2016-06-17, 11:34
Bannlyst
Raset blir inte långvarigt, kommunerna är köpstarka och kommer hålla mot ett fall. Jalla jalla, Sverige åt alla!

(FB) Malmö stad skall köpa bostadsrätter till flyktingar.
Citera
2016-06-17, 11:43
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Om vi kan få igång ett byggande av bostäder på allvar i Sverige kan jag också tänka mig en mer utbredd spekulation även bland privatpersoner. Men vi har ju sån "tur" att svensk politisk byråkrati kommer sätta käppar i hjulen för detta under lång tid framåt.

Varför fortsätter du hävda något som inte stämmer? Spekulationen på den svenska bostadsmarknaden är redan omfattande.

Langa fram några källor som styrker ditt påstående, annars är det bara att sätta dig ner.
Citera
2016-06-17, 11:48
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Knappast troligt! Kanske en mycket liten del desperata med svag ekonomi säljer fär så lågt pris. Vi andra sitter kvar på våra bostäder.
Det var en väldigt hög siffra i trådstarten (>5%). Läste själv i tidbingar igår att priset sjunkit enormt i Stockholm (ca2%) och slutat stiga i Gbg.

I tidningarna pratar man om maj månad, och då en prissänkning på ca 2%.

Länken som jag gav handlar om siffrorna för de två första veckorna i juni, där ser man ett prisras på 5%. Om det nu stämmer återstår att se, men med tanke på hur extrema dagens priser är så skulle det inte förvåna mig det minsta om vi väldigt snart befinner oss mitt i nedförsbacken. Då går det fort.
Citera
2016-06-17, 11:54
Avslutad
En av de mest riskabla formerna av spekulation är folk som köpt en ny bostad innan de sålt den gamla. I en uppåtgående marknad är de ofta många, och det skulle inte förvåna om det finns tiotusentals i den situationen just idag. Denna grupp har ett stort intresse av att prata upp bilden av verkligheten, så att ytterligare någon stackare ska dras in i marknaden på toppen.
Citera
2016-06-17, 12:14
Avslutad
Bankernas utlåning till hushåll, miljarder kr, månatlig förändring

2015
apr: (3 116 mdr SEK) +19 mdr SEK
maj: +20 mdr
jun: +28 mdr
jul: +18 mdr
aug: +15 mdr
sep: +24 mdr
okt: +25 mdr
nov: +17 mdr
dec: +20 mdr
2016
jan: +15 mdr
feb: +13 mdr
mar: +18 mdr
apr: +23 mdr (3 351 mdr SEK)

Troligen ser vi en väldigt hög siffra för maj, och ett ras i juni.

Hushållen har alltså vant sig vid att dra ut ca 20 mdr i NYA pengar från banksystemet varje månad, eller motsvarande 20 000 miljonlån. Denna gigantiska stimulans har drivit den svenska ekonomin, men den kommer också att verka i motsatt riktning när den uteblir.

20 nya miljarder har lånats varje månad, och ungefär lika mycket hamnar givetvis på diverse bankkonton, men vägen dit går via investeringar/spekulation och konsumtion. Så länge lånestocken kan öka funkar detta, men förr eller senare är lånens säkerheter för sköra, och det är där vi nu har hamnat med alla uppdrivna priser. Därför (och pga amorteringskravet) kommer lånetillväxten nu att minska drastiskt och därigenom också folks förmåga att driva upp priser. Spiralen börjar snurra i motsatt riktning på ett väldigt onådigt sätt för dem som skuldsatt sig på toppen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2016-06-17 kl. 12:17.
Citera
2016-06-17, 12:33
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bankernas utlåning till hushåll, miljarder kr, månatlig förändring

2015
apr: (3 116 mdr SEK) +19 mdr SEK
maj: +20 mdr
jun: +28 mdr
jul: +18 mdr
aug: +15 mdr
sep: +24 mdr
okt: +25 mdr
nov: +17 mdr
dec: +20 mdr
2016
jan: +15 mdr
feb: +13 mdr
mar: +18 mdr
apr: +23 mdr (3 351 mdr SEK)

Troligen ser vi en väldigt hög siffra för maj, och ett ras i juni.

Hushållen har alltså vant sig vid att dra ut ca 20 mdr i NYA pengar från banksystemet varje månad, eller motsvarande 20 000 miljonlån. Denna gigantiska stimulans har drivit den svenska ekonomin, men den kommer också att verka i motsatt riktning när den uteblir.

20 nya miljarder har lånats varje månad, och ungefär lika mycket hamnar givetvis på diverse bankkonton, men vägen dit går via investeringar/spekulation och konsumtion. Så länge lånestocken kan öka funkar detta, men förr eller senare är lånens säkerheter för sköra, och det är där vi nu har hamnat med alla uppdrivna priser. Därför (och pga amorteringskravet) kommer lånetillväxten nu att minska drastiskt och därigenom också folks förmåga att driva upp priser. Spiralen börjar snurra i motsatt riktning på ett väldigt onådigt sätt för dem som skuldsatt sig på toppen.

Fast det behöver väl inte per automatik bli en nedåtgående spiral?

Utan det kan väl isåfall lika gärna innebära viss ekonomisk dämpning, utan att något kraschar?
Citera
2016-06-17, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
I tidningarna pratar man om maj månad, och då en prissänkning på ca 2%.

Länken som jag gav handlar om siffrorna för de två första veckorna i juni, där ser man ett prisras på 5%. Om det nu stämmer återstår att se, men med tanke på hur extrema dagens priser är så skulle det inte förvåna mig det minsta om vi väldigt snart befinner oss mitt i nedförsbacken. Då går det fort.
Snabbt sammanställd statistik må jag säga.

Men som någon skrev tidigare så var utbudet enormt under tiden pga att många ville sälja innan amorteringskravet. Det kan ju ha påverkat mycket.
Citera
2016-06-17, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Fast det behöver väl inte per automatik bli en nedåtgående spiral?

Utan det kan väl isåfall lika gärna innebära viss ekonomisk dämpning, utan att något kraschar?
Det där med "krasch" är något som avundsjuka personer UTAN br eller villa ylat om sedan jag blev insatt i bostadsmarknaden, dvs i snart 25år....
Citera
2016-06-17, 12:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det där med "krasch" är något som avundsjuka personer UTAN br eller villa ylat om sedan jag blev insatt i bostadsmarknaden, dvs i snart 25år....

Och vad säger de som blev insatta i bostadsmarknaden för 35 år sedan?
Citera
2016-06-17, 13:07
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Snabbt sammanställd statistik må jag säga.

Men som någon skrev tidigare så var utbudet enormt under tiden pga att många ville sälja innan amorteringskravet. Det kan ju ha påverkat mycket.

Ja det är klart.

Men man ska komma ihåg att bubblor (vilket storstädernas bostadsmarknad faktiskt är) i grund och botten handlar om masspsykologi. Det räcker med små rörelser mot nödutgångarna för att den stora massan ska få panik och också vilja ut. Då dyker priserna och fler paniksäljer, priserna dyker ännu mer och ännu fler säljer osv.

Att köpa bostad i storstäderna idag är förmodligen den sämsta affären man kan göra inom vår livstid.
Citera
2016-06-17, 13:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Ja det är klart.

Men man ska komma ihåg att bubblor (vilket storstädernas bostadsmarknad faktiskt är) i grund och botten handlar om masspsykologi. Det räcker med små rörelser mot nödutgångarna för att den stora massan ska få panik och också vilja ut. Då dyker priserna och fler paniksäljer, priserna dyker ännu mer och ännu fler säljer osv.

Att köpa bostad i storstäderna idag är förmodligen den sämsta affären man kan göra inom vår livstid.
Öh, döh... Nej.
Var har du tänkt dig att "Paniksäljarna" ska flytta?
Citera
2016-06-17, 13:14
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Öh, döh... Nej.
Var har du tänkt dig att "Paniksäljarna" ska flytta?

Jadu, valet är att flytta hem till mamma och pappa eller se värdet på bostaden dyka under värdet på lånet. Frågan är vad banken gör när du har har ett lån på 2 miljoner, men säkerheten bara är värd 400k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in