommer lägenheten man säljer i ditt scenario vara värd 6 miloner. för dessa 6 miljoner kommer man då med lätthet kunna köpa 2 justa lägenheter för 3 miljoner var. Ser inte riktigt kraschen där...
Citera
2016-06-17, 23:47
Medlem
Det är väl bara sunt med en utplaning och till och med nedgång från ett redan extremt högt läge. Stockholm kommun är ändå +10% senaste 12 månaderna enligt Mäklarstatistik.

Ja, det är kanske inte läge att gå in nu med 85% belåning om man inte har ekonomin att ta en nedgång.

Jag, och många med mig, har tagit med "monopolpengarna" efter tidigare försäljningar och sitter med ca 55% belåningsgrad i nuvarande lägenhet och i en BRF med god ekonomi.

Till skillnad mot hur man kan uppfatta många inlägg här så är det långt ifrån alla BR-innehavare som kommer ligga sömnlösa om det skulle rasa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in